Jag har 2 st oljefyllda 400V element i ett förråd där båda termostaterna har pajat.
Elementen i sig funkar. Jag använder bara elementen för tillfällig uppvärmning.
Kan man koppla in dom två faserna direkt på stiften som sitter nedtill på elementen och köra maxeffekt hela tiden?
Jag har en huvudbrytare till desa 2 element i normcentralen.

uffe59 skrev:
Jag har 2 st oljefyllda 400V element i ett förråd där båda termostaterna har pajat.
Elementen i sig funkar. Jag använder bara elementen för tillfällig uppvärmning.
Kan man koppla in dom två faserna direkt på stiften som sitter nedtill på elementen och köra maxeffekt hela tiden?
Jag har en huvudbrytare till desa 2 element i normcentralen.
Den frågan har två svar.

1 Det funkar att göra som du beskriver.

2. Att göra en sådan koppling sätter ev överhettningsskydd ur funktion. Elementet slutar även att vara en godkännd produkt om inte kopplingen finns beskriven i manualen. Att sätta olika skydd ur spel på en värmeapparat innebär alltid vissa risker. Det viktiga är att överhettningsskyddet fortsätter att vara inkopplat, gärna i kombination med en jordfelsbrytare.

Redigerat:
Bör man inte ha någon form av överhettningsskydd i alla fall av säkerhetsskäl? Det är ju inte så roligt om elementet går sönder och börjar brinna.

Edit: Tobbe hann före mig...

Redigerat:
Helt förkastligt att koppla in oljefylda element utan dom två skydd som ska vara, termostat och överhettningsskydd. I värsta fall kommer elementet att explodera och ev ta eld. Åk till nån lågprisbutik och köp två nya för en femhundring/st och du kan sova tryggt.

OK, tack för svaren. Låter inte som nån bra idé alltså. Blir till att köpa nytt.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.