2 219 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Mäta trasiga belysningsarmaturer?
Hello, Ska ner o hjölpa frugan på hennes affär.
Jag satte för ett år sen upp 9 st skylbelysningsarmaturer över hennes skylfönster.
Exakt som denna
http://www.annonsera.se/västerbotte...astare-skylt-belysning-armatur-expressel.html
Kopplade den via en ny Eklk 3G1.5 direkt från centralen till en 2-pol arbetsbrytare och sen till ett skymningsrelä.
I början på vintern började säkringen gå ca 20 minuter efter tändning.
JAg kopplade ur skymningsrelät och lade belysningen direkt efter brytaren men samma sak hände.
Det konstiga är att det funkat i ett år sen började detta.
Hur ska jag megga för att hitta felet? Vill inte ha sönder några don eller kompaktlysrör.
Någon som vet direkt vad som kan vara felet eftersom säkringen går efter 20 min. ( ej överbelastad)
Alla armaturer lyser när de är igång.
Finns ingen JFB
mvh Dell
Jag satte för ett år sen upp 9 st skylbelysningsarmaturer över hennes skylfönster.
Exakt som denna
http://www.annonsera.se/västerbotte...astare-skylt-belysning-armatur-expressel.html
Kopplade den via en ny Eklk 3G1.5 direkt från centralen till en 2-pol arbetsbrytare och sen till ett skymningsrelä.
I början på vintern började säkringen gå ca 20 minuter efter tändning.
JAg kopplade ur skymningsrelät och lade belysningen direkt efter brytaren men samma sak hände.
Det konstiga är att det funkat i ett år sen började detta.
Hur ska jag megga för att hitta felet? Vill inte ha sönder några don eller kompaktlysrör.
Någon som vet direkt vad som kan vara felet eftersom säkringen går efter 20 min. ( ej överbelastad)
Alla armaturer lyser när de är igång.
Finns ingen JFB
mvh Dell
Hej, tack för ditt svar. Dock så behöver du nog tänka längre. Om säkringen går efter 20 minuter hela tiden är det inga gammla säkringar vi har. =)
Får hyra en lift o koppla ur armatur efter armatur. och prova mig fram då.
Får hyra en lift o koppla ur armatur efter armatur. och prova mig fram då.
OK. Tog för givet att det var en dvärgbrytare.
Edit: Hur är dom kopplade? Kan du koppla bort hälften så vet du vilken halva den trasiga är på. Sedan halverar du den dåliga delen. Med 9 lampor så krävs max 4 omkopplingar för att lokalisera den trasiga.
Edit: Hur är dom kopplade? Kan du koppla bort hälften så vet du vilken halva den trasiga är på. Sedan halverar du den dåliga delen. Med 9 lampor så krävs max 4 omkopplingar för att lokalisera den trasiga.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Om säkringen alltid löser efter 20 min så har du antingen en konstant överlast på uppemot dubbla märkströmmen, eller kortslutning som alltså alltid inträffar efter 20 min.
En isolationsmätning kan ge svar på om överledningen sker mot nollan eller skyddsjord. Mät mellan ihopkopplad fas + nolla och mot jord.
Gå igenom att kopplingspunkter och leta efter klämda ledare etc.
Till sist får du gå igenom varje individuell lampa för fel.
En isolationsmätning kan ge svar på om överledningen sker mot nollan eller skyddsjord. Mät mellan ihopkopplad fas + nolla och mot jord.
Gå igenom att kopplingspunkter och leta efter klämda ledare etc.
Till sist får du gå igenom varje individuell lampa för fel.
Mm Ingen överlast det är jag hundra på. ca 325W.
Tror på kortis men varför kommer det efter 20 min typ? Om jag sätter ihop nolla o fas och meggar mellan dessa o jord så är det ingen fara för donen och lysrören?
Blev inget idag, åker dit imorgon och testar.
Tror på kortis men varför kommer det efter 20 min typ? Om jag sätter ihop nolla o fas och meggar mellan dessa o jord så är det ingen fara för donen och lysrören?
Blev inget idag, åker dit imorgon och testar.
Hade precis det här på ett tidigare jobb. En skadad ledare i en takarmatur rörde sig precis lagom mycket när armaturen blev varm för att ge kortis. Var sotigt och fint i den armaturen när elektrikern hittade felet. Givetvis var det den sista armaturen att undersöka.
Klicka här för att svara