Jaha, då gav spisen upp

4k läst  12 svar

1. N
    Medlem · Nivå 12
    Jordfelsbrytaren gick när vi slog igång ugnen. q(;^;)p Temperaturvredet får JFB:n att gå. Samma vred styr också barnspärren på vår Elektrolux spis/ugn/induktionshäll, vilket gör att det inte ens går att slå igång spisdelen. Så vi står helt utan matlagningsmöjligheter (nåja, en och annan gasbrännare finns att tillgå, tillfälligt).

Så jag skruvade isär spisen och kan konstatera att termostaten som vredet styr var helt bränd. Tråden till termostaten går sedan runt på baksidan och in i ugnen. Att byta hela tråden såg rätt bökigt ut. Kan man skarva en termostatgivare?

Däremot verkar det inte helt omöjligt att byta termostaten i övrigt så jag tror mig kunna lösa det själv. Är det rimligt?

För övrigt glad att jag har JFB. :)

2. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Tråden från termostaten kan vara ett kapillärrör, i så fall måste du byta hela termostaten inkl. rör.

3. N
    Medlem · Nivå 12
    Tack för svar!

Om det är ett rör är det en MYCKET tunnt rör. Det verkar vara en naken/oisolerad, flexibel, metalledare (ej koppar) <1mm2. Om termostaten endast bygger på resistansmätning i en på förhand bestämd kropp, blir det då heltokigt om man skarvar?

Nåja, jag har beställt en komplett termostat, så vi får väl se vad det är som ingår i det paketet.

//Bd-torpet

4. L
    Husägare Nivå 7
    Electrolux har väldigt bra sprängskisser på sina produkter.

Om du gå in på deras hemsida http://www.electrolux.se/Shop/ och väljer reservdelar där så får man fram fina bilder....

Nu verkar dock sidan ligga nere men den är värd att vänta på...

5. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    gamla hederliga termostater har en gasfylld bulb inne i ugnen, sedan ett rör till termostaten med ett fjäderbelastat membran. desto hårdare man spänner fjädern med vredet, desto varmare måste det vara i ugnen för att väga mot fjädern så att strömmen bryts.

protte

6. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Är det en naken entrådig ledare? Då är det garanterat ett rör. Bilder?

7. P
    Medlem Nivå 9
  8. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Japp, rör var det.

9. N
    Medlem · Nivå 12
    Något åt det hållet är det nog, kappilärrör alltså. Innebär alltså en något större operation än jag hade hoppats på. Men det ska nog gå det också.

10. N
    Medlem · Nivå 12
    Så till verket, gav mig på att byta termostaten. Redan innan jag kommit någonstans hade jag med lite för mycket våld tagit sönder det befintliga kapillärröret och den vätska som fanns däri har runnit ut. :O Jag har ingen aning vad detta är. Var vänliga och säg att det knappast kan vara kvicksilver i alla fall :( Det ser för mig snarare ut som en alkhol, och vi talar om mycket små mängder.

Sedan fråga nr 2. Termostat "klossen" som brunnit hade också skadat någon kabel som måste skarvas. Det är ju inte direkt svårt, men jag kom att fundera över kabelvalet. Duger t.ex. en EK i intern koppling 10 cm, eller ska det måste fixas till någon form av siliconkabel? "Under huven" kryllar det av 1 mm2 klena kablar/trådar som alla är upphängda med kattstrypare och av mig att döma är ingen plast överhuvudtaget skadad (förutom komponenten ifråga då). Min gissning är att dessa kablars isolermaterial är av någon traditionell plast snarare än värmeskyddad siliconmantlad kabel. Vad säger ni?

11. N
    Medlem · Nivå 12
    Ingen som vet något om dels kappillärrörets innehåll (gissa gärna) eller behovet av mera värmebeständig kabel?

Jag har redan installerat den nya termostaten och allt fungerar bra....so far....

12. NetNut
    Medlem · Nivå 10
    Om det går bra med "vanlig" kabel eller värmetålig beror nog på vad som sitter där som du ersätter med. Hur känns/ser de andra ut som ligger intill den brända kabeln ?

Moderna kapillärrörstermostater använder Eter eller någon slags alkohol (Etanol skulle jag tro) .

13. N
    Medlem · Nivå 12
    Tackar!

Jag gjorde den bedömningen att det i allt övrigt var normal PVC-isolerad kabel och ersatte de skadade med motsvarande. Det satt dessutom gott om kattstrypare som höll kablagehärvorna, och dessa är väl också av någon "känslig" plast. Det är ju som sagt en induktionshäll och ganska lite värme som "går nedåt", dessutom sitter en fläkt under varje induktionszon som kyler hällens undersida.

Ahh, troligen som jag gissade då, en alkohol eller motsvarande.

Allt funkar bra och jag måste säga att det känns bra att kunna byta en komponent för mindre än 500 (inkl frakt) jämfört med att köpa ny induktionsspis för 15 000 kr.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: