3 345 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Diskmaskinen är strömförande..?
Hej Alla!
Nya diskmaskinen har en stick kontakt (jag kan inte ha kopplat fel)
men när man sätter i kontakten så får man en stöt varje gång man rör maskinen!!:wow:
Så jag tog en bit 1,5 kabel öppnade kontakten, la kabeln på nollan sen mätte jag mellan nollan och metallen på disk maskinen.
Fick fram 130v!
vilket man inte borde ha...visst gör det ont varje gång man behöver diska...men nu e det illa!
Min fråga e då....har jag uteslutit att det inte e fel på mitt uttag utan det är fel på diskmaskinen?
Uttaget är jordat och lägenheten har JFB!
Har mätt mellan fas och jord = 230v så jorden är med....vad e felet?
Nya diskmaskinen har en stick kontakt (jag kan inte ha kopplat fel)
men när man sätter i kontakten så får man en stöt varje gång man rör maskinen!!:wow:
Så jag tog en bit 1,5 kabel öppnade kontakten, la kabeln på nollan sen mätte jag mellan nollan och metallen på disk maskinen.
Fick fram 130v!
vilket man inte borde ha...visst gör det ont varje gång man behöver diska...men nu e det illa!
Min fråga e då....har jag uteslutit att det inte e fel på mitt uttag utan det är fel på diskmaskinen?
Uttaget är jordat och lägenheten har JFB!
Har mätt mellan fas och jord = 230v så jorden är med....vad e felet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Avstörningsfiltren balanserar ung halva nätspänningen till höljet (om det är brott på skyddsjorden)
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 880 inlägg
Som du skriver det så låter det som du troligen har jord i uttaget, men mätrningen tyder på att jorden är bruten någonstans. Då ev i diskmaskinen.
Klicka här för att svara