Hej Alla!

Nya diskmaskinen har en stick kontakt (jag kan inte ha kopplat fel)
men när man sätter i kontakten så får man en stöt varje gång man rör maskinen!!:wow:
Så jag tog en bit 1,5 kabel öppnade kontakten, la kabeln på nollan sen mätte jag mellan nollan och metallen på disk maskinen.
Fick fram 130v!
vilket man inte borde ha...visst gör det ont varje gång man behöver diska...men nu e det illa!

Min fråga e då....har jag uteslutit att det inte e fel på mitt uttag utan det är fel på diskmaskinen?

Uttaget är jordat och lägenheten har JFB!
Har mätt mellan fas och jord = 230v så jorden är med....vad e felet?

Ta ur stickproppen.
Ta en summer och summra mellan metallen på maskinen och jordblecket på sladden.

Har du kontakt där?

Är inte i samma lägenhet nu..

men jorden måste vara bruten nånstans i maskinen eller kabeln....för den funkar ju i uttaget!!

Men varför har jag 130v på metallen (ramen) på maskinen...det e frågan...

Avstörningsfiltren balanserar ung halva nätspänningen till höljet (om det är brott på skyddsjorden)

Protte

Som du skriver det så låter det som du troligen har jord i uttaget, men mätrningen tyder på att jorden är bruten någonstans. Då ev i diskmaskinen.

Om du mäter som jag beskrev så kommer du få reda på om jorden är bruten eller ej.
Om den är det är det bara att reklamera maskinen.

Du skriver att du har jfb, löser den ut när detta inträffar?

Mikael_L
Avstörningsfilter "läcker" normalt endast någon enstaka mA mot jord, ofta mindre än 1mA, så det påverkar inte JFB. Men är det något annat fel kan ju JFB lösa, så det är inte onödig info ... :)

TS har slutat svara, undrar om han pillade på maskinen en gång för mkt? :-(

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.