En gång i tiden monterades det asbest bakom elcentralerna för att väggen bakom inte skulle gå att antända.. Bra för väggen, dåligt för elektrikerna!

Odjuret skrev:
Tja, tv, spis, strykjärn....
Finns många brandfaror i ett hem...

Som sagt tidigare, bygg in skåpet om du vill, tror inte att du behöver oroa dig. Men se till att lämna plats runt centralen så att man kan komma åt och jobba ordentligt. eller se till att hela skåpet går att lyfta av enkelt.

Att ha tv´n i ett skåp eller DVD eller annat i en låda i en tv-bänk borde väl vara minst lika farligt i så fall då som ett inbyggt proppskåp? Och jag menar det har ju var och varannan människa..

Det är ingen fara, det är bara att tuta och köra. Bygg ett skåp om ni vill, men som jag sagt tidigare, bygg det inte för litet.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det är ingen fara, det är bara att tuta och köra. Bygg ett skåp om ni vill, men som jag sagt tidigare, bygg det inte för litet.

//Patrik
Okej. Men visst borde det vara så att ha tv´n i ett skåp eller DVD eller annat i en låda i en tv-bänk borde väl vara minst lika farligt i så fall då som ett inbyggt proppskåp? Och jag menar det har ju var och varannan människa..

Ungefär, ja.

//Patrik

Saker som genererar värme ska ha kylning, elcentraler ska aldrig generera värme, gör dom det ska dom omedelbart lagas för då är det nått som är fel. Och är det varmgång i en central har det nog inte nån avgörande betydelse om den sitter i en låda eller ej.

O
Bra talat!

elmont skrev:
Saker som genererar värme ska ha kylning, elcentraler ska aldrig generera värme, gör dom det ska dom omedelbart lagas för då är det nått som är fel. Och är det varmgång i en central har det nog inte nån avgörande betydelse om den sitter i en låda eller ej.
Okej bra, då ska jag försöka känna mig lugn med vårt proppskåpsskåp ;-) J-t snyggt blev det i alla fall! :-) Är tapeterat i samma tapet som väggen så det smälter verkligen in. Jag har lagt en brandvarnare inne i skåpet för säkerhetsskull. Det är dock när vår hund är ensam hemma som jag blir mest nervös att något ska hända :-/ Men om jag får tro er så är risken inte stor.

Mikael_L
Proppskåpet är nog det du minst ska oroa dig över, även som inbyggt. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.