andersmc skrev:
Det är i princip alltid bäst att få offert och ett fast pris. Men det då under förutsättning att hantverkaren är medveten om att han är utsatt för konkurrens. Det är helt meningslöst (för kunden) att FÖRST anlita hanverkaren, SEDAN be om ett fast pris. Då blir det helt säkert dyrare. Samma sak om hantverkaren vet (eller tror) att han är ensam offertgivare.
Bäst för vem? Bäst på vilket sätt?

Jag håller med om att det är många fördelar med fast pris: tex att kunden vet i förväg hur mycket jobbet kommer att kosta!

Men det är faktiskt oftast billigare med löpande pris (iaf på sådana här små jobb, större byggen under kristider kan dock pressas rätt hårt). Lämnar en elektriker fast pris så måste man ta till lite för att inte riskera att gå back!

Ungefär som med elpriset. Alltid billigast i längden med rörligt pris. Fast många väljer ändå att binda sig för att få säkerhet, att veta vad det kommer att kosta.

Har för mig att komplett nyinstallation enligt Svensk standard ligger på kanske 500 kr per kvadratmeter. Multiplicera 500 kr med antal kvm så kan du jämföra med vad nyinstallation skulle kosta. Visst, då är det gamla rör att jobba med och det kan vara strul med att få ut trådar, å andra sidan slipper man ju allt borrande och tråcklande med VP-slang mellan reglar när det bara är omdragning.

/Anders

Anders_Nilsson skrev:
Har för mig att komplett nyinstallation enligt Svensk standard ligger på kanske 500 kr per kvadratmeter. Multiplicera 500 kr med antal kvm så kan du jämföra med vad nyinstallation skulle kosta. Visst, då är det gamla rör att jobba med och det kan vara strul med att få ut trådar, å andra sidan slipper man ju allt borrande och tråcklande med VP-slang mellan reglar när det bara är omdragning.

/Anders
500kr.. plus moms... plus lite till... så kaaanske det går ihop.

Mikael_L
Rrrrr skrev:
Fast nog är det lite förhastat att som Mikael_L säga:

Ta in fler offerter, halva priset på jobbet och 1/3 eller 1/4 av materialpriset ska du nog kunna nå.
Vi vet ju inte nog om detta jobb.. Kanske är jättekrångligt.. dåliga kabelvägar, måste fräsa in nya rör osv?
Jag läste och uppfattade som att jobbet handlade om att endast slanga in nya ledningar i befintliga rör och byta befintliga apparater.
Det kanske inte var bara det, utan lite nydragning också. Eller en kabelinstallation som ska spikas om.
Men det riktigt höga materialpriset tycker jag också antyder att detta är en riktig lurendrejeri-offert och stöder mig i min tro att även jobbet är saltat ut av h****
Denna elektriker kanske redan sitter med jobb över öronen, vill egentligen inte ha ett till, men tackar kunden ja till en offert som ger honom en Thailandsresa i lön på mindre än en veckas jobb kan han "bita i det sura äpplet" ;) och åta sig jobbet. GDSGD.

Men TS kan ju varit dålig på att berätta om allt som ingick också...
Hur mycket material får man för 40' ?
Vad kostar allt material för en nyinstallation till en 140kvm villa på ett ungefär enligt svensk standard?

Jag har köpt det mesta nu, ligger väl på runt 10' för tillfället. Då är elcentralen begagnad, eller ny egentligen och välbestyckad fast köpt på blocket, för runt 2' . Skulle väl gått på närmare 4' på elbutik, expressel mfl.

Redigerat:
Rrrrr skrev:
Bäst för vem? Bäst på vilket sätt?
Det står längst upp på webbsidan "Byggahus.se På konsumentens sida". Jag menar alltså att det fasta priset är bäst för konsumenten. Tryggare, enklare och billigare. Det är i viss mån sämre för entreprenören - han måste jobba effektivare, smartare, han kanske till och med måste jobba mer och dessutom tjänar han mindre.

Rrrrr skrev:
Men det är faktiskt oftast billigare med löpande pris (iaf på sådana här små jobb, större byggen under kristider kan dock pressas rätt hårt). Lämnar en elektriker fast pris så måste man ta till lite för att inte riskera att gå back!
Det där är en myt som vidmakthålls framför allt av dem som tjänar på det. Även om jag inte är hantverkare så har jag räknat på så många jobb i olika sammanhang så att jag vet att man anstränger sig mer inför det fasta priset. Givet, naturligtvis, att man är medveten om att man är utsatt för konkurens.

Där håller jag inte med anders. Om du anlitar en bra hantverkare med goda referenser så tror jag att totalresultatet blir bättre med löpande räkning. Det viktigaste är att hantverkaren är tillräkligt seriös för att inte salta timrapporteringen.

Anlitar du en ärlig men inte kompetent hantverkare så blir det dyrt oavsett om det är fastpris eller löpande räkning. Anlitar du en duktig hantverkare på fastpris så tar hantverkaren helt naturligt betalt för risken i det fasta priset. Och generellt så hittar hantverkare goda skäl för extra debitering om det dyker upp något som spräcker kalkylen för det fasta priset. Dvs hantverkaren går typiskt inte back på ett fast pris även om jobbet visar sig större än han räknat med.

Det finns också en risk att en hantverkare som börjar närma sig sin kalkylerade gräns i tid, börjar stressa och slarva för att klara sig inoim kalkylen.

Beror somsagt VAD det är för typ av jobb.

Nu snackar vi byte el i ett gammalt hus, med gamla befintliga rör i väggarna.

Ska jag lämna fast pris då så måste jag ju ta in i beräkningen att det kan strula, trådarna går ej att byta, kopplingsdosor är igenbyggda osv osv

Vad jag kan se har inte TS sagt att det finns befintliga rör i huset.... eller har jag missat nåt?

kanske är ett jätte stort hus med få rum ,måånga..meter klamrad kabel få uttag /rum
vad vet jag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.