AnneFi
efter att ha haft en diskussion med en bekant så har jag försökt hitta information om hur elen ska vara i ett badrum.
hur zonerna för eluttag är och sådant men hittar ingenting.
var söker man sådan information?

AnneFi
jag kan av någon anledning inte öppna den där länken.

AnneFi skrev:
jag kan av någon anledning inte öppna den där länken.
Jag kan öppna den så den funkar. Prova att spara ner pdf:en först?

AnneFi
jag kan inte spa den heller. står att det inte finns någon källa. jätte konstigt.

Klipp ut hela länken då inkl .pdf och klistra in. Måste ju funka.

Funkar klockrent för mig....

Jag kunde spara och öppna den.

Men zonerna är i princip enligt:

område 0 är det innuti ett badkar, eller 10cm upp på väggen vid dusch inom det område som annars är zon1.
område 1 är det rakt ovanför och under ett badkar, eller 120 cm utifrån en dusch. Område 1 sträcker sig uppåt till 225 cm höjd. Högre än så är det oklassat område.
område 2 sträcker sig 60 cm ut från badkarskanten, och upp till 225cm över golv. Område 2 finns inte när det är en dusch.

Ett vägguttag får överhuvudtaget inte finnas inom de klassade områdena, och skall vara skyddat av jordfelsbrytare. Så lite förenklat, det skall sitta minst 60 cm från badkarskanten och 120cm från dusch.

Prova denna PDF då
http://shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/SS_4364000_Badodusch.pdf

Områdesindelning är annars

Alla områden avgränsas av 2250 från golv. Över detta är oklassat område. Dock måste man göra en avvägning från fall till fall.

Badrum med dusch:
Område 0: 1200 ut från duschhuvud, upp till 100 från golv
Område 1: 1200 ut från duschhuvudet

Kabin eller badkar
Område 0: innuti karet
Område 1: ovanför karet upp till 2250 från golv
Område 2: 600 ut från karets kant, upp till 2250 från golv

I 0 gäller IPX7, i 1 IPX44, i 2 IPX4

Men man bör tillägga att i omrdåe 1 får det inte sitta uttag oavsett om de är klassade IP 44.

AnneFi
Det här handlade om kopplingadosor.
Om det var rekomendationer att inte ha i badrum eller förbjudet.

AnneFi
Det här handlade om kopplingadosor.
Om det var rekomendationer att inte ha i badrum eller förbjudet.

Det är okej om de placeras rätt. Men det är ju självklart bättre att vända de mot angränsande rum. Om inte annat så för kakelsättarens skull

AnneFi
Vi har två dosor i vårt badrum. Hoppas att dom är rätt placerade för det är inte så mycket att göra åt såhär några år efter.

Var är de placerade då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.