4 206 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
"LED-lysrör"?
Sida 1 av 2
I vårat brf-hus, så har vi ett 20-tal lysrörsarmaturer om 2*18 watt, i allmänna utrymmen, som är ständigt tända dygnet runt. Jag har räknat ut att detta kostar ett antal tusen kronor per år. Den lokala elektrikern är villig att installera impulstryckknappar, men vill ha närmare trettio tusen för detta. Även snålare armaturer, kan han fixa, till en liknande kostnad.
Eftersom jag ser det som min uppgift att sänka kostnaden, så har jag funderat lite...
Skulle det möjligen kunna vara så väl att man någonstans kan köpa någon sorts energisnål LED-lampa som passar i fästena för vanliga 18 watts-lysrör?
Eftersom jag ser det som min uppgift att sänka kostnaden, så har jag funderat lite...
Skulle det möjligen kunna vara så väl att man någonstans kan köpa någon sorts energisnål LED-lampa som passar i fästena för vanliga 18 watts-lysrör?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det fanns men efter några tillbud med folk som fått stötar vid montering så är väl dessa tillbakadragna från försäljning.
Ska man byta till LED så får man någ bita i det sura äpplet och skaffa LED armaturer.
Protte
Ska man byta till LED så får man någ bita i det sura äpplet och skaffa LED armaturer.
Protte
Finns nya godkända LED-lysrör. Fast om dom är så värst bra det vette 17... Det bästa brukar vara att antingen sätta befintliga armaturer via rörelsevakt, eller om armaturerna ändå är gamla, byta till armaturer med inbyggd rörelsevakt.
Står de befintliga på dygnet runt så tjänar man in en sådan investering ganska fort.
Står de befintliga på dygnet runt så tjänar man in en sådan investering ganska fort.
Trist... Med tanke på hur länge LED håller, så skulle man ju kunna utföra monteringen, under säkra former, en gång för alla...prototypen skrev:
Coala har verkar det som:
http://www.coala.se/pdf/Coala_LED-Lysror_090309.pdf
Ett alternativ borde väl vara rörelsevakter och byta till elektroniska tändare
http://www.coala.se/pdf/Coala_LED-Lysror_090309.pdf
Ett alternativ borde väl vara rörelsevakter och byta till elektroniska tändare
lysrör har ganska så bra utbud av ljus/watt och kan slå LED i det tom. men om ni ska minska förbrukningen kan det inte vara en tanke att ta ur det ena röret så ni får 18W och sen koppla på en rörelse deckare så det bara är tända typ 5min efter nån kommer in i uppgången och jag har sett att i vissa trapphus så är det en separat IR detektor på varje lampa och det borde inte vara så dyrt att installera
Jodå, vi har faktiskt provat detta med separat rörelsedeckare. Problemet är att folk är missnöjda med att det tänds för sent och dessutom slocknar det för trappstäderskan, innan hon hunnit ner till nästa våning, vilket ses som en arbetsmiljörisk o.s.v....miry skrev:lysrör har ganska så bra utbud av ljus/watt och kan slå LED i det tom. men om ni ska minska förbrukningen kan det inte vara en tanke att ta ur det ena röret så ni får 18W och sen koppla på en rörelse deckare så det bara är tända typ 5min efter nån kommer in i uppgången och jag har sett att i vissa trapphus så är det en separat IR detektor på varje lampa och det borde inte vara så dyrt att installera
ser det som att antingen rör hon sig inte när hon "jobbar" så den känner av det eller så är det för okänsliga och satta på för kort tid men det brukar bara vara en inställning hur länge de ska lysa och hur känsliga de ska vara så det borde inte vara ett problem tycker iallafall jag305 skrev:
Ett av problemen vi haft, med de rörelsevakter som vi provat, är att man är tvungen att gå in i det mörka, innan de tänds. De täcker alltså inte tillräckligt långt. Hur kommer man ifrån det?elmont skrev:
Vi har installerat i flera trapphus armaturer som alltid lyser med en viss procent (10% hade vi) för att sen dimmras upp till 100% vid rörelse.
Detta kan ju vara ett alternativ. Dyrare armaturer dock... Man sparar in på livslängden på lysrören då de ej behöver kallstartas massa gånger / dag.
Detta kan ju vara ett alternativ. Dyrare armaturer dock... Man sparar in på livslängden på lysrören då de ej behöver kallstartas massa gånger / dag.
Det finns armaturer med rörelsevakt som är mycket bra, det är radar istället för ir, vilket gör att dom typ känner om du e på utsidan dörren. sen finns det armaturer som kan kommunicera med varandra, tänds den första så tänds nästa, när den känner rörelse så tänds nästa osv. Sen gäller det att välja rätt ljuskälla i trapphus då dom tänds massor av gånger per dag!
Något som funkar riktigt bra är den styrning som Rrrrr skrev om, har installerat några sånna anläggningar i lokaler, funkar mycket bra och sparar mycket energi, samt att lysrören klarar sig bra då dom slipper kallstarter som tar hår på rör, samt så är dom varma vilket gör att ljuset är bra direkt, annars tar det en stund innan du har fullt ljus, och då har man ju redan passerat armaturen.
Som sagt, det finns en uppsjö med alternativ, så man får nog först fundera på hur mycket man vill satsa på detta, sen ta in olika offerter från företag på olika förslag som dom har på styrningar. Man får ju se detta som en långsiktig investering.
Något som funkar riktigt bra är den styrning som Rrrrr skrev om, har installerat några sånna anläggningar i lokaler, funkar mycket bra och sparar mycket energi, samt att lysrören klarar sig bra då dom slipper kallstarter som tar hår på rör, samt så är dom varma vilket gör att ljuset är bra direkt, annars tar det en stund innan du har fullt ljus, och då har man ju redan passerat armaturen.
Som sagt, det finns en uppsjö med alternativ, så man får nog först fundera på hur mycket man vill satsa på detta, sen ta in olika offerter från företag på olika förslag som dom har på styrningar. Man får ju se detta som en långsiktig investering.
Ta kontakt med några elfirmor och be om ett förslag på belysning/styrning. Att du vill ha en offert där det framgår vilken armatur de tänker använda, vilken styrning, beräknad besparing, och totalt pris inkl. arbete osv..
Hör om det finns något trapphus där de använt just den armaturen/styrningen där du får göra ett studiebesök.
Hör om det finns något trapphus där de använt just den armaturen/styrningen där du får göra ett studiebesök.