Hej!

Har tagit in en offert på ett arbete som innefattar installation av 2st vägguttag i mitt kök samt inkoppling av badrumsbelysning (2 spottar i taket + skåpbelysning och 1st dimmer).

Priset som jag har fått enligt offert är:

timmar: 4x440:- = 1760:- +moms
resersättning: 110:- +moms
frakt: 25:- +moms
material :786:- +moms

totalt 2676:- +moms =3345:-

Verkar detta vara ett rimligt pris? Är helt grön på elektrikerbiten, så vill gärna ha lite råd.

Tycker det ser ut som ett okej pris

Det är ju svårt att veta när man inte vet exakt vad som ingår, men fullständigt orimlig är den ju inte. Du har ju fått ett fast pris, och det är alltid något. Men du tar ju in ett par offerter till, så ser du hur de ligger till.

Men vad i hela friden är det som ska fraktas för 25 kronor? Varför tar man upp en en sådan struntsumma på en offert som slutar på 3345:-?

Sen kan du väl dra av halva arbetskostnaden på ROT....

Låter som ett bra pris! Antar att "2 spottar i tak" är en utanpåliggande armatur med spottar? Och att uttag i kök är nya uttag där det redan finns ström rätt nära. Annars är det väldigt billigt. Man hinner inte mycket på 4tim

Jag undrar också vad 25kr frakt är för nåt :x

andersmc skrev:
Det är ju svårt att veta när man inte vet exakt vad som ingår, men fullständigt orimlig är den ju inte. Du har ju fått ett fast pris, och det är alltid något. Men du tar ju in ett par offerter till, så ser du hur de ligger till.

Men vad i hela friden är det som ska fraktas för 25 kronor? Varför tar man upp en en sådan struntsumma på en offert som slutar på 3345:-?
Tar man verkligen in flera offerter för sådana här småarbeten om den första är rimlig, vilken denna verkligen är? Känns lite onödigt och jag tycker det är tveksamt.

Mikael_L
Jag tycker det ser helt OK. Särskilt om det är någon kvalitetsdimmer som sätts in, en sådan kostar betydligt mer än "anslut"-dimrar från Jula, om man säger så.

Jag retar mig också över det konstiga frakt-påslaget :O
Det finns tydligen ingen gräns för påhittigheten över märkliga påslag i den här branschen. Men dom har ju tydligt deklarerat denna i alla fall. Dom mer suspekta företagen säger inte ljud om märkliga påslag utan de dyker plötsligt upp på fakturan. :|

Reseersättning är också en grej jag generellt irriterar mig på, för i dessa hantverkares priser (t.ex. elektriker och rörmokare) ligger ju redan bilkostnaden i timpenningen. Men bor du långt från elfirman är det ju en annan sak.
Men just bilersättning är såpass kutym att dom vill ha att det inte spelar någon roll just i det här fallet, men på sikt skulle jag önska att hantverkarna slutade med bilersättningar för jobb i närområdet.

Jag menar, ingen städfirma tar väl ut någon reseersättning heller, där är det timpenning, punkt slut.

Men jag tycker din offert ser bra ut, jag skulle nog ta den utan att besvära fler firmor om offert.
Timpenningen verkar inte vara onormal på något vis, inte heller beräknat antal timmar.
Ev skulle jag chansa på att ta jobbet på löpande timpenning istället, och hoppas på att spara en timme. Men det är ju lite gambling, det kan ju ta lite längre tid också. :)

Mikael_L
Jag skulle antagligen inte hinna det där jobbet själv på 4 timmar, men jag är ju inte elektriker heller.:)

Om man sen också har ROT-pott kvar så går det ju snabbt att inse det smarta att jobba 6 övertidstimmar på det ordinarie jobbet istället, sen ROT'a halva elektrikerkostnaden och i slutänden kostade inte detta jobb många kronor i netto-ekonomi.

AndersS skrev:
Tar man verkligen in flera offerter för sådana här småarbeten om den första är rimlig, vilken denna verkligen är? Känns lite onödigt och jag tycker det är tveksamt.
Som TS själv skriver: "Är helt grön på elektrikerbiten". Att sen vi sitter och gissar år honom hjälper ju egentligen inte, vi vet ju inte hur det verkligen ser ut.

Man kan ju också tänka längre. Det är väl inte sista gången TS ska anlita en elektriker. Det kan vara bra att känna några olika firmor på pulsen inför framtida projekt.

Nu får du ge dig vad snackar du om ? reseersättning ligger i timpriset redan ?
Jämför inte två olika brancher när du inte vet vad du talar om
jag blir lite imponerad att elfirma lämnar ett specat pris när det är så litet
Ta du den elisen om han verkar trevlig det blir nog bra
mvh Tille

Mikael_L
tille1 skrev:
Nu får du ge dig vad snackar du om ? reseersättning ligger i timpriset redan ?
Jämför inte två olika brancher när du inte vet vad du talar om
jag blir lite imponerad att elfirma lämnar ett specat pris när det är så litet
Ta du den elisen om han verkar trevlig det blir nog bra
mvh Tille
Nä, jag menar att i en timpenning för en hantverkare som har bortåt 400:- / timme är redan bilkostnaden inräknad i timpenningen som en verksamhetsomkostnad.
Likaså hans verktyg och så.
Det har vi redan rett ut i denna tråd, att bilkostnaden ligger som ett påslag i timpenningen, och det har flera hantverkare själv tillstått i tråden:
http://www.byggahus.se/forum/priser...-vad-ska-en-hantverkare-debitera-del-1-a.html

Att sen ta ut betalt en gång till för bil är ju lite märkligt.

Men just nu i detta fall kanske TS bor en halvtimmes bilfärd från elfirman, och då är det inget konstigt egentligen, för då är det inte riktigt en ersättning för bilen utan för arbetstiden man tillbringar där.
Så jag säger inget om just detta fall.
Men jag vet rörkrökare som debiterat (en arbetskompis) hundratals kronor i bilersättning när firman låg mindre än 1000m bort.

Det andra grejen är att just nu (med hantverkarens marknad och allt sånt) så verkar det trots allt som kutym att ta ut bilersättningar hit och dit, oavsett det riktiga eller oriktiga i det, så det är väl bara att acceptera då, om man nu vill ha en elkille hem.
Men det betyder inte att jag gillar systemet.
Men tille1 gillar det tydligen. :)

Skillnaden mellan tille1 och mej är troligen att tille1 önskar att vi tjänsteköpare ska alltmer acceptera ökade kostnader utan att ifrågasätta och jag tycker att vi tjänsteköpare ska ta vår konsumentmakt och alltid ifrågasätta vad och varför vi ska betala eventuella överpriser.
Det handlar inte bara om här och nu, det handlar också om vad timpriserna och de olika avgifterna ska bli nästa år eller om 10 år.
Tro inte att vi får något endaste lite dugg i detta samhälle "billigt" om vi inte pressar med konsumentmakt.
Allt från mjölk, DVD-spelare och tjänstepriser.

Jag har också redan sagt att det nog är en bra firma, som det hittills ser ut. :)

Mikael_L
Förresten ska jag be TS, tille1 och andra läsare här om ursäkt.

Min åsikt om bilersättningar så där i allmänhet är OffTopic här. :x
Det vore bättre av mig att utveckla generella resonemang om vad jag tycker om sådana i t.ex. den tråden glufsglufs startade som jag länkade till i förra inlägget.

Den bilersättning som står i din offert har jag i praktiken väldigt lite åsikter om, dels vet jag inte körsträckan och dessutom är jag medveten om att det är vanligt (liksom jag tror den timpenning du fått offererad också är någorlunda vanlig och verklighetsförankrad såhär 2011).

Jag får se om jag återkommer med lite mer filosofiska tankar om detta i den andra tråden.
Skriver tille1 t.ex. mer om detta så ska jag försöka fortsätta där istället.
Priser är inte lätt, det är sas en föränderlig marknad, ingen exakt vetenskap.

Hej Jag råkar vara fastighetsägare där det finns grejor jag behöver ha hjälp med ibland eftersom jag tyvärr inte är gudalik o kan allt själv
Visst priset är viktigt men relationen är viktig med och att jag kan få hjälp när jag behöver
Mitt råd är skaffa hanverkare med chans att bygga en långsiktig relation med det vinner man på i längden
Mvh Tille

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.