El
yuphin: Den lösa kabeln kommer från taket, har bara lagt den ovanpå gardinstången. Det finns ett eluttag på andra sidan kabeln som användes till kyl/frys ström när desa stod intill den väggen som nu är borta.
Steksmar: [citat] Å andra sidan får man många kWh för 1500kr som allt kostade.. men emn nu är det köpt iaf :)
norrbottenstorpet: [citat] Kontakta säljarna och fråga. Allt som oftast skriver de som regel endast Tyskland på leveransland. Men jag har frågat flera säljare som inte ser några som helst problem med att sälja till Sverige, så länge jag står för de utökade transportkostnaderna självklart. (gällande ebay.de)
elmont: Den modell som är anpassad för dammiga lokaler saknar inbyggd termostat, men även där skulle jag vilja rekommendera Fricos helkapslade kapilärtemostat.
charta77: Ingen trefas och bara garaget på säkringen. Sent from my ST18i using Tapatalk
kimmo_thn: [citat] Ja jag tror TV passar husets "spekulanter"... För jag har redan en köks stereo med ipod docka som jag kan skicka med huset Men tack för alla tips..
saturnus: [citat] tack, hur ser ett överspänningsskydd ut, ett motstånd...eller jo det finns en hel del att välja bland OK tack http://powerquality.eaton.com/Sverige/Products-services/Surge-Suppression/SE-Protection-box.asp
beque: Fixat och klart, förra ägaren har betalat. Fick mycket hjälp av mäklaren som jag tror blev ganska skraj för att objektbeskrivningen inte stämde.
GK100: Det är inga problem att rymma dem bakom men du kan givetvis koppla över på uttagens anslutningar också om du tycker så. Det var bara ett tips så att du enkelt får bra förbindning om du inte är så van vid snabbanslutningarna på uttagen.
TechMark: Dum fråga förresten, när jag jobbade som elmontör och byggde matarskåp för industri så vill jag minnas att vi monterade brandsäkra kondingar mellan kontaktorernas ledare och jord (ej drivmatningen) för att undvika gnistbildning vid tillslag. Är det något man gör fortfarande? Eller är det inbyggt i kontaktormodulerna för nya elskåpen?
Alanl: Jo inte minst kabelarean det är väldigt få kablar som är 1.5mm2 eller större sen mäter man arean enligt AWG istället för mm.
yxis: I risken för personskada ska man också givetvis räkna in dels hur lång tid spänningshöjning på jorden sker vid felström (vilket med fungerande JFB ska vara en mycket kort tid) och dels hur stor risken är att skyddsjorden inte fungerar som avsett. För en fast installation torde risken för fel på skyddsjord vara klart lägre än för stickproppansluten utrustning. Å andra sidan kan
TechMark: Yxis: Det finns helt korrekt flerkardelig Cat. 5 kabel (tveksam när det gäller cat. 5e), denna kabel är precis som Elmont nämner i sitt inlägg tänkt som sk. "patchkabel". Dvs den används bara mellan patchpanel och switcht/router/server etc samt mellan uttag och dator. Den får INTE enligt reglerna användas som anläggningskabel pga sina sämre signalegenskaper. Långa patchkablar orsakar
Snailman: okej får bli T70 då ska ha råspont under (även några osb i garaget) tänkte köra med metoden jag läste här i forumet nånstans att markera centrum på råsponten(osb:n) på ett ungefär och borra försiktigt med typ diam 20 borr och sedann dosfräsen med styrning i hole in one.... (läste att man kunde förstöra hole in one om man körde med dosträsen direkt i osb eller råspont och
stranden72: ähh , glöm frågan ,hittade en tråd om det här.Som jag uppfattat det så är en kontinuitetmätning en "förfinad" och noggranare resistansmätning?:rolleyes:
yxis: Ursäkta om jag låter dryg och sarkastisk en lördagskväll som denna, men ett hett tips är att koppla som det var kopplat förut :P ;) Såhär ska det vara kopplat: brun ledning från stickproppen till strömbrytarens ena anslutning. Blå ledning från stickproppen till ena ledningen från varje lampa. Andra ledningen från varje lampa till strömbrytarens andra anslutning. Dragavlastningen
mtboy: Det kommer vara stora pottor ovanför så värme borde inte vara några problem.
GK100: Kludda inte med ovanliga uttag. Det är inga problem att utöka som det är om man kollar upp hur allt ligger i båda ändar. Givetvis bra om man kan dra i en jord som Bo nämner, men se framför allt till att uttaget skyddas av JFB antingen via matande central eller komplettera vid denna.
yxis: Nu hittar jag ingen bra länk men åtminstone förr fanns det en 9-vägsgrendosa med tre skyddsjordade på ena sidan och 6 platta eurouttag på andra sidan. Visserligen lyckas man även på en sådan sällan använda mer än omkring hälften av uttagen, men i praktiken tar det oftast åtminstone klart mindre plats än de grendosor där man bara kan använda varannat uttag. Bäst är förstås att
Bo.Siltberg: Det står i produktstandarden SS 424 02 19-2 → EKRK SS 424 02 19-4 → EKLK, FQLQ (Jag har inte dessa) 104 frågor och svar säger precis vad som redan sagts i tråden.
Mnor: För att svara på din fråga, så ska du ha 3G1.5 och det räcker med 10A. [citat] Källa: http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/1315-ostberg-heru-75-s-2.html
elmont: Ja, en säkring är alltid en fas (230 V)
yxis: Jag håller med Rikard då, en ny undercentral. Om garaget är ihopbyggt med huset och det ligger i närheten av någon central i huset så kan det kanske funka utan ny undercentralt, men en undercentral är mest framtidssäkert.
yxis: Det är fullt möjligt att tre proppar i storhuset matar gårdshuset. Rätt opraktiskt att behöva bryta strömmen på båda husen vid vissa eljobb i storhuset, men det kan "ha blivit så". Förhoppningsvis borde det gå rätt fort för en elektriker att lyfta av locket och klämma på en så kallad tångamperemeter på de olika ledningarna för att mäta hur mycket ström som går i varje
Mnor: Skarva trådarna innan du gör för mycket dumt att pilla för mycket på dom.
yxis: [citat] Om du har tänkt använda ett överspänningsskydd som skyddar mot överspänning mellan antenn/parabol och elnätet, eller ett som skyddar mellan telefon och elnät (t.ex. om du tittar på tv via adsl-bredband), så fungerar skyddet klart bättre med jord framdraget, skillnaden kan nog vara så stor att apparaterna klarar sig med jord framdraget men går sönder utan jord framdraget vid
Glufsglufs: [citat] Nja....finns folk till allt och om det är betong eller tegelvägg mellan dosorna så kan det vara drygt att med en 10 borr få till minst 16.
mr_bygg: Ett stort tack till TS för inläggetd^_^b. Vi hade samma problem och jag hade ingen misstanke om frysen när jag letade orsaken till att JFB löste ut var 6:e timme. Efter 3 ggr så började jag ana mönstret och googlade på vinst och förlust och hittade den här tråden med exakt samma problem och dessutom precis samma frys. Jag kontaktade sedan Siemens som kände till problemet och hade en