10 804 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Inkoppling ringklocka
Hej!
Var hos en bekant igår och fick helt plötsligt uppdraget att byta ut en ringklocka åt henne. Den förra klockan var en vanlig Friedlands (d107 eller något) med 2 "kablar" in. En från transformatorn som sitter i centralen och en från tryckknappen vid dörren.
Den nya hon ville ha inkopplad är en http://www.byggfabriken.com/sortiment/strom/ringklockor/info/produkter/770-201-doerrklocka/#article-4001
Innan jag kopplade ner den gamla provade jag att koppla bort de två trådar som gick in på 1 och 2 (har jag för mig..) och helt enkelt koppla in de på de kopplingar som fanns i den nya. Provade trycka på klockan och den ringde så fint så fint..
Tog vad jag hade tillgång till och tejpade och skrev så att jag kunde hålla reda på vart trådarna gått in i den gamla. Vad jag nu läst på bl.a. det här forumet så fungerar det som så att en tråd från transformatorn gick in på 1an och en från tryckknappen på 2an (exempelvis), och de resterande två trådarna (en från transformatorn och en från tryckknappen) låg på 3an.
När jag satt upp den nya och kopplade in de två trådarna jag tejpat så fungerar den icke. Tänkte att det kanske är för att de två resterande trådarna inte låg ihop så jag provade att skarva ihop dem men då "brummar" klockan bara lite. Typ som att den inte riktigt orkar med...
Det jag blir lite förundrad över är att det bara visar att klockan ska ha L och N till sig och jag har således ingenstans att koppla in de "överblivna" trådarna i. Är det helt enkelt så att klockan ska få signal från tryckknappen via transformatorn på något sätt eller hur...fungerar det?
Ska det in en tråd från vardera ställe (transformator och knapp) på L och N? Hittar inte manualen till just den klockan hon hade men på http://www.grothegmbh.de/fileadmin/webdateien/bedienungsanleitungen/IBA-Signalisation/LTW-7XX_09-02.pdf ser ni principen. Enda skillnaden är att det står 230V på den jag länkar till men inkopplingen var den samma för lågspänning.
Jag har alltså fyra trådar in, två från knappen och två från transformatorn och vet inte alls hur det ska kopplas för att det ska fungera eftersom jag bara har L och N-"plintar" på den nya ringklockan. Det fungerade som sagt när en från vardera ställe låg kvar på 3an i Friedlandsklockan. Hade inte tillgång till multimeter men har sagt att jag ska återkomma med en sådan och försöka fixa det
Nackdelen är att jag blev frustrerad så till slut bara kopplade jag runt hej vilt för att se om jag hade tur nog att få till det.
Tacksam för input!
Var hos en bekant igår och fick helt plötsligt uppdraget att byta ut en ringklocka åt henne. Den förra klockan var en vanlig Friedlands (d107 eller något) med 2 "kablar" in. En från transformatorn som sitter i centralen och en från tryckknappen vid dörren.
Den nya hon ville ha inkopplad är en http://www.byggfabriken.com/sortiment/strom/ringklockor/info/produkter/770-201-doerrklocka/#article-4001
Innan jag kopplade ner den gamla provade jag att koppla bort de två trådar som gick in på 1 och 2 (har jag för mig..) och helt enkelt koppla in de på de kopplingar som fanns i den nya. Provade trycka på klockan och den ringde så fint så fint..
Tog vad jag hade tillgång till och tejpade och skrev så att jag kunde hålla reda på vart trådarna gått in i den gamla. Vad jag nu läst på bl.a. det här forumet så fungerar det som så att en tråd från transformatorn gick in på 1an och en från tryckknappen på 2an (exempelvis), och de resterande två trådarna (en från transformatorn och en från tryckknappen) låg på 3an.
När jag satt upp den nya och kopplade in de två trådarna jag tejpat så fungerar den icke. Tänkte att det kanske är för att de två resterande trådarna inte låg ihop så jag provade att skarva ihop dem men då "brummar" klockan bara lite. Typ som att den inte riktigt orkar med...
Det jag blir lite förundrad över är att det bara visar att klockan ska ha L och N till sig och jag har således ingenstans att koppla in de "överblivna" trådarna i. Är det helt enkelt så att klockan ska få signal från tryckknappen via transformatorn på något sätt eller hur...fungerar det?
Ska det in en tråd från vardera ställe (transformator och knapp) på L och N? Hittar inte manualen till just den klockan hon hade men på http://www.grothegmbh.de/fileadmin/webdateien/bedienungsanleitungen/IBA-Signalisation/LTW-7XX_09-02.pdf ser ni principen. Enda skillnaden är att det står 230V på den jag länkar till men inkopplingen var den samma för lågspänning.
Jag har alltså fyra trådar in, två från knappen och två från transformatorn och vet inte alls hur det ska kopplas för att det ska fungera eftersom jag bara har L och N-"plintar" på den nya ringklockan. Det fungerade som sagt när en från vardera ställe låg kvar på 3an i Friedlandsklockan. Hade inte tillgång till multimeter men har sagt att jag ska återkomma med en sådan och försöka fixa det
Tacksam för input!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ena tråden från trafon till klockan, andra tråden till en sockerbit där den kopplas ihop med en tråd från knappen, andra tråden från knappen till klockan.
Är där nu och försöker få igång det, men det är samma sak som förra gången. Klockan
brummar bara lite och det blir ingen riktig klang i den. Har mätt så att trådarna är rätt och att där är rätt spänning fram..nån som har något tips? Kan nåt vara sönder? Trafon är en legrand 04225. Vet fan inte vad jag ska göra!
brummar bara lite och det blir ingen riktig klang i den. Har mätt så att trådarna är rätt och att där är rätt spänning fram..nån som har något tips? Kan nåt vara sönder? Trafon är en legrand 04225. Vet fan inte vad jag ska göra!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Eftersom den fungerade när du provade den så är det antagligen för klena ledningar, för klen trafo eller dålig kontakt.
Hur kopplade du den när det fungerade? Direkt på trafon?
Den nya klockan vill dessutom ha växelström - vad lämnar trafon?
Kan du mäta spänningen över klockan?
Hur kopplade du den när det fungerade? Direkt på trafon?
Den nya klockan vill dessutom ha växelström - vad lämnar trafon?
Kan du mäta spänningen över klockan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Troligen rodnar kläppen över ditt svärande. Var lite mer ödmjuk mot den, och ge kläppen en vänligt hjälpande hand så kanske den börjar pingla. Du kan ju också kolla om det finns ett transportskydd som behöver plockas bort.
Armen med "kläppen" kanske behöver justeras lite.
Den måste kunna röra sig mot klockan så långt att strömmen bryts,
annars "brummar" den bara.
Öppna plastlocket så att du ser hur den är uppbyggd.
Du kan även ta bort metallklockan för att se om armen då rör sig som den ska.
/Hasse
Den måste kunna röra sig mot klockan så långt att strömmen bryts,
annars "brummar" den bara.
Öppna plastlocket så att du ser hur den är uppbyggd.
Du kan även ta bort metallklockan för att se om armen då rör sig som den ska.
/Hasse
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
