Jag har inte haft några problem med utomhus grejor, däremot 2 st strykjärn, en datornätdel och att en spisplatta som blev blöt och löste JFB (när den torkat så funkade det igen. OCH nya värmeelementet till ugnen.

Typ

Protte

Dagens larm har övervakad batteribackup och kör GSM/3G så risken med att tjuvar klipper el eller telefon borde inte vara så stor. Enligt polisens informationsmöte för en tid sedan så är de välplanerade tjuvarna som löser ut JFB'er knappt exiterande. Tjuvarnas planeringshorisont är max ett par minuter. Det finns givetvis undantag men de är nog inte värda att bygga elcentralen efter.

Däremot vill jag själv ha så mycket som möjligt av uteuttag och utebelysningar på egen JFB för att inte tappa kyl/frys eller värme om något händer!

Martin_B
prototypen skrev:
Jag har inte haft några problem med utomhus grejor, däremot 2 st strykjärn, en datornätdel och att en spisplatta som blev blöt och löste JFB (när den torkat så funkade det igen. OCH nya värmeelementet till ugnen.

Typ

Protte
Ja det blir väl fler "strömavbrott" i huset när man väl installerat JFB. Då är det ju verkligen en fördel om man har flera stycken. Värme som Anders nämner är ju klart en sak.
Om man är bortrest under en kall årstid är det ju bra om värmen är igång. Så då skulle man haft det på egen JFB också egentligen.
1. Utebel./utomhusuttag
2. Kyl&Frys
3. Värmekälla
4. Övriga huset.

Det är väl att ta i lite kanske, men visst blir det bättre? :)

Jag har precis de fyra grupper du beskriver och tycker det är rimligt. Merkostnaden är inte så stor i hela kalaset. Tidigare monterade jag ofta 300 mA JFB på värmepumpar men på senare tid har jag allt oftare valt 30 mA. En anläggning ska inte läcka mer än att det funkar med en 30 mA och min erfarenhet är att det funkar på allt som är rimligt nytt.

Det svåra är när man kompletterar befintlig installation med jordfelsbrytare. I min stuga är det bara belysningen i en skrubb, i källaren, badrummet och en av tre lampor i hallen samt spisfläkten som inte är kopplad på grupper som också har el utomhus. (Det beror i sin tur på att det bara är två grupper som matar allt förutom kyl-spis-köksbänk-köksfläkt i hela de 70-80 m2 som fanns före senaste tillbyggnaden, och givetvis så matar ena gruppen belysningen på uteplatsen och den andra gruppen matar uttag + belysning på andra sidan huset... År 2020 ska jag gruppera om det...)

Om jag hade kompletterat med jordfelsbrytare i stugan och dessutom bott permanent där så skulle jag nog satt separat jordfelsbrytare (eller personskyddsautomat, eller helt struntat i jordfelsbrytare) på matningen till "IT-småburkar" i form av adsl-modem och ip-telefonilåda.

prototypen: Jag har ip-telefoni från tele2, skaffad redan hösten 2004, och mitt intryck är att det funkar inte så värst mycket sämre än vanlig telefoni. Å andra sidan har jag rätt frisk bandbredd där den används, bredbandsbolaget 10/10megabit (som ibland toppar en bit över 10 megabit, antagligen när filöverföring sker mot folk som har en ip-adress så "nära" att trafiken inte passerar bandbreddstyrningsjoxet eller nåt sånt). Jag har på prov testat att köra ip-telefonilådan via "internetdelning" på 3G-mobilsurfet på bärbara datorn. Då lyckades ip-telelådan registrera sig på nätet o.s.v. men det gick inte fram nåt ljud när jag försökte prata, inte helt oväntat.

yxis skrev:
Om jag hade kompletterat med jordfelsbrytare i stugan och dessutom bott permanent där så skulle jag nog satt separat jordfelsbrytare (eller personskyddsautomat, eller helt struntat i jordfelsbrytare) på matningen till "IT-småburkar" i form av adsl-modem och ip-telefonilåda.
Jag har en separat UPS för bredbandet, IP-telefoni och DECT-basen. Håller igång internet och telefonen ca en timma vid strömavbrott av olika slag.

Väldigt skönt att kunna avsluta telefonsamtal och internetsessioner i lugn och ro när strömmen går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.