1 979 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Ny normcentral i garage
Jag behöver ett 16A uttag i garaget och får då sätta upp en liten central.
Idag har jag 3x10A endast. Inkommande till huset sitter i garagevägg så den biten blir enkel.
Jag behöver huvubytare, jordfelsbrytare 3x16A + 3x10 + 4 moduler för timer motorvärmare altså tot 17 moduler.
Jag kommer bygga om garaget / sätta ihop med huset inom ca 4 år, då blir det en gemensam central istället.
Gör jag bort mig om jag köper en färdig Rutab?
Andra förslag motses tacksamt
Och behörighet har jag men jobbar inte dagligen med dessa prylar.
/ Rickard
Idag har jag 3x10A endast. Inkommande till huset sitter i garagevägg så den biten blir enkel.
Jag behöver huvubytare, jordfelsbrytare 3x16A + 3x10 + 4 moduler för timer motorvärmare altså tot 17 moduler.
Jag kommer bygga om garaget / sätta ihop med huset inom ca 4 år, då blir det en gemensam central istället.
Gör jag bort mig om jag köper en färdig Rutab?
Andra förslag motses tacksamt
Och behörighet har jag men jobbar inte dagligen med dessa prylar.
/ Rickard
Köp något riktigt på en gång så kan du sen använda delarna till nya gemensamma centralen.
Garos plåtkapslingar är trevliga.
Om du tänker köpa från budgetbutik så är det troligtvis en bra idé att köpa normapparaterna hos Clas Ohlson eftersom de kör med AEG som förhoppningsvis är snäppet bättre än de billigaste grejerna. AEG vill förhoppningsvis inte riskera att sumpa sitt varumärke.
Iofs verkar Clas Ohlson bara ha kapslingar i plast. Om man vill ha själva skåpet i metall och vill ha lågt pris så kanske det är läge att köpa själva skåpet tomt från t.ex. "Rutab" och för innehållet välja AEG från Clas Ohlson.
Det som man vill veta när det gäller plast är hur brandskyddad den är. Bra plast står emot riktigt hårda försök att elda plasten, men den avger nog en del giftigheter då. Ett skåp av metall lär däremot leda värme rätt bra så även om skåpet i sig tål elbrand bra så kanske det till slut kan ta sig i väggen bakom om den är brännbar?
Det som man vill veta när det gäller plast är hur brandskyddad den är. Bra plast står emot riktigt hårda försök att elda plasten, men den avger nog en del giftigheter då. Ett skåp av metall lär däremot leda värme rätt bra så även om skåpet i sig tål elbrand bra så kanske det till slut kan ta sig i väggen bakom om den är brännbar?
Klicka här för att svara