Martin_B
Har en Enermet E120Lt-3 elmätare och den har aldrig visat tiondelar eller hundradelar kWh på displayen innan, men nu när jag stängde av hela systemet för att byta alla 3 huvudsäkringarna och satte igång det igen, så visade den plötsligt förbrukningen ner till hundradelar. Jag blev riktigt glad och tänkte att jahapp då har den återställt sig till factory setting eller vad man nu skall kalla det. Men sen en stund senare så vart ju hundradelarna borta? Nu visar det enbart heltal igen.

Finns det något sätt att få den o visa hundradelar hela tiden? För där ser man verkligen hur kilowattimmarna (hundradels) tickar på! På så sätt är det lätt att räkna ut exakt hur mycket man förbrukar under en viss tid.

Utan att ha någon kunskap om din elmätare (men ganska mycket om microprocessorprogrammering) gissar jag att den kanske återgår till fabriksinställningarna direkt efter spänningsbortfall. Sedan läser den in ett kundanpassat program från ett minne som din elleverantör beställt. Kanske kan din elleverantör förklara?

Martin_B
Anders Johansson skrev:
Utan att ha någon kunskap om din elmätare (men ganska mycket om microprocessorprogrammering) gissar jag att den kanske återgår till fabriksinställningarna direkt efter spänningsbortfall. Sedan läser den in ett kundanpassat program från ett minne som din elleverantör beställt. Kanske kan din elleverantör förklara?
Ja jag kan ju fråga de så klart. Kanske de kan ändra så jag kan få se hundradelar? Förstår inte varför man inte skulle få det. Klart, de är väl bara glada att man förbrukar så mycket som möjligt :)

Jag antar att du redan provat att trycka på eventuell "knapp" på mätaren?

Martin_B
yxis skrev:
Jag antar att du redan provat att trycka på eventuell "knapp" på mätaren?
Ja där finns en svart knapp, och den bläddrar mellan olika värden, men det går inte att ta fram hundradelar med den knappen tyvärr. Jag har iallafall inte lyckats.

Jag vet inte exakt hur din elmätare fungerar. Men min mätare från Landis & Gyr (som jag mäter Värmepumpen separat med) visar hundradels kWh i några minuter (10 tror jag) direkt efter den blir spänningssatt. Enligt instruktionsboken är detta för att kunna verifiera att den fungerar korrekt även om den endast mäter en låg förbrukning.

Min mätare har även en IR-diod som blinkar med 10000 pulser per kWh, men denna kan man ju inte se med blotta ögat.

Martin_B
vectrex skrev:
Jag vet inte exakt hur din elmätare fungerar. Men min mätare från Landis & Gyr (som jag mäter Värmepumpen separat med) visar hundradels kWh i några minuter (10 tror jag) direkt efter den blir spänningssatt. Enligt instruktionsboken är detta för att kunna verifiera att den fungerar korrekt även om den endast mäter en låg förbrukning.

Min mätare har även en IR-diod som blinkar med 10000 pulser per kWh, men denna kan man ju inte se med blotta ögat.
Ja det är säkert det jag har sett också! Typiskt. Men varför inte visa hundradelar alltid? Funktionen finns ju där, så det är tydligen inget magiskt med det. Det är ju bara dumheter att stänga av hundradelar efter 10 min. Låt det gå liksom, det är ju ingen som far illa för det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.