Glenn K
Glenn K: En brytare sätter du lämpligast på en meter höjd över golvet, har du två sätter du den andra dosan över, tre dosor en över och en under, fyra - två upp och en under dvs en dosa sitter alltid på en meter, det är den dosan/brytaren du bör sätta takbelysningen på, varför? jo för då sitter takbelysningen i samma placering i alla rum oavsett hur många bytare du har i de olika
8 svar · 6,9k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Nä, det är inte uppenbart om man inte har lite koll och därmed är det ju lite svårare för hempulare än yrkesfolk att få tag på rätt grejer. E-nr råkar jag inte ha för tillfället.
14 svar · 1,6k läst
E
ELPatrick: Centralingångarna är bara för av eller på, det går inte att dimra där, man dimrar på +A1. Behöver du en dimmer med separata knappar för att dimra upp resp. ner så har Eltako en som heter EUD12D.
1 svar · 1,5k läst
raveper
raveper: Ok. Kanske skulle va bättre att använda ett 12V oförväxlinsbart uttag istället.
31 svar · 11,2k läst
·
Fnularn
Fnularn: Ändhylsor är kanon vid tex 0.75 lampsladd åh skruvanslutning.
15 svar · 3,9k läst
Y
yxis: [citat] Kan man gissa att på verkstäder använde man inte lika ofta skarvsladdar utan det var ofta ett väggmonterat uttag och en sladdmonterad stickpropp, varpå man bara behövde hålla i stickproppen när man kopplade ur uttaget. Dessutom lär jordfel i anslutna apparater nog hänga ihop rätt mycket med om det är en hyggligt torr inomhusmiljö i en verkstad eller om det är vedkapen som
45 svar · 5,1k läst
·
N
Nightsmoke: Har installerat ett ex antal ventilavledare i LSP ställverk. Kan ju säga att elrond är bra och gedigna grejjor, tänk bara på att koppla ur dem ifall ni skall stöta anläggningen!
11 svar · 3,0k läst
it-snubben
it-snubben: Färgtemperaturen blir lite vitare efter bytet. Inget som stör men som som syns nu när det finns bägge ljuskällorna bredvid varandra för jämförelse. Jag skulle ha monterat 8.1 wattarna om det hade funnits plats för det i armaturerna. Pga platsbrist så blev det kronljusen på 4.3 watt. Men jag är nöjd. Framförallt på att belysningen i hallen inte drar 250 watt nu utan knapp 25 watt
7 svar · 4,6k läst
·
Y
yxis: [citat] Det duger inte i detta fall, först tar någon ur en huvudsäkring och mäter att det inte finns någon spänning och börjar meka, sedan försöker en annan person steka köttbullar och då är risken stor att det är annat än köttbullarna som blir stekta... q(;^;)p
9 svar · 2,7k läst
gadu^
gadu^: [citat] Jopp, använde sådan när man stod uppe i master och monterade radiolänkar. Fanns rigorösa beskrivningar på hur överlappen skall vara etc...
33 svar · 19,6k läst
A
Alanl: Behöver man inte en större potta då?
10 svar · 5,6k läst
Snailman
Snailman: Ja , det finns två olika bredare mellanstycken dels för 90mm och dels för 100mm
88 svar · 11,6k läst
E
elmont: Man kan räkna med mellan 5 - 600:-/m² vid nyproduktion
4 svar · 2,2k läst
D
Daniel78: [citat] Jag kopplade in en stolplyckta med 3 armaturer åt en kollega för 6-7 år sedan via en rörelsevakt som hade 2 utgångar, en för rörelsedetektorn och en för ljusreläet. Jag kopplade den så att 1 lampa tändes av ljusreläet och dom 2 andra av rörelsedetektorn, det fungerade mycket bra, dock ingen dimmer-funktion. Jag kommer dock inte ihåg vad det var för fabrikat på
33 svar · 4,2k läst
P
patrikjepp: jopps classes är alltid trevligt såg att de fått in exxact nu.
9 svar · 5,0k läst
A
Alanl: Hej Tack för alla svar även om många varlite OT men det gör inget bara roligare att läsa. Har fortfarande inte bestämt mig för hur jag skall göra dock har jag beställt en Megger från E-bay för ca 500 kr.
45 svar · 12,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: Eltako har också dostimers http://www.eltako.com/sv/produkter/produktoeversikt/brytare-spaenningsaggregat-och-elektroniska-energimaetare/mono-och-multifunktions-tidrelaeer-med-universalspaenning.html
4 svar · 4,3k läst
Y
yxis: Har jag alltså drömt om att det funnits en regel på 4 meter innan regeln ändrades till olika rum? Det där med ett jordat och ett ojordat på var sida av ett element har nog däremot aldrig varit okej på "modern tid". Det hindrar dock inte att det dumt nog ser ut så i mitt kök i stugan.
60 svar · 8,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det beror på ... :S Höjden 1.7 m har bara betydelse för uttag utan petskydd. För övrigt så ska man göra en bedömning av vilken IP-klass som behövs. Oklassat område betyder inte nödvändigtvis att det är torrt. Men bedömer man det som torrt så räcker IP21.
17 svar · 10,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Vi har lågspänning i uttagen. Det du avser kallas klenspänning :) Det skulle kosta mycket koppar med 24 V i uttagen.
22 svar · 7,7k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Ja, jag får väl hänvisa till Mnor:s inlägg då. //Patrik
24 svar · 3,1k läst
T
Troberg: Bilbatteriladdare funkar fint att driva 12V-stuff med.
23 svar · 3,9k läst
Y
yxis: Tips: Praktiska studier visar att om man monterar t.ex. 1N4007 i porslinskulodosa så tål de bra många mer ampere än de är specade för :) :) (Off-topic-anekdot: jag gjorde just detta i en släpkärra med ett par 1N4007 för att arbetsbelysning inne i skåpet skulle kunna matas både från "bakljus höger/vänster" och "konstant +12 även med bilens lyse släckt", och tänkte inte förrän
9 svar · 3,6k läst
·
M
mikaelbe: Det har säkert ingen betydelse att det är PCB för att få det tätt, men det är väl inte helt trevligt att handskas med och då är det även bra att få det tätt :).
7 svar · 3,5k läst
B
bluesboy: Tack så mycket för ditt engagemang BO jag är väldigt tacksam för detta, nu är det bara börja följa ledningarna och se om jag kan reda ut detta Tacka alla för visat intresse lukas
8 svar · 3,7k läst
·
K
kolvas: den där det enda jah hiytat också, det får nog bli den vanliga anslutningsdosan sprayfärg, inte så snyggt med en vit apparat när dom andra är svarta
4 svar · 1,6k läst
Y
yxis: Gärna bild på gamla strömbrytaren också!
4 svar · 868 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Snyggt. Det där döda trädet riktigt ber om att få bli belyst.
6 svar · 3,7k läst
P
PST: underbelyst: Bara små L.e.d.armaturer som manborrar/fräser in i hyllplanet. (halogen är att ta i för mkt , i dagsläget finns ju rätt saftiga leds...) ställ flaskan över, går att utveckla mer: En liten mikrocontroller som kan lysa upp valfri flaska eller flaskkombination: - På ett litet tangentbord, eller PC/PAD-dator ,knappar man tex in önskad drink, och rätt flaskor lyser upp !!
9 svar · 6,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är ett bra motto som fler än du borde ha.
15 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.