Hej,

Var på IKEA ihelgen och fick se detta. Är det verkligen ok att jordtråden ligger för sig själv? Vad är anledningen?

/J

• FKJORD.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produktionsteknisk orsak möjligen... Ser ut att vara en ojordad propp från början, sedan har man bara pressat dit jorddelen i efterhand.

RoTe
Såg ju seriöst ut...

Vad är meningen? Stickproppen saknar ju ändå jordstift

Nej, jordstiftet (hylsan egentligen) sitter i en liten utbuktning på sidan ser det ut som. I nederkant på bilden kan man skymta den ojordade varianten, med ett spår förberett för jordtråden.

Utgår från att jordstift finns. Det är ju en hona så den skulle man ju ändå inte se på bilden.

Hona med TVÅ som sticker ut, missade du biologin helt???

Är enkelisolering tillåtet på skyddsjord?

Tror it-snubben menar att jorden är "hona" på lampkontakter så man får väl säga att donen för lampor är "tvåkönade"

/Kent

Redigerat:
snickarboden skrev:
Är enkelisolering tillåtet på skyddsjord?

Tror it-snubben menar att jorden är "hona" på lampkontakter så man får väl säga att donen för lampor är "tvåkönade"

/Kent
ungefär som franska stickproppar då

Mikael_L
elmont skrev:
Hona med TVÅ som sticker ut, missade du biologin helt???
JA !!!
På mig sticker EN ut !
På min hona sticker TVÅ ut ... !

Det måste vara du som inte kan biologin ... :P :D

Hmmm, på min hona sticker det inte ut nått???? hon har dock två påsar på magen

Vad hände med min en aningens mer seriösa fundering kring enkelisolering för skyddsjord eller fick herrarna något helt annat i huvudet nu? *S*

Om jag inte är helt totalt fel på det så skall väl även skyddsjorden ha samma isolering som övriga ledare i ett sådant här fall dvs att den där lösningen kommer de att få på tusan för från Elsäkerhetsverket eller är jag helt ute och cyklar?

/Kent

Ja, kan vi återgå till ämnet nu pôjkar rolleye0014.gif

Skulle tro att detta faller under begreppet separat framdragen skyddsledare som inte ingår i matande kabel, vilket bara undantagsvis är godkänt, närmare bestämt i väldigt sällsynta fall. Nu är den visserligen ganska kort vilket kanske är förmildrande, men det är ju en anslutningskabel! Skulle det vara en installationskabel ska den i så fall dels vara 4 mm² och dels förläggas i omedelbar närhet till fasledarna.

Kan inte föreställa mig att detta är godkänt. Hur har man t.ex tänkt att dragavlastningen ska gå till? Framför allt finns det ingen anledning till denna lösning då det finns RKK/SKK 3G0.75 mm². Har den ett äkta CE-märke?

Bo>Kan inte jag heller tänka mig och la därför in en fråga till Elsäkerhetsverket och länkade till denna tråd.
TS>Skulle kanske varit intressant för dem att få reda på i vilket IKEA-varuhus den lösningen säljs.

/Kent

Har inte den där sålts i flera år?
Och i vartenda varuhus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.