6 326 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Skalad EKK (EXK, EKLK, EKRK) i rör
Vi ska renovera ett badrum och det medför en hel del kabeldragning som byggaren fixar med hjälp av behöriga (enligt egen utsago). Eftersom kablarna passerar genom olika rum där de dels ska förläggas synligt och dels gå i rör ovanför undertak har han sagt att det blir skalad EKK i rör.
Vad gäller beträffande skalad EKK i rör? Får man köra en bit skalad i rör, återgå till kabelförläggning med klammer och sedan hoppa in i nästa rör där man skalar? Finns det några begränsningar? Gäller det bara EKK eller kan man göra samma sak med EXK? Vad gäller för kablar med biledare som EKLK eller t.o.m. EKRK?
Fördelen är om jag förstår saken rätt att man tjänar lite värmetålighet när man inte har yttermanteln kvar. Eller?
Vad gäller beträffande skalad EKK i rör? Får man köra en bit skalad i rör, återgå till kabelförläggning med klammer och sedan hoppa in i nästa rör där man skalar? Finns det några begränsningar? Gäller det bara EKK eller kan man göra samma sak med EXK? Vad gäller för kablar med biledare som EKLK eller t.o.m. EKRK?
Fördelen är om jag förstår saken rätt att man tjänar lite värmetålighet när man inte har yttermanteln kvar. Eller?
EKRK får inte finnas i badrum, inte med ström på i alla fall. 
Men jag tror också att det inte är möjligt att fixa utan att ha dosor att koppla i lite här och där.
Nej, fördelen är att man kan lyckas dra den genom rör då, förbi någon rörböj osv.
Jag tror det är OK.
Men jag tror också att det inte är möjligt att fixa utan att ha dosor att koppla i lite här och där.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ska ni sänka taket och inte isolera där? Dra en EXK eller EXLQ Xtra, som är en ny kabel som lanseras just nu, hel hela vägen.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ja, man får, men det blir väldigt opraktiskt. Den främsta anledningen att avmantla kabeln är ju för att enklare kunna dra i ledarna i röret. En skalad stump mitt på kabeln innebär ju att en bit hel kabel måste dras igenom röret, och skulle det gå kan man lika gärna låta kabeln vara hel. Det skiljer bara nån halv ampere i belastningsförmåga.k_anka skrev:Vad gäller beträffande skalad EKK i rör? Får man köra en bit skalad i rör, återgå till kabelförläggning med klammer och sedan hoppa in i nästa rör där man skalar? Finns det några begränsningar? Gäller det bara EKK eller kan man göra samma sak med EXK? Vad gäller för kablar med biledare som EKLK eller t.o.m. EKRK?
Alla(?) installationskablar får förläggas i rör, hel eller avmantlad, utom EKRK som måste avmantlas (och därmed vara tillåten i badrum?). Det finns också få-kardeliga kablar som FKK, FQQ, som också kan användas.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Finns ingen anledning alls att lägga ner tid på att skala den mitt på då.
EXK är en EKK fast styvare och fruktansvärt tunn och därmed enklare att dra i rör. EXLQ Xtra är en kombination av EKLK (EQLQ easy) och EKRK, med EKLK och EQLQs egenskaper för att vara tillåten för förläggning i alla utrymmen så som t.ex. mark, med EQLQ easyns egenskapen som tvinnad biledare, avsaknad av pvc-massa runt ledarna vilket gör den lättskalad och detta tillsammans med EKRK:ns tunnhet. Med andra ord, Kulo deluxe!
Jag har dock inte sett denna kabel själv ännu, häromkring dröjer det någon vecka till innan den kommer, men känner till andra som har prövat den.
//Patrik
EXK är en EKK fast styvare och fruktansvärt tunn och därmed enklare att dra i rör. EXLQ Xtra är en kombination av EKLK (EQLQ easy) och EKRK, med EKLK och EQLQs egenskaper för att vara tillåten för förläggning i alla utrymmen så som t.ex. mark, med EQLQ easyns egenskapen som tvinnad biledare, avsaknad av pvc-massa runt ledarna vilket gör den lättskalad och detta tillsammans med EKRK:ns tunnhet. Med andra ord, Kulo deluxe!
Jag har dock inte sett denna kabel själv ännu, häromkring dröjer det någon vecka till innan den kommer, men känner till andra som har prövat den.
//Patrik
Redigerat:
Klicka här för att svara