Har hjälp av en elektrikerkompis och det är mycket byte av jobb i mellan oss och har efter utfört jobb inte något kvitto i handen :cool:

Vad behöver jag papper på om det skulle bli ett försäkringsärende någon gång?
Finns det några andra krav på vad jag ska ha papper på?

Mikael_L
I stort är det endast för och färdiganmälan till elleverantören som helt behövs. Dvs inga papper du själv har kvar sen.

En gruppförteckning vid säkringscentralen tycker jag är lägsta nivån på dokumentation. Men det räcker så.

Mikael_L skrev:
I stort är det endast för och färdiganmälan till elleverantören som helt behövs. Dvs inga papper du själv har kvar sen.

En gruppförteckning vid säkringscentralen tycker jag är lägsta nivån på dokumentation. Men det räcker så.
Tack. Färdiganmälan är man tvungen att skicka in så det är i så fall redan okej.
Försöker fota allt som görs både det jag gör och det elektrikern gör och även hur gruppförteckningen ser ut ifall något skulle hända.

Märks väl den dagen om något skulle hända om det räcker :x

Egenkontroller måste du ha. Det är ju kan man säga "kvittot" på att utförnadet är elsäkert gjort.

Mikael_L
Ja precis. Det är ju bra att kunna visa upp något sådant. Det glömde jag.
(Men det är ju inte alldeles 100% nödvändigt, ty lagtexten föreskriver att kontroller görs, inte att dom dokumenteras, eller hur?)

Men jag har också en elektrikerkompis som gör elen åt mig.
När det börjar dra ihop sig mot slutet, här nån gång i vår, ska han få ta med sig sin installationsprovare (fluke). Så ska vi köra alla tester instrumentet kan, skriva ut dessa på papper så behåller jag sen detta i huspärmen.
Sen försvinner spåren av elektrikern efter det, typ. :D

Jag menar bara att det finns ingen anledning att hålla på och "binda" han till en vänskapsinstallation mer än så. Och när elen är klar har den ju ändå blivit fastighetsägarens ansvar.

Jo, klart man ska dokumentera, har man tex en besiktningsman på ett projekt så vill ju han se att man signerat diverse punkter. Men som sagt, man kan ju se det som att när man bara byter ett uttag hos någon så dokumenterar man ju inte en egenkontroll mer än att fakturan bekräftar utfört arbete och av vem men i ett sånt här fall samt på större projket så dokumentation. Iaf punkter signerade att de är kollade osv, behöver ju inte vara något avancerat.

Finns det någon mall att använda eller hur ska det gå till?
Tänkte att det är lika bra att göra det från början än att ta smällen sen.

O
Glöm alla papper och intyg. Sådant spelar över huvudet taget ingen roll ur försäkringsperspektiv. Det finns två och endast två sätt att få ersättning vid en skada.:

1. Installationen är korrekt utförd och då ersätter ditt försäkringsbolag skadorna. Annars får du inte ett öre.
2. Installationen är felaktigt utförd och då kan du istället begära ersättning från elfirmans ansvarsförsärking.

Försäkringsbolagen skiter fullständigt i intyg och papper. De gör alltid en brand- eller tillbudsutredning och fattar sina beslut på hur det faktiskt ser ut i anläggningen. Inget annat.

Om du får hjälp av polaren kan du alltså bara förlita dig på det första fallet.

anm; Om den som utfört installationen i fall två saknar försäkring kan du driva en civilrättslig skadeståndsprocess. Men i ditt fall antar jag att du knappast räknar med att stämma polarna så det är knappast aktuellt.

Steamboy skrev:
Glöm alla papper och intyg. Sådant spelar över huvudet taget ingen roll ur försäkringsperspektiv. Det finns två och endast två sätt att få ersättning vid en skada.:

1. Installationen är korrekt utförd och då ersätter ditt försäkringsbolag skadorna. Annars får du inte ett öre.
2. Installationen är felaktigt utförd och då kan du istället begära ersättning från elfirmans ansvarsförsärking.

Försäkringsbolagen skiter fullständigt i intyg och papper. De gör alltid en brand- eller tillbudsutredning och fattar sina beslut på hur det faktiskt ser ut i anläggningen. Inget annat.

anm; Om den som utfört installationen i fall två saknar försäkring kan du driva en civilrättslig skadeståndsprocess. Men i ditt fall antar jag att du knappast räknar med att stämma polarna så det är knappast aktuellt.
Men när det gäller försäkringar så brukar ju fb utgångsläge vara att du är skyldig till motsatsen är bevisadq(;^;)p

Tänker mig därför att det alltid måste vara bättre att ha dokumenterat som man ska och gärna en massa bilder i fall olyckan skulle vara framme.

Steamboy skrev:

Vad du än säger så är det inget i din text som garanterar en elsäker anläggning som TS tar över för sitt eget ansvar, därför finns det något som kallas för egenkontroller. Utan det blir det trubbel iaf mellan försäkringsbolag och firma om något går fel för då kan ingen bevisa att anläggningen är elsäkert utfört....alltså ett moment 22.

Hur bevisar man i ett nerbrunnet hus att anläggningen är riktigt utförd utan egenkontroller?

I fall 2 så har antingen den som gjort anläggningen ljugit om att kontroller utförts eller så har helt enkelt inte anläggningen utförts elsäkert.

Problemet att vara utan pappre har inte direkt med att få ut ersättning eller inte att göra utan om tiden det tar för andra berörda parter att bråka om var ansvaret ligger. Med en egenkontroll ser man ganska snart om dom är gjorda på riktigt och elsäker anläggning lämnats över eller om någon bara signerat utan att göra kontroller.....innan beslut tas om vems försäkringsbolag som ska ersätta kan kanske i det fallet skillja på ett par månader till flera år......om man har otur vill säga och ingen tar ansvaret. jmf med tråden om vattenläckan där alla skyller på alla. http://www.byggahus.se/forum/forsakringar/188024-vem-tar-svarte-petter.html

Redigerat:
Suhagg skrev:
Finns det någon mall att använda eller hur ska det gå till?
Tänkte att det är lika bra att göra det från början än att ta smällen sen.
Jag vet inte om det finns speciella mallar, jag har egna som är gjorda utefter typ av arbete. En för tex nybygge av villa, en för stamrenovering, en för elrenovering osv osv.

Sen som skrivet, ett fb går den väg dom går pga omständigheter men omständigheterna utan papper kan fördröja en process till förbannelse.

Jag har upplevt båda alternativen där jag själv arbetat med anläggningen.

Egentligen är det ju inga problem att kompisen dokumenterar allt på samma sätt som han skulle ha gjort ifall det hade varit ett "riktigt" jobb (bortsett från timrapport och fakturering). Det är väl inte olagligt att hjälpa en kompis även om man gör det i sin yrkesroll och alltså jobbar gratis åt någon? Då kan det i sig inte ställa till problem för någon av er. Det som kan ställa till problem är kopplat till skatten, och då bara om det framkommer att du har betalat kompisen svart (oavsett om betalningen har skett i form av kontanter, varor eller tjänster).

Modig skrev:
Egentligen är det ju inga problem att kompisen dokumenterar allt på samma sätt som han skulle ha gjort ifall det hade varit ett "riktigt" jobb (bortsett från timrapport och fakturering). Det är väl inte olagligt att hjälpa en kompis även om man gör det i sin yrkesroll och alltså jobbar gratis åt någon? Då kan det i sig inte ställa till problem för någon av er. Det som kan ställa till problem är kopplat till skatten, och då bara om det framkommer att du har betalat kompisen svart (oavsett om betalningen har skett i form av kontanter, varor eller tjänster).
Nä..ekonomi har inget med säker anläggning att göra. Den ska göras rätt och kontrolleras och därefter då signeras via egenkontroller eller genom arbetsbeskrivning på faktura eller hur man nu löser det hela.

A
Men det gäller ju bara vid nybygge/renovering där ett och samma företag installerar hela anläggningen. I en mindre renovering där det dras om lite tråd och byts lite brytare och uttag i ett rum så finns det inte krav på dokumentation över anläggningen. Däremot finns det alltid krav på egenkontroller och kontroll före drifttagning, oavsett hur stort eller litet jobbet är.

Och egenkontrollerna bör ju sedan inte brinna inne ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.