Bo.Siltberg skrev:
Men nu handlade det om innehavarens möjligheter att förstå vad som behöver kontrolleras för att få ett "kvitto" på att anläggningen är säker, och vilka rättigheter han har att begära dessa protokoll (vilket kanske innebär att några extra eller "onödiga" kontroller behöver göras). Det kräver inte så mycket text.
Jag skrev som jag skrev just pga var tråden var på väg.....

Sen vet ju du själv med tanke på hur mycket du får utveckla vid sidan om i trådar för att tolkningar inte ska spåra ur totalt när följdfrågor kommer efter ett visst svar....så nog kan det bli mycket text när man väl har börjat skriva ihop något angående el.....jag tycker de flesta eltrådar är ett ganska bra bevis på det, hur mkt literatur har du inte själv gått igenom för att kunna citera så att tolkningarna inte bär iväg.

Redigerat:
Jag kanske är överdrivet noga när jag släpper ett arbete men nog fan borde det sitta i ryggraden på varje elektriker att göra nödvändiga kontroller innan man lämnar projektet, vare sig kunden är medveten eller inte. Sen om det måste dokumenteras eller inte var väl skit samma men jag kladdar på en signering och sen finns det alltid i en pärm hos mig om det behövs någon gång i framtiden. Jag har inte haft någon kund än som klagat på att jag spenderat några extra minuter på att mäta och kontrollera lite.

Glufsglufs skrev:
Eftersom det finns en stor mängd text för elektriker att ta hänsyn till inkl utbildning, lärlingstid, påbyggnadskurser, regelverk osv osv så får väl lekman som är intresserad läsa igenom detta också om man nu tvunget vill pilla själv eller bara lära sig. Då det inte finns några genvägar för yrkesmannen så lär det knappast dyka upp några för lekman heller samt att en yrkesman ser sig sällan som fullärd och då lär ju lekman komma en bra bit efter.
Det är ju bara att välja, använda sig av befintlig kompetens eller sätta sig in i det själv och ta de ev kostnader det innebär.
Problemet är att de texterna verkar inte direkt lättillgängliga.

Jag som också svär över (med privatpersoners mått mätt) svindyra priser för att få loss standarder från standardiseringsorgan passar också på att kasta bajs på att sånt som t.ex. "blå boken" o.s.v. inte finns som fritt nedladdningsbar pdf eller liknande.

(Jag erkänner att jag har inte försökt mig på att tolka elsäkerhetsverkets regeltexter, däremot så är mitt intryck att de lagtexter som finns på t.ex. lagen.nu inte är så rackarns svåra att tolka, däremot kan man i vissa fall få tag på förarbeten som inte finns online. Elsäkerhetsverkets texter kanske inte är så svårtolkade. Jag misstänker dock att de refererar en del till "praxis" eller liknande, och det är dåligt om man inte definerar vad denna "praxis" innebär...)

Man behöver inte läsa standarder för att få veta vilken dokumentation som krävs mot myndigheter och försäkringsbolag, och vilken ytterligare dokumentation man som innehavare kan kräva.

En kontroll i nödvändig omfattning görs i vilket fall, det har det aldrig varit tal om här. Och det vore ju synd om man inte sparade dessa mätdata även om de riskerar att brinna upp...

Jag trodde i min enfald att gamla författningar som t.ex. Blå Boken (ELSÄK-FS 1995:5), fortfarande låg nedladdningsbara från elsäkerhetsverket. Jag har ett tummat ex själv men har tidigare surfat in där och sökt i en pdf-version. Är det något som tagits bort nyligen? Borde man inte kunna få ta del av gamla publikationer (just Blå Boken innehåller en del matnyttigt). Någon som vet?

Mikael_L
Tjopp, ka-tjing ...
Klart.

Men väldans vad blå boken blev populär ikväll då, undrar datordriften hos elsäk ikväll ... :D
På alla hjärtans dag och allt ... ;)

Tack för länken Bo.

Tack, jag hittade den faktiskt själv med hjälp av en känd amerikansk sökmotor. Den brukar hitta bättre än sökmotorerna på många mydighets- och företagssidor.

Det är lika bra att ladda ner och skriva ut ett par spiralinbundna exemplar att ha i förrådet. Trist bara att det inte går att få tag på den gamla framsidan.

starkstr_boken.jpg

Bo.Siltberg skrev:
Den finns kvar:
www.elsakerhetsverket.se/Global/F%C3%B6reskrifter/%C3%84ldre%20f%C3%B6reskrifter/1999-5.pdf
Men det kanske är dags att spara en kopia...
Jag trär härmed på mig frivillig dumstrut! :blushing:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.