El
Bo.Siltberg: Dessutom är det lite sent att ändra på det :rolleyes: [citat]
yxis: En ytterligare variant är att dra två ledningar när du ändå gräver. Dels en 5G2.5mm2 för trefasuttaget, och dels en 3G1,5mm2 för belysning och ev uttag. Se till att trefasuttaget sitter på tillräcklig höjd, tror det är 1,7 meter över golv/mark som krav eftersom det inte är petskyddat. Det kan kanske vara bra att montera kabelskydd av metall ifall vedklossar slår emot kabeln, eller
yxis: En krånglig men snygg lösning vore kanske att få dit en ROT-dosa på något sätt? (Då måste givetvis FK-ledarna dras in en bit i röret före hålet tas upp). En annan lösning är att montera ett sladdanslutet lamputtag direkt på ledningarna. Det är nog inte korrekt att göra så på en nyinstallation, men det verkar vara praxis där det kommer ut befintliga trådar. Säkerheten blir
Patrik_Hed: [citat] De som är länkade. Du har ju bara en dosdimmer och en fjäder. Skulle du haft dimmer på alla vippor hade du behövs tre stycken dosdimmrar och tre stycken fjädrar. //Patrik
Knet: Bilderna är inte längre kvar på samma server de låg när jag skrev inlägget, de finns istället här för de som vill kika: [bild] [bild] (Jag får en del felmeddelanden emellanåt från nya servern att bilderna i första inlägget inte går att hitta...)
yxis: [citat] "Men det är faktiskt inte helt omöjligt att nyare kablar ger samma problem med tiden, vi vet helt enkelt inte om de fungerar bättre det får framtiden utvisa." En intressant fråga är om det idag tillverkas kablar på exakt samma vis som visats tillförlitligt genom åren, t.ex. så är väl plastisolerade kablar som är ca 40 år gamla ofta som nya idag?
yxis: "Tvättmaskindosa" är ett bra sökord för att hitta en kopplingsdosa med dragavlastning. Det är nog en bättre idé att göra som du tänker än att bara dra en skarvsladd. OBS att den fast monterade kabeln ska vara avsedd för fast installation, t.ex. EKK, EKRK o.s.v., och inte "anslutningssladd" (SKK o.s.v.).
Rikard Ågren: Absolut. Ett VP-rör som extra skydd hjälper föga
yxis: Ett tips kan väl vara att märka den gulgröna och biledaren i uttagsänden med "ej ansluten" eller liknande?
yxis: Du klarar dig med fyrledare mellan A och B om du bara ska ansluta ljuspunkten och inget annat vidare från B. Inomhus så brukar man väl normalt lösa sånthär i kopplingsdosor och inte direkt bakom apparaterna, men det är inte formellt fel att dra som du tänkt. Ska båda brytarna sitta inomhus eller en inne och en ute? Tänk på sånt som fuktspärr och kabelval när du drar mellan inomhus
yxis: En dosa + tre vägguttag är den seriösa lösningen vid tvättmaskinen. I en tvättstuga lär väl dosan + tre separata uttag inte vara ett avgörande estetiskt problem kan man hoppas?
Bo.Siltberg: Jag vet inte hur det känns att få ström genom kroppen, men ström genom en hand känns i hela armen. Så det finns några olika scenaros här: - Fas och nolla berörs med fingret. JFB löser inte för detta fall, och strömmen går inte igenom kroppen utan enbart genom fingret. - Fas och något annat i rummet berörs. Det kan här bli strömgenomgång från hand till hand eller hand - fot. Om
Johisco: Bra förklaring! Då har jag typ tänkt rätt men ändå lite fel ;)
Martin_B: [citat] Tack! Skönt att höra! Annars hade jag fått riva upp väggen en bra bit, inte alls kul när den är fin som den är. Då sätter jag bara en ROT-dosa där så får elektrikern koppla som han anser bäst :)
elmont: Det är nästan aldrig problem med kondens i apparatdosor, dom gånger det kan bli lite vått är när det går rör från dosan som slutar i ett kallt utrymme och rören inte är tätade. En träbit skulle fånga ytterst ringa mängd fukt, dessutom skulle den avge samma fukt när luften blev torrare. Slutsats det skulle inte fungera som nån "fuktfälla" värt namnet. Är det plåtdosor kanske
yxis: [citat] Det var ett påstående och tydligen felaktigt :blushing: Är de gamla klassiska kablarna med en klase numrerade svarta ledare helt ute?
yxis: Uteslut inte de klassiska lysrören - med en modern armatur med flimmerfritt drivdon så ger de klart trevligare ljus än de gamla (visserligen i stort sett outslitliga) armaturerna. Lysrör och LED verkar ligga i ungefär samma liga vad gäller att spara energi.
Alanl: Jag tycker din kollega gjorde rätt ligger det ett nystan med omärkta kablar så klart att dom skall väck. Håller själv på att märka upp alla kablar med nummer på grupp så det i framtiden lätt skall gå att identifiera alla kablar.
-MH-: Nu så, kom det äntligen upp. Stod där på Hornbach och plockade ELJO kombinationsram, uttag och... lyckades få fatt i en ELKO-ram? Upptäckte det när jag skulle skruva ihop... J-a Gelia. Nå, Skene Järn hade (Amiga). Blev en skotork istället. Var ej oroliga, den är dubbelisolerad och ej fast monterad. Borde vara okej. JFB finnes.
elmont: Då vill även jag klargöra att det är INGA som helst problem med infällt montage utomhus OM man använder för ändamålet existerande material.
Mnor: [citat] Man brukar kunna skruva gips skivan i ovankant och låta den hänga lite buktandes tills man tagit upp hålen, fortfarande enklare än att mäta, speciellt om man inte är van.
Bo.Siltberg: Det är inget fel på själva kabeln - den är avsedd för 400 V-spis utan nolla. Du kanske behöver en kabel till en 230 V häll? Då kan den ju inte användas.
anjn: Fick tag på en till 4.5Kw i dag på konkursutförsäljning för 250kr som passar i kopplingsboxen, för det priset tyckte jag inte det var så mycket att fundera på, så jag tror att 6kw patronen får ligga som reserv eller om någon i bekantskapskretsen skulle behöva den. med 9 Kw får jag ju lite bättre marginal mot säkringarna så jag hoppas att det går vägen. Kollade även vad en 20A
buffster: Du skriver parallellkopplade och 1-pol, det tolkar jag som att det är tryckknappar som styr ett impulsrälä i centralen. I så fall har du nog bara nolla och en styrtråd, samt jord. Bättre att dra en ny matning till ditt uttag från centralen i så fall