Vi får hoppas att den inte går kontinuerligt :)
Ju högre effekt, desto kortare tillkopplingstid blir det.
Energiförbrukningen borde bli i stort detsamma.

yxis skrev:
Jag vet inte hur det är på din panna, men på min elpatronstyrning så är det likt ja73's panna så att pannan bara använder lägre effekt i ett första steg, och först när den blir kallare så ökar effekten (för att den inte ska slå on/off med hela 9kW i ett svep).
Som ja73 skriver så har vi likadan panna.

Skickat från min mobil

R Göran skrev:
6 kW är ju ca 150 kWh per dygn. har du ett hus på 300 kvm? Själv använder jag ca 35 kWh per dygn på 115 kvm. Du måste få jätteliga energiräkningar!
Det kanske är så att jag skapar en höna av en fjäder. Det är ju inte ofta jag kör på eldrift, sen oktober har pannan totalt förbrukat drygt 300 kwh. Och då körde jag säkert en vecka utan pellets innan sotarn kom. Men problemet som skulle kunna uppstå är väl om det blir driftstopp under natten och så vill ngn duscha på morgonen. Fast å andra sidan har vi ju en vvb.

Får kanske anse tråden löst då! :-)

Skickat från min mobil

Prova att skruva upp börvärdet på elpatronen några grader och prova att stänga av pelletsbrännaren till pannan svalnar, och se vilken temperatur det stannar på då.

(Ja, eller lev med att pannan bara håller 40 grader, det räcker ju garanterat för att huset inte ska frysa sönder, ni kan ju alltid koppla en termostat ställd på 18 grader till en summer som börjar väsnas och väcker er så det inte blir utkylt medan ni sover...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.