El
Rrrrr: Den står ju still några år i bästa fall. Tills den börjar krångla och behöver service eller behövs bytas ut. Som anslutningssladd ska man använda... anslutningssladd! ;)
Elkludde: Tack har tänkt på detta men Fy F"""n för att krypa o riva upp isoleringen längst ut mot takfoten i ett hus med 22 grader taklutning,dessutom ar inte dom burkarna godkända
yxis: Aha. Jag betraktar det själv som inte särskilt dammigt, det är snarast problem att spånsmulor som trillar ner på golvet tar oändlig tid på sig att torka... ;)
carl-johan: Tack för svaren. Det har varit en ständigt återkommande diskussion hemma.
olebull: Troligtvis är det nåt med spolen som gått sönder. Beställer hem en ny spole... Tack för hjälpen
Patrik_Hed: Ja, jag blev också nyfiken på varför ELIT är dåliga. De är de enda som jag har hittat som har en variant som enbart har tre uttagsbrunnar i lämplig storlek, dock har jag ej letat så fruktansvärt mycket. Har aldrig installlerat. //Patrik
yxis: Tänkte'nte på de' :blushing: Min gamla philips har så knasig inredning att den blir oftast inte mycket mer än halvfull innan det är dags att köra den för att det inte går att få plats med mer disk av den typ som faktiskt går åt... Å andra sidan kan man göra oväntade saker som att köra kastruller på bestickvåningen. Knasmaskin troligtvis från tidigt 80-tal, vit med mörkbruna
yxis: Det har diskuterats förr och jag tror att "vi" kom fram till att det borde vara okej att köpa en färdig skavsladd med eurokontakter i båda ändar, klippa bort hanen och ansluta en lampstickpropp istället. Lampkontakterna är godkända för 6A, eurokontakterna för 2,5A.
yxis: I mer avancerade installationer kan det dock bli svårt att alltid se till att spolen och brytarna på kontaktorer tillhör samma grupp, fast det är överkurs ;)
Allmänobildad: Ja det förekommer ibland. En utanpåliggande installation (kabel) vill man ju gärna ha så skarpa böjar som möjligt på, medan man på ett rör för FK gärna vill ha så stor böjradie på som möjligt, då ser det ju inte särskilt vackert ut. Men det är ju i pannrummet, så utseendet spelar väl inte så stor roll.
lars_stefan_axelsson: Ingen fara. Skriver man långt så får man räkna med att inte bli läst så noga. :) Jag kom fö på en till grej till som hände i mitt hus när jag flyttade in som är direkt relaterad. Skulle hänga upp en kristallkrona, förra ägaren sa, "det uttaget har vi aldrig använt". Men jag såg ju att det kom tre vita FK till en gammal kronljuskontakt så det skulle ju vara OK. Ställde mig på en
onbird: En snabb uppdatering för de som är intresserade. Har pratat med både Ahlsell och elektrikern som installerade golvet och båda parter tror att felet finns i slingan i golvet. Deppigt om det är så iofs, men Ahlsells A-collection ansvarige har varit mycket trevlig och tillmötesgående så det verkar i dagsläget som att vi kommer att få detta löst på slingans 10-åriga garanti. Nästa steg
Nilsson2: Hej, Skulle vilja ha ett litet billigt skåp att montera 3-4 dubbeluttag i utomhus. Någon som kan rekommendera något? Hade tänkt montera skåpet på en plint eller dyligt vid ett träd.
Alfredo: [citat] Ha, Ha... Jo jag har faktiskt (diverse) trådlösa telefoner, men trots det vill jag att alla telefonuttag ska fungera som det är tänkt. Även om jag inte behöver ett visst uttag just nu så kan det komma att behövas i framtiden och då är det antagligen enklare att koppla rätt från början än att fixa senare. Hur som helst har jag inga problem med hur telefonuttagen ska kopplas
Patrik_Hed: [citat] Ja, jag kanske inte är den bästa snickaren, men koppla en central kan jag i alla fall. Tack! :) //Patrik
yxis: Ursäkta att jag inte svarar på frågan utan kommer med jobbiga pekpinnar, men det är kanske bättre att byta till en lysrörsarmatur med elektroniskt flimmerfritt drivdon som dessutom går att dimma?
Dr Fozz: Tack för svaren, lite klokare nu. Känns som jag gör helt rätt som river den gamla elen iallafall. Är det någon som är elhistoriker så skänker jag bort lådan (i plåt) till någon som vill ha den.
Martin_B: [citat] Har mätt men ett utanpåliggande perilexuttag plus stickkontakten i blir lite för mycket. Och visst kan man lösa det på annat sätt som kolvas nämnde, med uttaget bakom sockeln under ett skåp bredvid eller nedsänkt i golvet eller något sådant, men när jag ändå gräver i det vill jag göra det riktigt. Men strunt samma, nu är det löst :) ....fick skava av och forma om lite,
Rrrrr: Nja.. Du behöver en (1st) tryckknappsdimmer. Tex denna Den styr du med ett fritt antal återfjädrande tryckknappar. Du kan ha vilken återfjädrande tryckknapp som helst. En vanlig Eljo Trend för under 100lappen eller värsta designknappen för en tusenlapp.
frohike: CDVI har en version som finns för 12-24v eller 230v och har ett mått på runt 3x3cm. vill minnas att den ligger på runt 500kr
Ljusbåge: [citat] Jag har inga hållfasthetsmätningar, men lite tjockare gods är det ju. Eller menar du strömstyrka? De är i alla fall lite lättare att hålla i, när man har tjocka tumvantar i vedhuggartider. Och lite kraftigare kablar än i vanliga bilkontakter kan användas.
Alanl: Nu gäller det bara dom tre spottarna över badkaret jag har fortfarande fyra halogen a 50w i samma badrum som är 8 kvm. Så att det ska bli helt mörkt behöver man inte oroa sig för däremot om det är lagligt.
Alanl: Så man skall ha en brytare som bryter både nolla och fas? Kan den brytaren även gå till takbelysningen över badkaret?
Kristofer_: Ok good point, jag lägger in inlägget på rätt ställe oxå. Det är thermotech system. Tack för snabbt svar.