Martin_B
Har lite 18,6 mm VP-rör hemma (äldre måttstandard) som jag behöver skarva ihop med dagens standard 20 mm.

Vad jag dock också måste göra är att göra böjar på 18,6 mm VP-röret, men det är fullkomligt omöjligt att trycka in en böjfjäder som är till för 20 mm rör. Den går i kanske 2-3 cm om man trycker med våld, sedan är det tvärstopp. Nu är ju rören som jag skall böja redan monterade sedan många år tillbaka och att ta bort de för att böja de med sand i är därför inte möjligt.

Hur gör man med dessa? Skall jag våga mig på att ta 16 mm böjfjäder till de? Har ju inga lösa rör att prova/öva på heller.

Kapa bort en bit till och böja 20-röret istället?
Annars får du nog leta rätt på en 18-fjäder, kan finnas hos någon som hållit på länge, vill minnas att man bytte standard 1080-83 ungefär.

A
Fotografen skrev:
kan finnas hos någon som hållit på länge, vill minnas att man bytte standard 1080-83 ungefär.
Hehe, då har han hållit på ett tag :D

Går det att värma lite?

Emil_K skrev:
Hehe, då har han hållit på ett tag :D
Plaströren är en gammal uppfinning.:cool:

Sand i röret, sedan böja - gammal svensk uppfinning :D

Håller med Fotografen.

Om du kan komma åt för att böja röret så borde det väl gå att kapa röret också och sätta skarven så att böjen hamnar på 20-röret? Eller muffa på en bit 20-slang.

Martin_B
Hade jag kunnat lägga böjen på 20 mm röret hade jag gjort det, men det hamnar så olyckligt på ett par ställen så det inte går. (Måste böja direkt vid mynningen eller hur man nu skall säga, så en extra skarvmuff får ej plats)
Där det går böjer jag naturligtvis 20 mm röret.

Skall göra ett försök med några varv av aluminiumfolie runt 16 mm böjfjädern och sedan bara köra på :) . Med lite tur går det hyfsat, annars får jag jaga efter 18 mm fjäder.

Typiskt. :)

A
Skulle det inte gå fortare att byta ut rören till 20-rör än att försöka jaga efter en 18-fjäder?

Martin_B
Emil_K skrev:
Skulle det inte gå fortare att byta ut rören till 20-rör än att försöka jaga efter en 18-fjäder?
Eftersom jag då hade fått ta upp sådär 20kvm spontad plank, gräva i bjälklag, ta upp väggar osv. osv. så känns det klart mer logiskt att istället bara skarva på ca. 3m rör där det är öppet och lättåtkomligt :D

Bara jag kan få böjt till rören lite så är arbetet gjort på 5 minuter liksom.

Sen finns det säkert personer som hellre bryter upp halva huset och lägger ner några veckors arbete och tiotusentals kronor i extrautgifter bara för att få exakt 20mm rör hela vägen, men jag hör inte till de. Det anser jag är mer eller mindre total vansinne :D

Går det in ett 16-rör i 18-röret? isf, i med ett 16-rör och sedan i med böjfjädern.

Martin_B
Fotografen skrev:
Går det in ett 16-rör i 18-röret? isf, i med ett 16-rör och sedan i med böjfjädern.
Funderade faktiskt på det själv men tänkte att de kanske kunde smälta/klibba ihop och då får jag aldrig ut det igen. Men jag kan ju prova lite försiktigt :)

Jo, det förutsätter ju att det klarar sig med 16.

A
Jag menade självklart inte att du skulle byta varenda rör i huset. Bara den biten som måste böjas.

Martin_B
Emil_K skrev:
Jag menade självklart inte att du skulle byta varenda rör i huset. Bara den biten som måste böjas.
Jo men den fortsätter ju in någonstans... och för att jag skall kunna komma åt den här "någonstans" så måste jag bryta upp golvet.

Jag har nu böjt med 16mm fjäder och hjälpt till att forma röret för hand och det är inte helt jämt, men det går nog att få igenom 5st 2,5mm utan problem.

Provade också att sätta 16mm fjädern i 16mm rör och det i 18mm röret i sin tur. Röret gick in men det gick inte så bra när man värmde utanpå. 16mm röret värmdes inte alls lika mycket så den förblev ganska stel. Vågade inte värma mer för då hade ju 18mm röret blivit fördärvat.

Det går fint att få in en 16mm fjäder i ett 15,2 rör, men en 20mm fjäder i ett 18,6 rör är tyvärr en annan visa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.