6 087 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
2 faser i 4G1.5, 2-polig 10A säkring OK?
Sida 1 av 2
Har motorvärmare till två bilar på ett dubbeluttag. Av någon anledning är det en 4G1.5 dragen där en tråd inte är ansluten vare sig i uttag eller i central, dvs en reserv. Är det ok att ansluta den tråden via en kopplingsdosa till ett nytt vägguttag (ute) och ny säkring i centralen för att på så vis få 1x10A i två uttag separata? Dvs ha två olika faser i samma kabel. Alternativt att ansluta kabeln på en 2-polig dvärgbrytare så att båda faserna löser om det överbelastas eller blir fel? Att man inte får ha två olika faser i samma vägguttag tror jag mig vara rätt säker på men vad gäller om jag splittar dem?
Eftersom det är två faser blir det 400 Volt i kabeln så frågan är vad kabeln klarar antar jag...eller snarare vad den gemensamma nollan klarar. Kan inte betckning i detalj men den har aluskärm och vad jag förstår är den då klassad för utomhus/mark.
Eftersom det är två faser blir det 400 Volt i kabeln så frågan är vad kabeln klarar antar jag...eller snarare vad den gemensamma nollan klarar. Kan inte betckning i detalj men den har aluskärm och vad jag förstår är den då klassad för utomhus/mark.
Redigerat:
Här kommer ett svar från en AMATÖR (ej elektriker) som nyligen fått detta förklarat för sig (facit kommer snart i from av mer rutinerade herrar
):
Ja, det går bra att skapa en 2-fas grupp genom att ansluta den andra fasledaren till en annan fas i centralen. Tvåpolig dvärg är att rekommendera men är inte ett krav.
Du skall inte ha olika faser i samma uttag (uttag med separat brunntändning är tänkt för samma fas men där ena brunnen kan brytas). Att dosa av till två separata uttag med var sin fas skall dock vara okej.
Är kabeln fritt förlagd kan den lastas med minst 17A med två tre belastade ledare (två faser och neutral i ditt fall), 10A skall inte vara några som helst problem. Under normala omständigheter har du dessutom ett snällare fall eftersom strömmen i neutralledaren blir lägre i och med 2-fas upplägget.
Om jag nu har fattat detta rätt...
Ja, det går bra att skapa en 2-fas grupp genom att ansluta den andra fasledaren till en annan fas i centralen. Tvåpolig dvärg är att rekommendera men är inte ett krav.
Du skall inte ha olika faser i samma uttag (uttag med separat brunntändning är tänkt för samma fas men där ena brunnen kan brytas). Att dosa av till två separata uttag med var sin fas skall dock vara okej.
Är kabeln fritt förlagd kan den lastas med minst 17A med två tre belastade ledare (två faser och neutral i ditt fall), 10A skall inte vara några som helst problem. Under normala omständigheter har du dessutom ett snällare fall eftersom strömmen i neutralledaren blir lägre i och med 2-fas upplägget.
Om jag nu har fattat detta rätt...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Ja, man kan göra en tvåfasgrupp av detta så som du beskriver helt utmärkt.
En tvåpolig dvärg behövs om kabeln går till ena uttaget och vidarekopplas därifrån till nästa - då finns det risk för elchock om man grejar i det första uttaget med strömmen bruten enbart till det andra. Men om du låter kabeln först gå till en kopplingsdosa som matar de två uttagen så går det bra med 2 st enpoliga dvärgar. (Riskbedömningar - en lekman får byta ett uttag men inte rota i en dosa - där förutsätts att installatören begriper att båda dvärgarna måste brytas
). Några andra skäl till en tvåpolig dvärg finns inte i detta fall då det är två separata enfasuttag det handlar om.
Är det en 4-ledare så kan du utgå ifrån att kabeln tål 400 V.
Någon överbelastning av nollan finns det inte risk för då motorvärmarna och kupéfläktarna huvudsakligen är rent resistiva laster. Man ska bara (som vanligt) vara noggrann med anslutningar etc så att det inte börjar glappa någonstans.
En tvåpolig dvärg behövs om kabeln går till ena uttaget och vidarekopplas därifrån till nästa - då finns det risk för elchock om man grejar i det första uttaget med strömmen bruten enbart till det andra. Men om du låter kabeln först gå till en kopplingsdosa som matar de två uttagen så går det bra med 2 st enpoliga dvärgar. (Riskbedömningar - en lekman får byta ett uttag men inte rota i en dosa - där förutsätts att installatören begriper att båda dvärgarna måste brytas
Är det en 4-ledare så kan du utgå ifrån att kabeln tål 400 V.
Någon överbelastning av nollan finns det inte risk för då motorvärmarna och kupéfläktarna huvudsakligen är rent resistiva laster. Man ska bara (som vanligt) vara noggrann med anslutningar etc så att det inte börjar glappa någonstans.
Om man har infällda uttag och FK, är det då okej att köra med enpoliga dvägar om den ledning som inte ansluter till ett uttag i en dosa går oskarvad till nästa dosa och uttag där den används?Bo.Siltberg skrev:
Så länge inte den som skall byta uttag i en dosa plockar fram avbitaren så är det ju ingen risk men det kanske inte är tillräckligt?
Kom på en följdfråga. Har tidur i centralen på utomhusuttaget. 1-kanaligt. Kan jag ersätta det med ett 2-kanaligt och köra båda faserna i det? Är frågan densamma kanske, klarar tiduren 400 volt? Har dessutom idag en separat knapp inomhus för att trigga tiduret i 2 timmar utanför inställda tider. (t.ex helger då man inte alltid ger sig av samma tid som vardagar på morgonen klämmer jag på motorvärmaruttaget 2 timmar innan jag ska åka...)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Du ger ett utmärkt exempel på varför vi har kommit fram till denna regel om tvåpolig dvärg för detta fall
. N- och PE-ledaren skarvas ju i uttaget och går vidare till nästa. Vad händer när du kopplar loss N-ledaren?
EDIT: Det kräver att tiduret har två potentialfria reläer, utan gemensam ingång, plus att det ska vara klassat för 400 V mellan dessa reläer. Materielkunskap är inte min starka sida men det finns andra här som kan.
EDIT: Det kräver att tiduret har två potentialfria reläer, utan gemensam ingång, plus att det ska vara klassat för 400 V mellan dessa reläer. Materielkunskap är inte min starka sida men det finns andra här som kan.
Redigerat:
Om man bryter L1 för att byta det uttag som matas av L1 men lämnar L2 obruten så händer en en av två saker när N kopplas ur det uttaget:Bo.Siltberg skrev:
1. Om uttaget som matas av L2 inte används (inget är anslutet) så händer ingenting.
2. Om uttaget som matas av L2 används så kommer det som är anslutet att sluta fungera och om man slickar på N så killar det på tungan. I bästa fall hör man ett klick från centralen i det läget när JFB löser ut...
Korrekt?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det hinner nog göra väldigt ont i tungan också innan jordefelsbrytaren löser. Det är också ett läge där det är rätt stor sannolikhet att jfb inte löser (du dör), för om vi tänker oss att du inte slickar på neutralledaren men gör det betydligt mer sannolika, du tar i den, samtidigt som din andra hand håller i en oisolerad del av mejseln som lossad skruven, då bildar du krets mellan neutral och fas, den lossade neutralledaren är nu fas efterssom den inte längre är kopplad till neutral.
Det felet ser inte jordfelsbrytaren.
Det felet ser inte jordfelsbrytaren.
I andra trådar så har det nämnts att det kan vara okej om nollan och skyddsjorden skarvas och grenas av med wago/U-båt bakom uttaget. Lekman "ska" då byta uttaget men ge f-n i ubåtar/wago.funkisen skrev:Om man har infällda uttag och FK, är det då okej att köra med enpoliga dvägar om den ledning som inte ansluter till ett uttag i en dosa går oskarvad till nästa dosa och uttag där den används?
Så länge inte den som skall byta uttag i en dosa plockar fram avbitaren så är det ju ingen risk men det kanske inte är tillräckligt?
Om uttagen ska användas för två bilar så är det kanske bäst med två separata tidur?jonasmj skrev:Kom på en följdfråga. Har tidur i centralen på utomhusuttaget. 1-kanaligt. Kan jag ersätta det med ett 2-kanaligt och köra båda faserna i det? Är frågan densamma kanske, klarar tiduren 400 volt? Har dessutom idag en separat knapp inomhus för att trigga tiduret i 2 timmar utanför inställda tider. (t.ex helger då man inte alltid ger sig av samma tid som vardagar på morgonen klämmer jag på motorvärmaruttaget 2 timmar innan jag ska åka...)
(Om det är motorvärmare till värsta lastbilen eller liknande så är det kanske bättre med trefasuttag)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Bakom uttaget är det i detta fall massivt trä eller nåt annat material.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har tänkt om gällande detta. Jag hade nog velat ha flerpoliga dvärgar ändå, oavsett vad som är ok eller inte. Är det inte lätt även för en kunnig elektriker att i all hast tänka fel och klippa nollan i något sammanhang när man strax innan har mätt upp att spänningen är borta i den aktuella dosan? Det känns som om det blir lite för dåliga säkerhetsmarginaler även om man splittar upp PE och N bakom uttaget.yxis skrev:
Annars var det precis så jag tänkte, att man skulle bryta upp PE och N i en separat kopplingspunkt och inte använda möjligheter att göra detta på själva uttaget. Dock i samma dosa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Kopplingsplintar bakom uttag kan ses som en (nöd)lösning när varken avgrening i dosa eller flerpoliga överströmsskydd kan användas.