Martin_B
Höll på att gå i taket när jag såg detta h*lvete. Jag har hållit på och gjort iordning och skarvat och fixat och donat med 18,6/20mm VP rör till spisen. Allt var färdigt!

Ni tror inte att idioterna som har lagt rören från början, hade skarvat i en 15,2mm VP rör på 18,6mm:aren, den SISTA YNKA biten in till centralen???? Det kan inte handla om mer än 30-50cm högst. Detta såg jag naturligtvis först efter jag var färdig.

Det ligger dessutom så taskigt till att den inte går att byta. Skall det gå 20mm hela vägen till centralen så får jag dra nytt det sista, via en annan väg.

Vilka idioter gör så här? Eller har det ingen betydelse om det handlar om så korta avstånd? De måste ha fått slut på 20mm rör precis där, men fan, om man nu skall bygga in det så gör man väl det riktigt från början?

Förut gick spisen på två faser och nolla och där var en skyddsjord också (2 svarta faser, 1 vit nolla, 1 röd skyddsjord). Men nu skall det in en annan spis som går på 3 faser, så det blir trängre i röret och varmare bordet det bli med tycker man.
Vad tror ni, skall jag dra om den sista biten via en annan väg in till centralen, eller skall jag låta det vara som det är?

Redigerat:
Det går fint med 5G2,5 i 16 rör. Bara du får i det men det är ju inga problem om det bar är en liten bit.
Såg att det var 15,2 men det borde gå ändå.

Sent from my iPhone using Byggahus.se app

Det borde gå den ynka lilla biten, spisen drar ju inte 10 kW kontinuerligt dag och natt heller.

Martin_B
Helmersson skrev:
Det går fint med 5G2,5 i 16 rör. Bara du får i det men det är ju inga problem om det bar är en liten bit.
Såg att det var 15,2 men det borde gå ändå.

Sent from my iPhone using Byggahus.se app
Du såg nog inlägget före min edit, då stod det 16 mm :)

Ledarna går ju i röret fysiskt, jag tänkte mer på värmeutvecklingen.

Måste du säkra 16A då?
Många spisar klarar sig fint på 3x10A och då kan du dra 1.5 mm istället.

Martin_B
Fotografen skrev:
Det borde gå den ynka lilla biten, spisen drar ju inte 10 kW kontinuerligt dag och natt heller.

Nej det är klart, men vissa spisar drar ju mer. Såg en precis efter en snabbkoll, som drar 13400 watt! http://www.electrolux.se/Products/Matlagning/Spisar/Dubbelugnar/EKC60466W

Vi kommer att laga mycket mat och ofta, och även att baka mycket. Så den kommer ju att gå en hel del, men inte dygnet runt :)

Den allra sista biten (kanske 20cm) närmast centralen, så är röret dessutom ingjutet i puts. Så den kyls ju inte så bra runt röret just där.

Vad tror du om det med tanke på det nämnda då?

Martin_B
EyEr0n skrev:
Måste du säkra 16A då?
Många spisar klarar sig fint på 3x10A och då kan du dra 1.5 mm istället.
Oh nej, här dras inget 1,5mm :D ...här blir det 2,5mm hela vägen! Måste ju framtidssäkra vettu. Sen tror jag ganska bestämt att vår bef. spis drar mer än vad 1,5mm klarar ändå.

Jämför med en EKK 5*2,5...20 cm 15-rör är inte ett problem.

Martin_B
Fotografen skrev:
Jämför med en EKK 5*2,5...20 cm 15-rör är inte ett problem.
Jahapp, men då låter jag det vara som det är då. :) Kanske jag kan sova lungt i natt också.

Mikael_L
Martin_B skrev:
Den allra sista biten (kanske 20cm) närmast centralen, så är röret dessutom ingjutet i puts. Så den kyls ju inte så bra runt röret just där.
Tvärtom. Ingjutet i betong, puts och likn mat. så kyls röret väldigt bra. Särskilt vid intermittent användning, som det är i detta fall.

Martin_B
Mikael_L skrev:
Tvärtom. Ingjutet i betong, puts och likn mat. så kyls röret väldigt bra. Särskilt vid intermittent användning, som det är i detta fall.
Det låter ju bra, dock finns den putsade tegelväggen i pannrummet och där är det sådär 45 grader varmt :D ...fast det kanske inte är så farligt.

Får se hur jag löser det imorgon, om jag låter det vara eller om jag monterar ett nytt rör så det blir 20mm hela vägen. Då får jag bila lite osv. men det kanske är bättre det. Sen kan jag använda det befintliga 15,2mm röret till annat istället. Det gör ju inget att den går från 15,2 till 18,6 och att jag sedan går ner till 16mm för vidaredragning om det ändå bara läggs 3x1,5 i den. Så det är ju en lösning. En positiv grej med det är att inkommande ledningar hamnar mer rätt i förhållande till propparna.

Då är väl frågan om man får dra ett 20mm rör utanpåliggande fram till centralen (diazed proppskåp) och klippa bort en 20x20mm bit av plåthöljet för att föra in VP-röret, eller om jag tvungen måste bila in i den putsade tegelväggen och putsa in röret så det kommer in i centralen "bakifrån" om man säger så. Det är ju klart snyggast att få in den bakifrån men det blir mer arbete också.

Är det inga problem med det estetiska skulle jag absolut lägga röret utanpåliggande den där sista biten. Det är helt OK

Du behöver inte krångla mer med detta än du redan gjort, får du i ledningarna är det ok. Finns inget som gör det bättre med ett grövre rör den korta biten, värme pga belastningen från spisen vid din area och rätt säkring kan du bortse från. Bra att du tänker på de olika omständigheterna men praktiskt har du nått gränsen när överarbete börjar komma in i bilden.

Martin_B
GK100 skrev:
Du behöver inte krångla mer med detta än du redan gjort, får du i ledningarna är det ok. Finns inget som gör det bättre med ett grövre rör den korta biten, värme pga belastningen från spisen vid din area och rätt säkring kan du bortse från. Bra att du tänker på de olika omständigheterna men praktiskt har du nått gränsen när överarbete börjar komma in i bilden.
Ibland kan jag vara duktig på att överarbeta :D ...vad gör man inte för att stilla sitt samvete haha

Spisen är väl i princip en rent resistiv last?

I så fall borde du kunna räkna på att det går full ström genom fasledarna och ingen ström genom nolla och skyddsjord. Så fort det går ström genom nollan så minskar motsvarande mängd ström i faserna, så värmeutvecklingen blir ändå bara motsvarande tre ledare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.