Har idag en relativt nyinstallerad undercentral typ normcentral på andra våningen i mitt hus. Hela elsystemet är bytt på denna våning vid renovering. Den är matad med 5x2,5 mm2 och avsäkrad i huvudcentralen med 3x16A Diazed säkringar (gammal central).

Nu håller jag på med att snygga till källaren där huvudcentralen sitter och hade elektrikern här för att titta lite. Allt fungerar bra men jag var sugen på att dels riva bort och byta lite gammal kabel och komplettera med mer uttag. Men framförallt byta huvudcentralen till en normcentral med automatsäkringar.

Påståendet som kom upp var, att enligt elektrikern måste jag ha Diazed säkringar för avsäkringen av undercentralen.

Frågan är:

1.Kan man verkligen inte ha automatsäkringar som avsäkring till en undercentral. Och vad skulle vara motiveringen eftersom det enbart är ett kortslutningsskydd för de ledare som går till UC. Om automatsäkringar duger som avsäkring av andra kablar i anläggningen så verkar det lite konstigt att man skiljer på dessa till UC.
2. Finns det automatsäkringar med samma karakteristik som en Diazed som skulle vara godkänd.
3. Om man vill ha en normcentral och det krävs Diazed. Finns det några snygga Diazed som passar i en normcentral. Har för mig att jag sett små sådana säkringar i en normcentral någonstans.

Aldrig hört talas om det kravet, men jag är inte behörig elektriker.

Det finns tydligen ett krav att huvudsäkringarna på matningen från elnätet skall vara smältsäkringar. Möjligt att det kravet kan sträckas ut och gälla alla matningar till centraler.

En annan sak som skulle kunna vara krav, är att säkringarna skall vara godkända som frånskiljare, vissa automatsäkringar är inte det, det betyder att det räcker inte med att bryta säkringen och sedan arbeta med ledningar som hör till gruppen, då skall det brytas med en frånskiljande brytare eller säkring. Men jag har uppfattat det som att nästan alla fabrikat idag är godkända som frånskiljare. Men ett sådant krav kan vara mer relevant om säkringen matar en hel central. Jag tror att det handlar dels om isolationsavståndet i den brutna säkringen, dels att den skall gå att låsa med hänglås eller liknande i brutet läge.

Ställer mig också tveksam till ett måste här, eller förresten jag hävdar att det inte finns något sådant krav. Hur motiverade elektrikern detta?

Någon huvudsäkring är det ju inte fråga om,
och någon strömbegränsande egenskap lär det knappast heller finnas behov av om du inte har huvudsäkringar på +50 A och bor granne med ställverket,
och alla dvärgar som säljs idag har frånskiljningsegenskaper,
och selektiviteten vid överlast kan det inte handla om, möjligen om det finns 16 A-dvärgar i undercentralen,
men möjligen kan selektiviteten vid kortslutning vara en faktor.

Vid kortslutning blir det ett lotteri om dvärgen i undercentralen eller dvärgen i huvudcentralen kommer att lösa. Men huvudsäkringarna i mätarskåpet är också med i detta lotteri, och kortslutning sker inte varje dag.

Denna säkring utgör för övrigt både kortslutnings- och överlastskydd.

Det finns väl knappt någon dvärgbrytarserie som erbjuder full selektivitet mellan olika medlemmar? I alla fall inte med lite starkare matande nät. Faktum är att de gånger jag har sett dvärgbrytare matande dvärgbrytare så har hela hierarkin löst vid stum kortslutning. Den magnetiska utlösningen på överliggande skydd hinner aktiveras innan nedströms skyddet har hunnit bryta.

Bättre med diazeder före dvärgbrytarna. Om man vill ha återställlbara skydd före dvärgbrytare så kanske man måste upp i MCB:er? Och då blir det nog dyrare än det smakar.

P
Min elektriker har alltid sagt att trefasmatning oavsätt om det är till en undercentral eller förbrukare ska ha en trefas dvärgbrytare och inte tre enstaka. Detta för att inte det ska bli (citat) "bakmatning"....

En undercentral har normalt blandade en- och trefaslaster. Om en fas faller bort kan den i stället matas via eventuella deltakopplade laster. Detta kommer att ge en spänning någonstans mellan 0V och normal nätspänning. Du har samma situation med huvudsäkringarna på inkommannde matning som för normala villor alltid är diazeder.

petersv skrev:
Det finns väl knappt någon dvärgbrytarserie som erbjuder full selektivitet mellan olika medlemmar? I alla fall inte med lite starkare matande nät. Faktum är att de gånger jag har sett dvärgbrytare matande dvärgbrytare så har hela hierarkin löst vid stum kortslutning. Den magnetiska utlösningen på överliggande skydd hinner aktiveras innan nedströms skyddet har hunnit bryta.

Bättre med diazeder före dvärgbrytarna. Om man vill ha återställlbara skydd före dvärgbrytare så kanske man måste upp i MCB:er? Och då blir det nog dyrare än det smakar.
Om jag tolkar dig rätt så kommer både säkringen i huvudcentralen och undercentralen att lösa ut. Detta är ju iofs inte ett större problem utan att man får återställa på två ställen. Men är det i princip ok regelmässigt att ha dvärgbrytare både i huvud och undercentral? Om man nu kan ta besväret att återställa på två ställen.

Men det innebär kanske trots allt att han har en poäng i att han inte vill sätta dvärgbrytare i huvudcentralen.......även om jag inte vill eller kommer att erkänna det för honom :)

Diazeder ger inte heller selektivitet mot dvärgar vid kortslutning så det är inget skäl. Det kan dock i just detta fall med en känd kortslutningsström gå att välja skydden så att det ger selektivitet. Då behöver dessa diazeder dessutom har en mindre märkström än huvudsäkringarna.

Det är inga problem med att avsäkra undercentralen med dvärgbrytare.

Angående huvudsäkringar så har jag faktiskt stött på dvärgbrytare i en mätartavla en gång när jag skulle säkra ner.

//Patrik

Som flera nämnt är det i princip alltid meningslöst att lägga flera dvärgbrytare efter varandra om man ser till kortslutningsfallet, men går man ner i area för huvudledningen måste ju ändå någon avsäkring till. Om man som i de flesta fall här på BH ser till anläggningar med max 25A mätarsäkring har man i stort inget utrymme för att kunna åstadkomma selektivitet för undercentraler och diazeder hjälper inte heller. Det fina med diazeder är att de vid rimliga matande nät i princip är selektiva mot varandra storlek för storlek vid de fall man har i bostäder, men en dvärg i den leken fäller oftast det hela.

Att som ofta ges som råd här att dra huvudledningarna parallellkopplade och med i normalfallet 6mm2 är därför inte dumt om det inte rör sig om en frigga eller lite uttag i ett garage och där man kostar på sig en UC.

Dvärgbrytare som mätarsäkring är något som leverantörerna generellt inte vill godkänna. Och vill man ha det ska det i så fall vara av ett annat utförande än de vi normalt ser i centralerna om det ska vara regelrätt.

Redigerat:
Bo: Lite beroende på vad det är för storlek på diazeden samt matande nät så går det att få full selektivitet mellan en diazed och underliggande dvärgbrytare. I många fall går det att uppnå full selektivitet. Man kanske kan leva med att huvudsäkringen och stigarsäkringen för undercentralen inte har full selektivitet för en kortslutning på stigarledningen eller i undercentralen?

Jodå, som jag skrev i #9 att om kortslutningsströmmen är känd så kan det gå att pussla ihop en kombination som fungerar. Å andra sidan vet jag inte hur mycket man bör anstränga sig för att få selektivitet vid just kortslutning i en bostad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.