Jag har nyligen skrivit på och skickat in en beställning på Elansluting till vårt framtida Fritidshus. Beställning skickad till det stora Elbolaget som har monopol på elnätet i området

Fast pris för anslutning, enligt offert, är 66,000kr (Schablontaxa)

I mitt fall är det en fördel att Elbolaget använder sig av schablontaxa. Det står i beställningen att Elbolaget står för kostnader och anläggningsarbeten utanför vår tomtgräns.
Elbolaget har inte varit på plats och inspekterat dragningssträckan innan offert (vad jag vet) Elbolaget, som jag förstår det, måste i vårt fall nog schakta kabel ca 200m genom svår terräng, ett enda stort "stenröse" med stora sammanpackade stenblock och stora träd innan vår tomt kan nås.
Jag vet inte riktigt hur dom ska dra kabel där...Trädfällning & Sprängning & schaktning kanske...?

Vad som oroar mig nu, är att på 2:a sidan på beställningsblanketten, så står skrivet en nätt paragraf som jag inte läste så noga innan:

Citat
I angivet pris ingår ej:
..väsentliga kostnadsfördyringar pga markens beskaffenhet, som ej kunnat förutses av Elbolaget...
Slut Citat

Kan Elbolaget hävda att man inte kunde förutse kostnader pga att man inte inspekterat området innan offert?
Kan jag bli skyldig att betala Elbolagets faktiska överkostnader för deras kabelschaktning utanför vår tomt, trots att beställningen är baserat på ett fast schablonpris?
Är nu rädd att bli ruinerad! Suck, vad har jag skrivit under!

Orolig

Vet du att dom kommer att schakta och inte sätta stolpar?

Kanske finns en annan alternativ väg annars.

Elbolaget drar sin kabel enklaste vägen inte nödvändigtvis rakaste, det kan innebära att den hamnar långt från det ställe där du vill ha den när ditt hus är byggt.

mycke_nu skrev:
Vet du att dom kommer att schakta och inte sätta stolpar?
Mina byggplaner har dragit ut på tiden. För 3 år sedan begärde jag den första offerten på anslutningen men då var det ett annat lokalt mindre Elbolag, som senare blev uppköpt av det stora Elbolaget. Det lilla Elbolaget hade en mera upparbetad offert, där det fanns det en ritning på kablesträckningen och där stod det även specat att kabeln skulle vara nedgrävd. Där fanns helller ingen friskrivningsklausul på extraordinära kostnader utanför min tomt och den offerten hade också ett schablonpris, faktiskt samma pris som det stora Elbolaget nu offererat.
Men, som svar på din fråga, eftersom det stora Elbolagets offert är mera luddig, så kan jag ju inte vara säker på att dom tänker dra på samma sätt som det lilla Elbolaget offererat tidigare.

-=fullmoon=- skrev:
Kanske finns en annan alternativ väg annars.
Det finns en mycket kortare väg, ca 50m, (dock lika stenig och skogsbevuxen, men den går rakt igenom två grannars tomter, grannar som tidigare överklagat vårt bygglov 3ggr till högsta instans (avslag).

Om Elbolaget väljer att gå den sträckningen, så lär det bli en lååång tillståndsresa tidsmässigt. Den kabelsträckning som jag hoppas och tror på, ligger på en allmänning.

Eftersom den kabel dom ska gräva ner är deras egendom som dom har fullt ansvar för kabeln, så väljer dom den sträckning som är "bäst" för kabelförläggningen

Jg tror iofs inte att elbolaget bryr sig så mycket om dina trilskande grannar, de drar nog kabeln där ändå om de tycker att det är rätt. Och så tar de rättstvisten i efterhand.

Det är nog större problem för elbolaget att få tillstånd lägga kabeln på en allmänning.

Elbolagen har inga problem med att dra sina kablar i princip vart dom vill, kan dom inte komma överens med markägaren kan dom tvinga markägaren att upplåta mark för att dra kabeln över marken i alla fall. Dom försöker naturligtvis att tillmötesgå markägarna i möjligaste mån och vålla så lite "skada" som möjligt. Oftast lägger man sig efter vägar och i tomtgränser.
Orsaken till att man har mycket svårt att hindra elkabeldragning är att man tycker att samhällsnyttan med elledningar är större än den skada som den enskilda markägaren kan få.

jokomoko skrev:
Jag har nyligen skrivit på och skickat in en beställning på Elansluting till vårt framtida Fritidshus. Beställning skickad till det stora Elbolaget som har monopol på elnätet i området

Fast pris för anslutning, enligt offert, är 66,000kr (Schablontaxa)

I mitt fall är det en fördel att Elbolaget använder sig av schablontaxa. Det står i beställningen att Elbolaget står för kostnader och anläggningsarbeten utanför vår tomtgräns.
Elbolaget har inte varit på plats och inspekterat dragningssträckan innan offert (vad jag vet) Elbolaget, som jag förstår det, måste i vårt fall nog schakta kabel ca 200m genom svår terräng, ett enda stort "stenröse" med stora sammanpackade stenblock och stora träd innan vår tomt kan nås.
Jag vet inte riktigt hur dom ska dra kabel där...Trädfällning & Sprängning & schaktning kanske...?

Vad som oroar mig nu, är att på 2:a sidan på beställningsblanketten, så står skrivet en nätt paragraf som jag inte läste så noga innan:

Citat
I angivet pris ingår ej:
..väsentliga kostnadsfördyringar pga markens beskaffenhet, som ej kunnat förutses av Elbolaget...
Slut Citat

Kan Elbolaget hävda att man inte kunde förutse kostnader pga att man inte inspekterat området innan offert?
Kan jag bli skyldig att betala Elbolagets faktiska överkostnader för deras kabelschaktning utanför vår tomt, trots att beställningen är baserat på ett fast schablonpris?
Är nu rädd att bli ruinerad! Suck, vad har jag skrivit under!

Orolig

Det finns priser som elnätsbolaget ska rätta sig efter så jag tror inte du behöver vara orolig för ökade kostnader om du har mindre än 600m fågelvägen till närmaste transformator.
http://www.energimarknadsinspektion...ormationsmaterial/Faktablad_natanslutning.pdf

• Gilla
jokomoko
  • Laddar…
larsbj skrev:
Det finns priser som elnätsbolaget ska rätta sig efter så jag tror inte du behöver vara orolig för ökade kostnader om du har mindre än 600m fågelvägen till närmaste transformator.
[länk]
Tack Larsbj
Ditt inlägg och länk är superintressant och förhopnningsvis en vägledning till svaret på min fråga.
Tycker det är så konstigt att Elbolaget kan skriva ett fast pris på ena sidan av beställningsbekräftelsen och på andra sidan bladet finns det en klausul som säger att priset inte gäller om Elbolaget finner att markförhållandet inte var det som dom hade tänkt sig...? Jätteskumt - i så fall betyder ju det fasta priset ingenting ju...

Själva kabeln blir ju dyrare ju längre den är, för att motverka för stora spänningsfall.

För att få en 120 meter kabel, 5x50 mm2 aluminium, fick jag betala ca 10.000 kr extra.

Det är kanske inräknat i din offert.

Som elmont skriver kan nätbolag gå fram i princip var dom vill, men man försöker alltid att undvika att gå i strid med markägare eftersom detta tar tid (år) och skapar mycket badwill i koncessionsområdet.

KnockOnWood skrev:
Själva kabeln blir ju dyrare ju längre den är, för att motverka för stora spänningsfall. För att få en 120 meter kabel, 5x50 mm2 aluminium, fick jag betala ca 10.000 kr extra.
Det är kanske inräknat i din offert.
Lite nyfiken. I ditt fall, blev 10,000kr adderat av Elbolaget efter signerad beställning med ett specifierat pris? Borde inte Elbolaget förutse i offerten vilken kabel de behöver? Det är dessutom deras egen kabel och egendom. Hur kan man "lägga till" sådana kostnader i efterhand? Det skulle betyda att ju sämre underbyggd offert Elbolaget gör, -destå mer har dom "rätt" att vältra över kostnader på kund i efterhand.... Detta är ju helt galet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.