Medlem
· Halland
· 4 637 inlägg
Köpte hus för ett par månader sedan och säljaren sa att bara TV-sladden som hängde från kökets innetak fungerade, de andra var ur funktion. I går var jag uppe på vinden och tittade och där låg en mängd (ägaren har varit TV/ljudfreak) avklippt TV-kabel och ljudkabel med en del förgreningsdosor.
Vid närmare titt såg kablarna rätt dåligt kapade ut, så jag misstänker att de blivit avgnagda av möss. Fast kan möss bita av den solida ledaren i mitten av en koax? Hur som helst måste jag dra om en massa TV-kabel och tänkte kolla om jag skall dra dom i VP-rör/slang som skydd.
Blir inte klok på varför någon skulle kapat en massa TV-kablar uppe på vinden och låtit dom ligga kvar. Fast å andra sidan är det kapat i rummen också där man plockat bort TV-dosor och kapat inne i kopplingsdosor och så har man använt röd och grön till tändtrådar så helt proffsiga är ju inte installationerna.
/Anders
Vid närmare titt såg kablarna rätt dåligt kapade ut, så jag misstänker att de blivit avgnagda av möss. Fast kan möss bita av den solida ledaren i mitten av en koax? Hur som helst måste jag dra om en massa TV-kabel och tänkte kolla om jag skall dra dom i VP-rör/slang som skydd.
Blir inte klok på varför någon skulle kapat en massa TV-kablar uppe på vinden och låtit dom ligga kvar. Fast å andra sidan är det kapat i rummen också där man plockat bort TV-dosor och kapat inne i kopplingsdosor och så har man använt röd och grön till tändtrådar så helt proffsiga är ju inte installationerna.
/Anders
På frågan om VP är mussäker så är svaret nej. Möss och råttor kan för för sig vad som helst 
En coax kan säkert en mus gnaga på men solida ledaren tror jag inte de gnager av bara för att de har tråkigt.
Om det är något som gnagit av den måste det finnas spår och rester från kabeln precis under, fanns det något?
En coax kan säkert en mus gnaga på men solida ledaren tror jag inte de gnager av bara för att de har tråkigt.
Om det är något som gnagit av den måste det finnas spår och rester från kabeln precis under, fanns det något?
Medlem
· Halland
· 4 637 inlägg
Nej, hittade inga direkta rester fast kablarna ligger direkt på isoleringen (stenull) så det är svårt att se, fast det var inte så där en massa smulor som man förknippar med musattacker. Så kanske det är ljudfreaket som spårat ur?
Skall jag nöja mig med att bara klamra den nya koaxen på takstolarna?
/Anders
Skall jag nöja mig med att bara klamra den nya koaxen på takstolarna?
/Anders
Medlem
· Halland
· 4 637 inlägg
Ok, vissa kablar är spikade på undersidan av takstolarnas stödben, nu vet jag varför. Följer upp i samma stil.
Tackar för illustrationen!
/Anders
Tackar för illustrationen!
/Anders
Har det varit möss där borde du hitta muslortar i överflöd... Har de tagit tid på sig att gnaga av ledare så har de också hunnit bajsa under tiden, var så säker...
Jag har dock svårt att tro att en mus skulle kunna få av skärmen på en koaxial kabel (om den inte är en gammal variant med folie). Även mittledaren tror jag att en mus skulle strunta i...
VP slang i sig är något en mus kan ge sig in i så det är viktigt att inte lämna några "öppna" ändor där musen kan krypa in. Känner de värme komma ut ur röret försöker de komma in...
De gnager normalt inte sönder ett VP rör dock... Elkablar kan de ge sig på.
Vi hade möss som kom in genom avrinningsslangen till luftvärempumpen på fritidshuset...
Jag har dock svårt att tro att en mus skulle kunna få av skärmen på en koaxial kabel (om den inte är en gammal variant med folie). Även mittledaren tror jag att en mus skulle strunta i...
VP slang i sig är något en mus kan ge sig in i så det är viktigt att inte lämna några "öppna" ändor där musen kan krypa in. Känner de värme komma ut ur röret försöker de komma in...
De gnager normalt inte sönder ett VP rör dock... Elkablar kan de ge sig på.
Vi hade möss som kom in genom avrinningsslangen till luftvärempumpen på fritidshuset...
Klicka här för att svara