Skall täcka en hel vägg med köksskåp, men det sitter ett eluttag på ena sidoväggen. Jag vill ha ett uttag inuti det skåpet, så nu funderar jag på hur jag skall göra. Dosan matar dels med en kulo på andra sidan väggen, och dels med ett rör till en annan dosa. Det är en rotdosa i en massiv plankvägg som jag satte dit vid renovering.

Dosan hamnar alltså i vänstersidan på ett underskåp. Kan jag höja dosan med ngn ring eller ngt så att man kommer åt den inifrån skåpet (blir ca 5cm), eller måste jag flytta ut den så den livar insidan på skåpet? Då måste matningsröret förlängas och kulon bytas mot en längre..... Eller kan jag bygga en inspektionslucka i skåpet så man kommer åt dosan?

Ta upp ett hål i skåpsväggen med dosfräs och sätt doslock där så är det både tydligt vad som finns innanför och även åtkomligt om det behövs. Så skulle jag göra.

Sedan ville du ha ett uttag i skåpet också. Om du inte måste ha uttaget i skåpet precis som samma ställe så kan du dra en kabel från gamla dosan till en ny. Underskåpet kommer kanske att stå still, men jag vet inte om det är bra att "bygga ihop" det med väggen via förhöjningsringar. Bättre då med en grund ROT-dosa, t.ex E1426150, och kabel mellan. Då går det fortfarande att komma åt den gamla dosan.

Ok, det låter ju vettigt. Kan nog sätta ett utanpåliggande i skåpet och bara klamra en kabel, eller så kör jag med den låga dosan och drar en rörstump.

Tack för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.