2 493 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Dosa i köksskåp
Skall täcka en hel vägg med köksskåp, men det sitter ett eluttag på ena sidoväggen. Jag vill ha ett uttag inuti det skåpet, så nu funderar jag på hur jag skall göra. Dosan matar dels med en kulo på andra sidan väggen, och dels med ett rör till en annan dosa. Det är en rotdosa i en massiv plankvägg som jag satte dit vid renovering.
Dosan hamnar alltså i vänstersidan på ett underskåp. Kan jag höja dosan med ngn ring eller ngt så att man kommer åt den inifrån skåpet (blir ca 5cm), eller måste jag flytta ut den så den livar insidan på skåpet? Då måste matningsröret förlängas och kulon bytas mot en längre..... Eller kan jag bygga en inspektionslucka i skåpet så man kommer åt dosan?
Dosan hamnar alltså i vänstersidan på ett underskåp. Kan jag höja dosan med ngn ring eller ngt så att man kommer åt den inifrån skåpet (blir ca 5cm), eller måste jag flytta ut den så den livar insidan på skåpet? Då måste matningsröret förlängas och kulon bytas mot en längre..... Eller kan jag bygga en inspektionslucka i skåpet så man kommer åt dosan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Sedan ville du ha ett uttag i skåpet också. Om du inte måste ha uttaget i skåpet precis som samma ställe så kan du dra en kabel från gamla dosan till en ny. Underskåpet kommer kanske att stå still, men jag vet inte om det är bra att "bygga ihop" det med väggen via förhöjningsringar. Bättre då med en grund ROT-dosa, t.ex E1426150, och kabel mellan. Då går det fortfarande att komma åt den gamla dosan.
Klicka här för att svara