Jag tänkte använda dessa dimmers när jag renoverar källaren:

http://www.elbutik.se/dokument/EUD61NPN_61100801-3_sw.pdf

Har bara använt dem tidigare med styrning från 1 brytare och är inte helt med på hur de ska kopplas in vid fler brytare.

Min spontana tanke var att gör som man gör vid 1 brytare, men istället sätta en plint före dimmern och koppla in fler brytare på. Sen såg jag i kopplingschemat att det skall parallelkopplas... Finns det något rätt / fel här? Borde inte båda metoderna fungera lika bra?

Om båda fungerar, finns det några uppenbara för/nackdelar annat än att man sparar en hel del kabeldragning på "min" lösning?

//Erik

Förtydligande av den lösning jag undrar över:

ImageUploadedByByggahus.se1360533712.410258.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då har du ju parallellkopplat brytarna :)
Enda skillnaden mot exemplet är ju att du ritat in anslutningspunkten mellan brytarna och fasledaren på ett annorlunda sätt. Funktionsmässigt helt lika.

Redigerat:
orparn skrev:
Då har du ju parallellkopplat brytarna :)
Enda skillnaden mot exemplet är ju att du ritat in anslutningspunkten mellan brytarna och fasledaren på ett annorlunda sätt. Funktionsmässigt helt lika.
Det där med (L+) Och (N-) som ställde till det för mig...

Nu stog det ju L(+) och N(-) där + och - indikerar hur det ska vara kopplat om man vill styra med likspänning.

orparn skrev:
Nu stog det ju L(+) och N(-) där + och - indikerar hur det ska vara kopplat om man vill styra med likspänning.
Jo, jag såg det sen. Man ska uppenbarligen inte försöka använda hjärnan sent på söndagskvällar ;) tack för hjälpen, polletten hade en lång väg ner den här gången...

riktigt seriös kopplingsschema tom gjort rätta formen på dimmern:thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.