26 717 läst ·
24 svar
27k läst
24 svar
Elanslutning - Kostnad att dra el till tomt
Dom brukar inte åka ut och titta på alla enskillda fallen utan debiterar enligt schablon, skulle det vara speciella förhållanden som inte kan förutses så läggs det på kunden. Skulle nätägarna lämna garantier på att schablonpriset "räcker måste dom tex göra en marundersökning för varje objekt Och det skulle naturligtvis "kunden" få betala OAVSETT om det är berg som måste sprängas eller om det är sandjord. och det skulle öka kostnaden än mer.
Jag tror nog att nätägarna inte är ute efter att "lura" sina kunder utan endast tar ut extra för dom fall där det verkligen är oväntade förhållanden.
Jag tror nog att nätägarna inte är ute efter att "lura" sina kunder utan endast tar ut extra för dom fall där det verkligen är oväntade förhållanden.
Definitionen av ordet luras kan diskuteras. Elbolaget försöker nog maximera sin vinst så mycket som möjligt men de begränsas av de lagar som de måste följa. Det blir gärna så i en monopolsituation. T.ex om den faktiskta kostnaden skulle råka vara mycket lägre än schablonavgiften - har kunden rätt att få betala mindre än beställningspriset då?spik99 skrev:
Nej varför det, det handlar ju om ett lämnat pris där man talar om vad som gäller och som kund godkänner.jokomoko skrev:Definitionen av ordet luras kan diskuteras. Elbolaget försöker nog maximera sin vinst så mycket som möjligt men de begränsas av de lagar som de måste följa. Det blir gärna så i en monopolsituation. T.ex om den faktiskta kostnaden skulle råka vara mycket lägre än schablonavgiften - har kunden rätt att få betala mindre än beställningspriset då?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, jag kanske uttryckte mig oklart.jokomoko skrev:Lite nyfiken. I ditt fall, blev 10,000kr adderat av Elbolaget efter signerad beställning med ett specifierat pris? Borde inte Elbolaget förutse i offerten vilken kabel de behöver? Det är dessutom deras egen kabel och egendom. Hur kan man "lägga till" sådana kostnader i efterhand? Det skulle betyda att ju sämre underbyggd offert Elbolaget gör, -destå mer har dom "rätt" att vältra över kostnader på kund i efterhand.... Detta är ju helt galet
Det normala anslutningspriset var ca 18.000, och då ingick 20 meter kabel, som normalt räcker.
Men då vi la huset "i andra ändan" av tomten behövdes längre och grövre doningar.
Det var alltså inte någon offert, inget "helt galet", utan den schablonmässiga anslutningskostnaden som inte räckte till min extravagans. Och jag ser priset som mycket rimligt.
Dessutom fick jag naturligtvis betala en anläggare för grävning av diket för vatten, el och tele.
Men det är en annan sak.
Det stämmer, i mitt område kostade en anslutning 32000:- för 3 år sedan, men efter att energimarknadsinspektionen sa att 66000:- är rimligt så kostat det 66000:- . Så nätbolaget tar bara det dom fått rekommenderat.spik99 skrev:
Det hade varit OK om Elbolaget då håller sig till schablonpriset. Elbolaget är skydlig enligt lag att tillhandahålla elanslutning och Elbolaget kommer framgent äga och tjäna pengar på kabeln (som jag betalar). I vissa fall blir schaktningen billigare och i andra fall dyrare för Elbolaget. Vad jag reagerar på, är att mitt nuvarande Elbolag (till skillnad från det tidigare Elbolaget) lagt till en fin liten klausul i kontraktet som säger att Elbolaget kan ta betalt av mig för kostnader för Elbolagets schaktning utanför min tomt, utöver schablonpriset, pga markegenskaper Elbolaget inte kunde förutse.spik99 skrev:
På så sätt har Elbolaget omvandlat det fasta Schablonpriset till Elbolagets eget minimipris där det i praktiken inte finns något förutbestämt tak på slutpriset. Undrar om Energimarknadsinspektionen tycket det är skäligt?
Redigerat:
Naturligtvis vore det bättre för dig om nätbolaget tar risken, men tyvärr brukar det inte fungera så. Alla som ska gräva i backen brukar frånskriva sig kostnaden för tex berg i marken eller andra problem som döljer sig i marken.
Och den avgift du betalar är inte enbart för kabel utan "din" del i anläggningen hela vägen från kraftverk till mätarskåp.
Och den avgift du betalar är inte enbart för kabel utan "din" del i anläggningen hela vägen från kraftverk till mätarskåp.
Redigerat:
Klicka här för att svara