Hej,
Tänkte jag skulle byta några gamla ojordade 2-vägs vägguttag. Trodde i min enfald jag skulle mötas av en blå och en svart kabel. Istället möts jag av två svarta och två vita. Gissar att de vita är nollan? Men varför två kablar av varje?


20130212_233806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan någon förklara för mig hur jag ska koppla i nedanstående vägguttag? Svarta kablarna (fas) en uppe och en nere och samma med de vita??

20130212_233836 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybörjare på det här men har bytt något vägguttag förut...
 
Det är en vidarekoppling i uttaget.
Och troligtvis vit=fas och svart=nolla
 
Och sätt dem på samma sätt i det nya uttaget, dvs de svarta tillsammans och de vita tillsammans. I en vanlig enfas installation så kan man ju vända stickproppen upp och ner så det spelar ingen roll på vilken sida man sätter fas och nolla.
 
För att det kommer en matande fas och nolla som sen går vidare. Troligen till ett närliggande uttag. Jag skulle ansluta nolledarna under samma anslutning och likadant med fasledarna. Svart behöver inte vara fas och vit nolla. Men det har ingen betydelse i detta fallet
 
Ok tack! Om jag förstår er rätt så ska jag sätta dom tillsammans och det är alltså inte säkert att svart är fas? Vad händer om jag kopplar fas där nollan ska vara?
 
pelpet skrev:
Och sätt dem på samma sätt i det nya uttaget, dvs de svarta tillsammans och de vita tillsammans. I en vanlig enfas installation så kan man ju vända stickproppen upp och ner så det spelar ingen roll på vilken sida man sätter fas och nolla.
Läs igen :-)
 
Det spelar ingen roll vilken sida de sitter, bara att det är en färg på var sida då de hör ihop.
Du kan göra som du vill om du sätter t.ex. svart uppe och nere på den ena sidan eller om du sätter de svarta ihop på den ena klämman.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jannes123
  • Laddar…
steffe79 skrev:
Vad händer om jag kopplar fas där nollan ska vara?
I princip ingenting. Stickpropparna du sätter i vägguttaget är vändbara.
 
Använd de skruvar där det står "L" och "N". Det förekommer uttag med X-terminaler och använde du dem blir inte uttaget inkopplat så att säga. (jag ser inte vad det står på de två övre skruvarna på fotot). X-terminaler används för att skarva en ledare vidare utan att koppla in den i detta uttag.

Hoppas att du förstår hur jag menade så att jag inte krånglade till det. :)
 
Redigerat:
Givetvis ska du stänga av strömmen och kontrollera så det är spänningslöst innan du börjar.
 
O
-=fullmoon=- skrev:
Givetvis ska du stänga av strömmen och kontrollera så det är spänningslöst innan du börjar.
Rätt!
kan vara på sin plats att tipsa om det!
 
Jag tog bort ett par skämt inlägg om arbete under spänning. Det kan finnas folk som inte begriper att det är på skoj. Man skall aldrig arbeta med en elledning om man inte är absolut säker på att den är spänningslös.
 
  • Gilla
alphonsee och 2 till
  • Laddar…
Är det läge att skoja om spänningslösa arbeten med ledningsgruppen på vattenfall då?
 
mr.Ola skrev:
Är det läge att skoja om spänningslösa arbeten med ledningsgruppen på vattenfall då?
Dom har ju snarare problem med (s)penningen :o
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.