Jag håller på att byta ut mina gamla Halogenlampor i köket mot LED.
Jag kommer använda en trafo med Push.
Till trafon som sitter där idag har jag tändtråd nolla och jord.
Jag har även en extra fas som går till ett uttag för micro i samma rör.
Då är frågan, jag antar att den nya Ledtrafon behöver konstant ström?
Pushknappen är också 230V?
Kan jag använda befintlig tändtråd som push och ha en annan fas för konstant ström?
Hoppas ni förstår hur jag tänker.
Jag kommer använda en trafo med Push.
Till trafon som sitter där idag har jag tändtråd nolla och jord.
Jag har även en extra fas som går till ett uttag för micro i samma rör.
Då är frågan, jag antar att den nya Ledtrafon behöver konstant ström?
Pushknappen är också 230V?
Kan jag använda befintlig tändtråd som push och ha en annan fas för konstant ström?
Hoppas ni förstår hur jag tänker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste för det första, i de flesta fall, av tekniska skäl vara samma fas dvs båda komma från L1, L2 eller L3. Det måste sen av regelmässiga skäl för installationer vara samma "fas" dvs båda matas via samma säkring eller enfasgrupp som det också brukar kallas.
Om det du kallar extra fas till uttaget för micro kommer via samma säkring som tändtråden är det helt ok att du använder den som matning till trafon. Annars får du ordna en till tråd från brytaren som kopplas till matande fas för brytaren.
Om det du kallar extra fas till uttaget för micro kommer via samma säkring som tändtråden är det helt ok att du använder den som matning till trafon. Annars får du ordna en till tråd från brytaren som kopplas till matande fas för brytaren.
Micron ligger på en egen säkring, då kanske det är lämpligast att lägga även belysning på den säkringen också.
Då slipper jag dra nya ledningar. Då kopplar jag bara fast ström till trafon i samma uttag som micron.
Sen är strömbrytaren kvar som den är idag, bara att komplettera med fjäder.
Då slipper jag dra nya ledningar. Då kopplar jag bara fast ström till trafon i samma uttag som micron.
Sen är strömbrytaren kvar som den är idag, bara att komplettera med fjäder.
Moderator
· Stockholm
· 57 970 inlägg
Jag förstår inte hur du menar. Var menar du att strömbrytaren får sin fas?. På schemat du bifogat ser du ju att brytaren får fas från samma fas som matar trafon. Det är precis så det skall vara.
Matningen kommer ju på L, till PUSH ansluter du ju bara tråden från impuls/återfj.brytare. Inget konstigt med det.
Det viktiga är att det är samma säkring (grupp) som matar det hela.
Det viktiga är att det är samma säkring (grupp) som matar det hela.
Klicka här för att svara