Ni som har koll hoppas ni kan hjälpa mig..

Jag skall ha en pelate på vare sida om ingången till ett rum. pelaren kommer vara ca 90x90mm
och det är enda stället att sätta brytaren för taklampan..
jag vill ha en kron har tittat på Eljo Renovera men hur skall man göra jag kan inte fälla in en dosa
då finns det inge material kvar i stolpen. Och sätter man den ej infälld blir den nog lite blaffig..
Finns det nån annan "snygg" med lite retro känsla, kommer nog sitta en renovera ca 1,2m bort för belysningen i trappan. så hittar man nått annat för stolpen så måste jag nog ha samma för trappan.

Har ni nån idé på hur man kan få till det hela..

Eljo renova annars.
Kolla hos byggfabriken.se

Ja RulleBulle kronbrytarna med vred där är ganska så fina.
och 62mm i diameter så dom är ganska så smäkra.. undrar hur mycket dom sticker ut..
fast kan man få tag i Fontini så skulle det vara kanon kolla denna
http://www.artlight.ru/brand/img/FONTINI Venezia.jpg den med ovala basplattan skulle vara kanon
fast en med vred förståss.

RulleBulle skrev:
[länk]
Du har dessa, finns även i svart!
Se där. Nu kan jag slänga min kartong med gamla strömställare

LGG-01 skrev:
Se där. Nu kan jag slänga min kartong med gamla strömställare
Eller sälja när du nu vet priset på motsvarande i nyproduktion.

Låter som om det går att få hem, enligt ryska sidan runt 110Euro en nolla mer än en trend
och jag behöver nog 2st kronkopplare.

Nåt i den här stilen blir det nog i stolpen
http://www.rozetka220.ru/images/fontini/venezia/11.jpg
skall få en katalog så jag kan kolla mått ..

Ja det ser ut som om jag hittat en brytare som jag blir nöjd med.

Jag kommer bygga pelaren med trälister så jag får ett 15mm hål i mitten att dra tråd i.
och fräsa upp ett hål där brytaren skall sitta.

Nu kommer frågan man får ju dra lösa trådar i väggen får man dra lösa trådar i en stolpe på det viset.
Nu kommer jag nog sticka in ett vp rör det blir lättare o få in dragtråden då. men hur blir det med dosan..
om jag skall fälla in en dosa så tar jag bort förmycket av pelaren så den blir vek.
en reparationsdosa är väl minst men får man fälla in en brytare utan dosa?? dvs. det blir ju då en "trädosa" kanske inte så ok.. En reparationsdosa dom brukar inte kännas så seriösa massor med hål i dom Om man hittar en rund apparatlåda i plast kan man ta en sån som dosa?? Hjälp hur gör jag... stolpen blir 90x90mm och jag vill helst fälla in brytaren men hur gör man det på ett seriöst sätt.. Jag har en elektriker sen som kommer och hjälper till med inkopplingen jag är ju inte själv behörig. Och jag vill ju inte att han skall få hjärtsnurp när han ser vad jag gjort.

Redigerat:
nej inga lösa trådar i pelaren, Slang och rotdosa!

Fäll in en dosa och slang, annars får elektrikarn' spader.

12V så löser det sig.....

Tack!

Nej jag tycker inte 12V är lösningen... Jag kommer ha det i v-rummet men där har jag förberett
för att kunna dra massor med tråd från elskåpet så reläerna kan sitta där.. Men det här är på andra våningen och jag har inte dragit massor med vp-rör dit.

Ja jag får kolla om jag hittar en liten dosa..
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/MultidosaRotdosaSenildosa-351202/

Biltema har en som är 35djup finns det grundare??

Varken jag eller elektrikern jag anlitar gillar slang... men i det här fallet blir det nog enklast som ni föreslår..

Redigerat:
Kör trådlös brytare med NEXA.

//Anders

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.