Som sagt allting som är "Elektrikerns material" får endast sättas upp av en Elektriker. Dvs även Rör.klammer. Man får inte dra fk själv och låta en Elektriker koppla in det.
Sen att det händer visst men det finns straffskala på det.

Dvs Nyinstallation/utökning/renovering.

Att Man byter en strömställare till en annan får man givetvis göra om man vet vad man gör.

Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
Eftersom du är helt ovetandes vad du gör så ta kontakt med en elektriker!

Mycket står och faller på vad för spottar/armaturer man ska ha.
Du får ju inte ens göra något av arbetet själv enligt lag.

Men men ska du trilskas så ska du använda spottlighst burkar och jag hade nog dragit var och en till en kopplingsdosa på vägg och därefter satt evt trafo på lämpligtställe tex i en garderob.
Är det ett badrum så får du inte ha vare sig kopplingsdosa eller takdosa där utan endast rörutsläpp om du även ska ha en taklampa.
Vad gäller badrum och tak/kopplingsdosor.
http://www.fluxio.se/forum/foereskr...r-man-ha-kopplingdosatakdosa-i-badrum-nu.html

-=fullmoon=- skrev:
Är det ett badrum så får du inte ha vare sig kopplingsdosa eller takdosa där utan endast rörutsläpp om du även ska ha en taklampa.
Är detta något nytt eller hur länge har detta gällt? Om de gällde för 15 år sedan så har elektrikern som drog elen i vårt hus fuskat ordentligt då det bårde finns takdosa och kopplingsdosa i vårt badrum...

Edit: såg nu att det togs upp i inlägget ovanför och att det inte var "förbjudet" med varken takdosa eller kopplingsdosa om de klarar zon indelningen i badrummet. Vilket mina dosor borde göra eftersom de sitter högt upp och långt från dusch och bad.

Redigerat:
Det var förr i tiden så att takdosor och kopplingsdosor var totalförbjudna i badrum, men det är nog typ 20 år sedan den regeln ändrades.

Förr i tiden innan jordfelsbrytaren kom så var uttag överhuvtaget förbjudna, även taklampsuttag, Allt skulle vara fast inkopplat i badrum. Iom. jordfelsbrytarens intåg så blev det tillåtet med vägguttag i badrum, under förutsättning att de sätts på rätt avstånd från dusch o bad. Jag har uppfattat det som att då blev även takdosor tillåtna.

Takdosor har varit tillåtna "alltid" men INTE som kopplingsutrymme och takdosor som kopplingsutrymme och kopplingsdosor blev tillåtna runt 1980.

Men före jfb så var det väl bara tillåtet med fast inkopplade lampor i badrum, har jag hört. Då har man ju ingen nytta av en takdosa.

Då kunde man skippa kopplingsdosan i väggen och koppla i takdosan, det är betydligt "lättsammare" än att ha kopplingsdosor i väggen.

OK, med takdosa förutsatte jag att man menade en med lamputtag. jag har bara sett badrumslampor kopplade direkt till rörutsläpp i taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.