K
kingfranz: Tack Bo, precis vad jag var ute efter! Mvh Sören
3 svar · 2,4k läst
I
injonil: Jag hade missat att det kommit några ytterligare svar! Den korta bit där EKK'n blir dold är inte något riskområde för att dra i spik eller skruv. Jag drog slang. Det är ett gammalt hus och jag gör nytt kök. Jag hade gärna fräst in VP-rör djupare i plankväggen, men precis där kabeln måste gå är det ett upplägg för en stålbalk ovanför så jag vill inte försämra bärigheten,
6 svar · 1,7k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ja, som flera sagt så är det bäst att ta kontakt med en elektriker först. Jag vill nog dessutom sticka ut hakan och påstå att en elektriker inte bara kan klamra kablar snyggare utan även troligtvis kan komma på ett bättre sätt att dra kablarna så att dom blir minst synliga, hitta snygga sätt att montera strömbrytare och styrningar m.m. Med kontakt med elektriker så går det helt
7 svar · 3,9k läst
S
Styrman_jansson: Det blev ett utanpåliggande lamputtag. Fick ta lite längre skruv och hittade glesen under.
8 svar · 5,1k läst
S
steve5432: [citat] Tar på mig skämshatten ;) /S
3 svar · 1,2k läst
T
TommySjoberg: [citat] Kron är en kabel in 2 ut, bryter du både fas o nolla är den 2 polig... eller dubbeltrapp... fast den är ju meninsglös i fallet om den inte är trappkopplad någon annanstans :)
10 svar · 4,3k läst
·
T
Tiger79: [citat] Vanligt vitt alltså:) Thanks!
4 svar · 727 läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, jag har iofs både sett och bytt 25A knivsäkringar, men det var i bara en utrustning och på åttiotalet. Vanliga är de inte...
9 svar · 3,1k läst
E
el_richard: Lika sällan man isolationsmäter...
4 svar · 2,5k läst
jbr
jbr: Ja, det blir ju onekligen elegant med EKKR... ska nog försöka få tag på den. Tack för hjälp.
6 svar · 3,0k läst
Müssli
Müssli: Elektriker har högre omkostnader och oftast mindre material på varje jobb.
35 svar · 19,2k läst
·
F
Frostig: Okej. Jag är helt lost på denna front. Vilka produkter är att rekommendera för ett bad på 5m^2 med 265 takhöjd? Hyfsat rektangulärt rum. Ska ha detta som primär belysning.
4 svar · 13,3k läst
H
hempularen: Njaa. Vet inte om sprickor är så sannolika heller. Jag tror att en vanligare skada är att man med ett verktyg råkar skära igenom isoleringen, ex i sambande med gjutning. Det kan ge samma typ av problem. Isoleringen blir skadad, men ingen uppenbar kontakt mellan ledarna. Men med för dåligt krypavstånd.
9 svar · 11,3k läst
A
Ahlin: Ok... Då fattar jag! Tack för hjälpen :)
8 svar · 2,6k läst
F
-=fullmoon=-: Det kan lika gärna vara 4 faser och en PEN. Låter mer troligt i detta fallet. Det beror lite på hur kabeln är kopplad i centralen men iaf där den kommer in i garaget idag så kanske det kan vara bra att ha en liten central med egen JFB och säkringar så kan man ju isf nyttja 3 fas där. Är det EKK så får man använda blå ledare som tändtråd. (Blå FK får man ej nyttja som tändtråd)
6 svar · 2,0k läst
·
G
Gabbe1: Tack för förklaringen!
28 svar · 6,6k läst
C
corre: Mät diametern på axlen, och kolla om elfa har något i sortimentet. tex 38-186-48 kanske passar, trots att den är gjord för rund axel. Stoppskruven får agera mot den plana ytan istället.
5 svar · 2,1k läst
·
H
HSP: Inte att rekommendera, möjligtvis med en trepolig dvärgbrytare Men ska du göra detta så ska även kablar till belysningen vara 2,5mm2 armaturer strömbrytare ska vara godkända för att säkras med 16A Om säkringen håller, det beror på motorns storlek, samt uttagen effekt på belysningsgruppen. Bästa lösningen är en egen grupp till belysningen.
3 svar · 1,0k läst
Müssli
Müssli: Jag tycker ordet driver passar bättre till LED.
6 svar · 986 läst
N
Nektar: Hej och tack återigen för hjälpen! För att svara på din fråga: Nuvarande lamphållare är i plast. Jag läste igenom alla dina råd och bestämde mig för att byta ut lamphålaren+sladd. Det känns som det allra säkraste alternativet. Idag har jag alltså varit på jakt efter en bra lamphållare och jag gick med lampan till tre olika affärer. I den första ville de fixa lampan åt mig
5 svar · 5,2k läst
·
R
Roland112: var på hornbach och köpte en sån där som hempularen länkade till, den passade fint så nu är de klart. tack
7 svar · 3,7k läst
G
Gabbe1: Om kabeln i den matande änden är avsäkrad 16a så kan du använda 5g2.5 kabel (under förutsättning att det är rimliga kabellängder vi pratar om). Om kabeln i den matande änden är skyddad av jfb så behövs ingen ytterligare jfb i undercentralen. Tänk bara på att ett fel i den nya anläggningen/centralen riskerar att släcka även anläggningen/centralen den matas ifrån om de delar jfb.
4 svar · 923 läst
S
Slugge: [citat] Hade ju skapat jobb om inte annat, skulle tro 90 % av alla anläggningar matas TN-C och 99,5 % av fördelningsnätet men då har man kompletterande jordtag. Man skulle kunna tänka sig att testa och besiktiga de farligaste riskerna som borde vara kopplingspunkterna, åtgärda delbara plintar samt testa klenkardeliga skärmar på EKKJ
67 svar · 33,6k läst
·
E
el_richard: http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.vattenfall.se%2Fsv%2Ffile%2FElinstallationsbroschyr_A4_20130221.pdf_31958379.pdf&rct=j&q=vattenfall%20installationsanvisningar&ei=HQISVIopiOHLA4TigoAL&usg=AFQjCNHBNkrZ9BvyeA4UvNNxON7JTMzbJA&bvm=bv.75097201,d.bGQ
7 svar · 1,4k läst
E
el_richard: http://se.wavin.com/master/master.jsp?products=products&middleTemplateName=oc_middle_system_detail_I&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374305476047&c=products&p=/Assortments/005/005/External_005_RD_Products/1/60/601&q=typ:Proppar%20och%20%C3%A4ndmuffar%20-
3 svar · 1,2k läst
P
Pierre1981: Jag hade nog kört på Letti 8 och sen målat in det som föreslogs ovan. Men viktigt är avstånden mellan klammern. Läs klammer-tråden av Patrik_Hed
9 svar · 16,0k läst
GK100
GK100: Om du menar manövreringen av säkringen har läget där inget direkt samband med brytarens läge. Beror på sk friutlösning så om vippan tvingas till eller fastnar kan den ändå lösa ut. Därför den extra oberoende indikeringen som nämnts tidigare, och det på typer som även kan användas som brytare för frånskiljning. Ett motorskydd har normalt inte de egenskaperna och ingen extra
16 svar · 16,3k läst
·
W
wickath: Tack tack. Jag fick ordnat det och det funkar jättebra nu. Tacksam för svaren!
4 svar · 3,4k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Nej det är inget fel utan helt rätt. Med en normal (högomig) multimeter flyter så lite felström att JFB normalt ej löser. Dock har du rätt i att exempelvis "lysdiodsprovare" kan dra så mycket ström att JFB löser.
13 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.