M
marcand: Tack! Hann testa lite idag genom att hålla upp min lite. Har 30 graders spridning och 35cm kändes rätt likt det man ser på dina bilder
35 svar · 29,1k läst
·
F
-=fullmoon=-: En bild kan alltid förenkla det hela. Kan finnas andra faktorer till varför man gjort såhär. Dock låter det udda i mina ögon. Men Man har sett lustiga märkningar genom åren.
4 svar · 1,4k läst
S
Styrman_jansson: Utan att ha hängt med i hela tråden kan jag varm rekommendera en 230V's installation med GU10 LED-lampor; http://www.elbutik.se/product.html/gu10-sharp-cob-led-5w-dimbar-350lm-45-varmvit?category_id=1751 Enkelt, energieffektivt, funkar bra med dimmer, och trevligt varmt sken.
29 svar · 8,4k läst
Müssli
Müssli: Ser jag var otydlig. 😊
18 svar · 5,7k läst
prototypen
prototypen: Är man rädd för möss använder man EKLK. Den är dessutom lättare att få snygg och det behövs mindre antal klammer. Håller också med alla att kabeln klamrar man på en bräda ovan isoleringen, inget kul att gräva i isoleringen. Protte
22 svar · 13,5k läst
GK100
GK100: Det är troligtvis ditt drivdon som gått sönder, den rektangulära klumpen mittpå. Men börja med att mäta upp brytaren till höger.
1 svar · 1,2k läst
·
S
Styrman_jansson: [citat] Jo. Var nära att påpeka att "moderna platt-TV" inte alls drar så mkt effekt, nu när det finns LED-TV och allt, men såg sedan hur gammalt inlägget var. Månadens trådlyft ;)
8 svar · 8,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Your Mileage May Vary.. Jag har haft oerhörda problem med blykabel.
8 svar · 17,4k läst
W
wago33: Såg att atl låg på 7 min 12sek /meter. Vilket känns sjukt långt. Dock vill väl ingen ha 167 i timmen lr vad en atl timme är värd. 7 min på 10 m har man gjort mer än en gång.
8 svar · 2,8k läst
M
Metalltiger: Klipp inte bort ändhylsorna, dom skyddar mot spretande kardeler och fördelar trycket jämnt över hela kabeln (om dom är rätt pressade).
12 svar · 2,0k läst
·
S
skaljan: Det är tight med plats kabel till nästa central är kort, får inte dit någon kopplingslåda på något vettigt sätt utan att flytta hela centralen, vilket gör att man måste skarva allt kablage. Det bästa är nog att koppla den efter huvudbrytaren isåfall så att man bryter båda centralerna om man ska in och arbeta i den. Annars blir det ju som du säger rätt riskabelt.
4 svar · 13,9k läst
·
J
johankr: Jag, TS, lämnade faktiskt detta projekt därhän så länge. Ugnen får fortsätta sticka ut ett par cm en tid till. Förr eller senare behöver jag ha hit en elektriker och då får hen göra det. Trefas inger respekt. Men tack för hjälpen i vart fall!
17 svar · 2,6k läst
GK100
GK100: Verkar rimligt med 70 Ohm mellan de benen dvs Gate och T1, har du kollat båda hållen med instrumentet, ska vara i princip samma? Det är ett första enkelt test men säger inte att den är hel,. lasten dvs din motor ligger mot T2-T1 benet i mitten och till vänster. Du kan ju skaffa en ny triac tillsammans med motstånden kostar inte mycket och vanligt med fel på triacen trots att du
27 svar · 9,2k läst
·
GK100
GK100: Kablarna till höger eller vänster är inget fel,bygger mest på att plinten för utgående sitter på högersidan. Hela utrymmet upptill är fritt att använda själv så det får man anpassa efter hur man kan komma till bäst. Skåpen är tillverkade enligt en standard men dispositionen kring utgående plint och utnyttjande av ytor är inget vidare på dem. Märks mest på utanpåliggande
17 svar · 10,5k läst
·
P
Pumba: [citat] Så tolkar jag det som, om det nu inte går att fästa på annat vis, men fasskenan trycks ju på plats tills den långa haken klickar i säkringen/arna, är ingen expert men det kan ju finnas andra fasskenor som funkar liknande.
7 svar · 4,3k läst
D
degel: Bo. Ok, det var nåt jag bara hade hört, att det har varit behörighetsreglerat sedan långt tillbaka visste jag. men att det tidigare fanns undantag. ( läste precis elkraftsteknik där det var med ett kapitel om behörigheter) man lär sig så länge man lever :)
5 svar · 1,5k läst
T
Tobbe_3: [citat] Generellt är 5 ledaranslutning att föredra av säkerhetskäl m.m. ( separat PE och N ledare). Finns det jordfelsbrytare i matande central eller att den matas av ett femledaresystem blir 4 ledarelösning (PEN ) inte möjlig eller tillåten. Nyinstallation med PEN ledare kräver att ledaren är minst 10 mm2 cu ledare om regelverket skall uppfyllas. Förövrigt får inte gruppledningar
3 svar · 19,7k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja det var det jag menade, men det försvann nog bland alla orden... :(
5 svar · 5,8k läst
·
D
Dea_34: Det var bara två plåtrör som var dåliga, hade jag bytt alla dosor hade jag fått byta alla plåtrör då flera av apparatdosorna har ingångar på alla fyra sidorna vilket jag inte hittar på moderna apparatdosor. /Dea
5 svar · 1,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag har arbetat som industrielektriker ett år (för några decennier sedan), två av mina närmaste släktingar är elektriker och jag har hittat åtminstone tre farliga felaktigheter i mitt eget hus när jag flyttade in (och då räknar jag inte alla tveksamheter), så det är inte *det minsta* konstigt att jag inte litar på elektriker, mig själv inräknat. :) (Annars så finns ju
63 svar · 16,5k läst
·
D
Donald-Duck: Wago 222? [bild] http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsklamma--wago-222-2 Finns även på Jula, Clas Ohlsson etc.
21 svar · 3,0k läst
·
P
Plutus: Det är i alla fall mycket roligare att spåna om ovanliga problemställningar än hur man rengör ett vattenlås ;-)
38 svar · 20,6k läst
U
umeper: Funderar på en snygg lösning med taklist i badrum med dold led-slinga. Standardlister tycker jag inte passar riktigt och funderar på en egen lösning i bockad plåt. Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter? Per
0 svar · 1,8k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Aha! De har jag erfarenhet av. Jag växte upp med en sådan i trädgården och vi ungar i kvarteret brukade sitta på den, hoppa ifrån den m.m. tills den inte längre var 1m utan bara hälften så hög. (Trots våra föräldrars förmaningar). Till slut kom televerket, fixade grundläggningen och återställde den till sin ursprungliga storhet. Men tills idag så hade jag ingen aning att
12 svar · 4,6k läst
·
J
JLov: Jag också. lexel och Schneider parade väl ihop sig i början på 2000-talet?
19 svar · 6,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Kolla med ditt försäkringsbolag också. Hushållsmaskiner brukar ingå i villaförsäkringen. Men det kan nog hända att åldersavdrag + självrisk gör att ersättningsbeloppet blir mindre än vad det kostar att få en reparatör att titta på maskinen.
5 svar · 1,5k läst
S
sblixten: Och jag är för snål och har mätt ut var jag skall borra varje gång....fungerar också. Nästa gång blir det nog ketchuptricket eller masoniten eller önskar jag mig en hole-in-one till jul.
15 svar · 4,8k läst
E
el_richard: Ta ett förhöjd doslock. Den är ca 10mm hög.
7 svar · 6,4k läst
J
jkbpower: Är inte helt säker men ser inte ut som det. I så fall har man klippt av biledaren på alla ställen och det verkar ju konstigt. Det verkar vara en kabel utan mantel för den verkar mer böjlig. Ska kolla upp det närmre imorgon.
7 svar · 1,7k läst
T
TuXy: [citat] Vid närmre titt så är ny kabel inte ett alternativ, så kort och gott får nog bli ett uttag. Tanken är att den ska sitta inne i en trädgård så det kommer inte förekomma olovlig användning eller liknande. Givetvis kommer en brytare finnas inomhus och självklart jordfelsbrytare :) Tack för dina funderingar!
2 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.