Alimaj
Alimaj: Blev att köpa två st 3-pack sånna här på ahlsell för 500.- ,som hittat! :x ändå var det med 40% rabatt!
2 svar · 1,2k läst
S
Saffady: [citat] Tack men jag har redan eluttaget som jag köpte därifrån. Synd att jag kommer köra Renova i resten av huset. Annars är dimmerinsatsen riktigt fin.
7 svar · 6,2k läst
G
Grottan: PE kabel utvecklar inte farliga gaser (frigörs kol och väte vid förbränning), däremot ger en tjock PE mantel ett energitillskott till branden som inte är önskvärt. Dubbelmantlad datakabel har ofta en "rip-cord" under PE manteln så man enkelt kan avmantla den inomhus, Något som däremot ger otrevliga gaser är all installationskabel som inte har ett Q med i namnet (FK, EKK, EKRK, EKLK
6 svar · 2,4k läst
S
Styrman_jansson: Lysrörsarmaturer går generellt inte att dimmra utan särkilt dimbart HF-don. Dimmring kan då ske med olika tekniker, 1-10V, DSI, fasimpulsstyrning och DALI, där den enklast och kanske för konsumenter mest aktuella skulle vara fasimpulsstyrning. Det går alltså inte med en vanlig "glödlampsdimmer".
3 svar · 749 läst
V
VikHe: För att ansluta en ny tråd behöver du inte öppna klämman, det är bara att trycka in nya tråden i ett ledigt hål. Skala ungefär lika långt som övriga trådar, och se till att tråden bottnar i klämman, och att alla kardeler hamnar rätt, hur enkelt som helst :)
5 svar · 27,4k läst
·
prototypen
prototypen: Jag har inte sett annat än raka vingar på standardmotorer och då kvittar rotationsroktningen. Protte
9 svar · 6,8k läst
M
Matr0: Ahaaaa, då kan vi plocka bort den med gott samvete. Tack
12 svar · 2,5k läst
·
F
fusion: [citat] Ungarna har 2 olika Samsung plattor och de laddas långsammare om man använder laddare som ger tex 1 A och 1,5 A, för att inte tala om de som bara ger 0,7A . Ursprunglig USB 2 std gäller för max 1,5 A, sen har det dykt upp bastarder för att kunna ladda tex surfplattor snabbare. Originalladdarna från Samsung ger 2.1A, men att försöka ladda dessa plattor med en laddare som ger 3A
45 svar · 16,9k läst
·
E
elmont: Ska man bara ha ström för att USB laddning kanske in liten solcell är ett bättre alternativ. Det finns färdiga små "laddstationer" för solel och priset är från några hundralappar.
9 svar · 8,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Om jag ska säga vad som blir snyggast, utan att blanda in pengar, så är det att riva skåpet och byta hela rasket till en ny, gärna infälld elcentral. Det är lite joxigt att fälla in en central i en yttervägg, men det går. Man kan sätta upp en byggcentral under tiden. Kablarna som är klamrade, kommer dom upp ur rör eller går dom vidare utanpåliggande? Är det rör så kan man skarva
17 svar · 7,7k läst
·
jonmo
jonmo: 3400w. Anledningen till att den har möjlighet till trefasinkoppling är nog att den finns i andra utföranden, utan gas. Denna spis är det: http://www.italianbrands.se/ck2-professional-plus-nostalgie/professional-plus-nostalgie-pn60/ Jag är givetvis med på att anslutningssladden med tre trådar endast kan användas för inkoppling med enfaskonfiguration. Jag ska kolla att det verkligen är
10 svar · 2,1k läst
·
R
Roland112: fast i mitt fall höll den på att stänga av och på hela tiden. Det gick dock över när jag tog ut batterierna och satte tillbaka dem igen.
7 svar · 1,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nja, dvärg eller diazed spelar liten roll för selektiviteten vid måttlig överlast. Det är överlast vi pratar om här. Det skulle kunna bli tveksamt med en 20 A diazed som gruppsäkring och 25 A dvärg som mätarsäkring, men den dagen vi får se en sådan kombination kan vi reda ut det.. Är fallet tvärtom ökar selektiviteten då dvärgar löser lite tidigare vid överlast. Kortslutning
4 svar · 12,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag skulle tom säga att det är det vanliga. Dvs att elektriker utbildas (särskilt i elteorin) av obehöriga. Jag har själv utbildat elektriker som arbetsmarknadsåtgärd utan att vars så värst behörig, och på Chalmers så tror jag inte att så värst många (elkrafts)professorer hade behörighet. Deras studenter fick dock dessa i parti och minut efter ett års erfarenhet (just
11 svar · 5,4k läst
GK100
GK100: Det ska du göra om matningen till centralen är TNC dvs med gemensam noll/jordledare sk PEN. Detta är det vanliga men du ska kolla att det är så innan några kopplingar.
9 svar · 1,3k läst
GK100
GK100: Det går fint att koppla mot en fas för sänkning, du behöver bara reda ut hur stort motstånd du behöver. Nu vet du mer om vad som ligger in på den plinten och kan göra en mätning mot nolla först så du vet hur mycket ström det går nominellt. Räkna sen ut vad du behöver för att tappa ca 200 V.
26 svar · 7,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: JFBn löser pga kontakt mellan en fasledare och höljet på maskinen. Det kan ske på olika ställen av alla möjliga orsaker, t.ex att det läcker in vatten i pumpens elektriska delar eller att värmeelementet har korroderat sönder. Det är troligen inte lönt (prismässigt) att reparera om du inte kan ta en titt själv, eller någon tekniker i bekantskapskretsen. Det krävs inga kunskaper att
3 svar · 2,2k läst
peternicklas
peternicklas: Bor själv i ett gammalt hus. Vet bara att man ALDRIG kan få för många uttag. Läggg ner så mycket rör som du tycker är bra, dubbla sedan detta. Vi kunde inte dra extra rör till köket när vi renoverade för några år sedan. Så mycket utrustning som man har i ett kök idag så är minst 2 olika grupper ett krav. Vi får t.ex. tänka oss för om diskmaskinen är på så kan man inte
35 svar · 4,9k läst
F
-=fullmoon=-: [citat] Vad är de för mupp som inte kan ta hand om bilen då? Visst en jobbil men när det inte är ens egen eller dessutom en ny bil så blir man ju lagom sne.
6 svar · 8,0k läst
prototypen
prototypen: I en del fasadskåp finns plats för 4 "skruvsäkringar", men om du tar en bild inne i skåpet kommer du att väldig klara och raka svar. Protte
7 svar · 2,8k läst
B
Barnrikehuset: Tack för alla svar! Kopplade in allt och körde max i 30 minuter. Inget blev varmt. Förhoppningsvis ska elementen aldrig starta utan oljevärmen hålla huset lagom kyligt under vintern. Men sjunker värmen under +11grader skickar Ontechenheten ett sms och startar ett av elementen vid +9. Dom andra elementen går på separata termostater och startar på +9grader. Då har jag någon dag på mig
25 svar · 5,3k läst
·
J
ja73: Jag gillar också dessa, har 10+ st hemma. Även i några E27 armaturer med adapter.
2 svar · 1,1k läst
·
R
Roland112: Vi har en fläkt i garaget som gör så att det sugs luft i alla våtrum samt kök, denna luft återvinns inte utan går rakt ut då vi har luft/vatten system. Kallas detta mekanisk ventilation eller vad kallas de? De finns en tallrik att sätta dit med, men då måste jag ta bort fläkten. Du menar att man ska ha tallriken för att stänga när man inte har igång kaminen för annars kommer
17 svar · 3,4k läst
·
Wendigo
Wendigo: Borrmaskin och vinkelslip är nog alldeles för klena. Jag har ju företagskonto hos Swedol så där kanske man ska kolla. Bandslipen är en Coote, den kommer utan motor så jag försöker kolla om det är lönt att köpa en löst. http://www.cootebeltgrinder.com/
3 svar · 5,1k läst
M
Mattsson86: De va ju precis en sån där jag hade tänkt mej nisse! Ja jag har diazedcentral så då får de bli två kablar. Tack för hjälpen!
3 svar · 2,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Sagt och gjort. Med reservation för att jag inte är speciellt bra på läsa lagtexter: För anläggning som begränsas till 50 V, 10 A samt 200 VA (inte V/A) krävs ingen behörighet. Utförs arbete i explosiv miljö krävs dock behörighet även under dessa begränsningar. Ska man vara petig så krävs det i princip behörighet för att klappa katten om man samtidigt håller i en
16 svar · 6,8k läst
F
fredl: +1 på NX1V istället för EKkJ
7 svar · 5,4k läst
E
elmont: Men innan du borrar så ta ett snack med elektrikern, han kanske vill dra kablarna på helt andra ställen än du vill. Han kanske har en "smartare" lösning.
3 svar · 1,8k läst
E
elmont: Använd Wago 222 och koppla med, dom är helt överlägsna om man vill koppla trådar av "olika" typ
5 svar · 8,9k läst
E
el_richard: Finesåg eller likn. Sedan plocka ner dessa gipsbitarna. Går inte att "bara" fräsa i gips... hur tänkte du laga det spåret?
6 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.