En riktig spänningsprovare hade varit bättre men får du lampan att lysa mellan blå och de tre faserna samt mellan gul/grön och de tre faserna är sannolikheten säkert 99,9 % eller mer att det är korrekt.

Höll ena mot blå kabel och flyttade runt den andra delen. Fick röd lampa på tre stycken, alla utom den gul/gröna. Är det disko? :)

Då tycker jag du undersökt efter bästa förmåga. Plugga och kör. Och införskaffa spänningsprovare till nästa gång.

Gör gärna samma procedur med gul/grön när du ändå håller på.

När jag håller den ena mot gul/grön får jag röd lampa på alla (förutom mot blå).

Högsta betyg och grattis, nu är du elektriker :).

• Gilla
perkalainen
  • Laddar…
Många av dom gamla spänningsprovarna har en tendens att lösa ut ev. Jordfelsbrytare vid mätning mellan fas och skyddsjord.
Det bästa är att ha ett bättre mätinstrument eftersom den här kommer att lysa överallt förutom mellan nolla och skyddsjord.

Jag kanske köper en lite bättre spänningsprovare i morgon på Kjelle.

Är det bara jag som tycker att jorden ser ut att vara lite klent fastsatt? Den bör väl ligga mer under skruven?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
erik5678 skrev:
Är det bara jag som tycker att jorden ser ut att vara lite klent fastsatt? Den bör väl ligga mer under skruven?
Jag reagerade också på det.
Kanske installatören inte tyckte att skyddsjorden var så viktig, det fungerar ju ändå.

Men jag är ju inte elektriker...

Ser inget fel med anslutningarna, rätt sida om skruven och förhoppningsvis har man känt så att det sitter. Jordanslutningen är lite annorlunda kontruerad än de andra därför kan det se annorlunda ut.

Hur gick det med spisen, vågade han koppla in den?

Tack alla, jag funderar fortfarande över val av spis. Åttaåringen fingrade igår på gamla spisens reglage och helt plötsligt fungerade stora plattan igen. Säkert tillfälligt och jag lär bli tvungen att skaffa nytt inom kort. Glaskeramik eller induktion, det är frågan. Ikeas induktion tycks komma utan sladd och då får jag ju ta hit en elektriker likt förbaskat. Letar vidare. Återkommer.

perkalainen skrev:
...Åttaåringen fingrade igår på gamla spisens reglage och helt plötsligt fungerade stora plattan igen...
Var rädd om den killen/tjejen! Hon/han har anlag. The magic finger :)

Men det låter ju snarare som att det är själva strömställaren/vredet som det är fel på.
Det borde väl inte vara så dyrt att byta.
Kolla med Elektroservice! (Det finns väl kvar?)

• Gilla
perkalainen
  • Laddar…
För mig som precis bytt ut en fullt fungerande glaskeramikspis mot en induktionsspis som jag köpt begagnad på blocket är svaret enkelt. Välj en induktionsspis. Lika reaktionssnabb som en gasspis och lika lättreglerad som en elspis. Dessutom bränner inte sådant man spiller fast i första taget. Glaskeramik är ett stort kliv upp från gjutjärnsplattor, men induktion är ännu bättre.

• Gilla
perkalainen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.