8 235 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Perilex-vad tänka på vid köp av ny spis
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 59 inlägg
Höll ena mot blå kabel och flyttade runt den andra delen. Fick röd lampa på tre stycken, alla utom den gul/gröna. Är det disko? 
Medlem
· Västra Götaland
· 59 inlägg
När jag håller den ena mot gul/grön får jag röd lampa på alla (förutom mot blå).
Många av dom gamla spänningsprovarna har en tendens att lösa ut ev. Jordfelsbrytare vid mätning mellan fas och skyddsjord.
Det bästa är att ha ett bättre mätinstrument eftersom den här kommer att lysa överallt förutom mellan nolla och skyddsjord.
Det bästa är att ha ett bättre mätinstrument eftersom den här kommer att lysa överallt förutom mellan nolla och skyddsjord.
Medlem
· Västra Götaland
· 59 inlägg
Jag kanske köper en lite bättre spänningsprovare i morgon på Kjelle.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ser inget fel med anslutningarna, rätt sida om skruven och förhoppningsvis har man känt så att det sitter. Jordanslutningen är lite annorlunda kontruerad än de andra därför kan det se annorlunda ut.
Hur gick det med spisen, vågade han koppla in den?
Hur gick det med spisen, vågade han koppla in den?
Medlem
· Västra Götaland
· 59 inlägg
Tack alla, jag funderar fortfarande över val av spis. Åttaåringen fingrade igår på gamla spisens reglage och helt plötsligt fungerade stora plattan igen. Säkert tillfälligt och jag lär bli tvungen att skaffa nytt inom kort. Glaskeramik eller induktion, det är frågan. Ikeas induktion tycks komma utan sladd och då får jag ju ta hit en elektriker likt förbaskat. Letar vidare. Återkommer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Var rädd om den killen/tjejen! Hon/han har anlag. The magic fingerperkalainen skrev:
Men det låter ju snarare som att det är själva strömställaren/vredet som det är fel på.
Det borde väl inte vara så dyrt att byta.
Kolla med Elektroservice! (Det finns väl kvar?)
För mig som precis bytt ut en fullt fungerande glaskeramikspis mot en induktionsspis som jag köpt begagnad på blocket är svaret enkelt. Välj en induktionsspis. Lika reaktionssnabb som en gasspis och lika lättreglerad som en elspis. Dessutom bränner inte sådant man spiller fast i första taget. Glaskeramik är ett stort kliv upp från gjutjärnsplattor, men induktion är ännu bättre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden