Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Är ute på jobb och ska koppla in en kabel och den känns lite klen.
På rullen står 5G2,5 men en kontrollmätning av tråden säger att den är 1,72 mm vilket ger en area på 2,32 mm2.
Koppar har inte blivit bättre som kan motivera detta!
Får man minska arean för att kabeln är halogenfri?
Luktar lite bedrägeri.
Protte
På rullen står 5G2,5 men en kontrollmätning av tråden säger att den är 1,72 mm vilket ger en area på 2,32 mm2.
Koppar har inte blivit bättre som kan motivera detta!
Får man minska arean för att kabeln är halogenfri?
Luktar lite bedrägeri.
Protte
Har du provmätt på en "gammal" EKLK också?
Att du reagerar på att den tråden känns tunn beror nog mest på ett isoleringen är tunnare då det är PEX-isolerad.
Jag tyckte också att det var klena grejer när jag stötte på PEX-isolerade ledare första ggn.
Att du reagerar på att den tråden känns tunn beror nog mest på ett isoleringen är tunnare då det är PEX-isolerad.
Jag tyckte också att det var klena grejer när jag stötte på PEX-isolerade ledare första ggn.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
6 hundradels millimeter skiljer på diametern och det ger att arean är 7,2 % för liten.
Kanske inom tolerans, får väl googla på något datablad någon dag.
Protte
Kanske inom tolerans, får väl googla på något datablad någon dag.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Det kan vara så att de håller sig precis på gränsen inom tolerans. Jag hittade följande vid en googling:
Ledare skall följa standard IEC60228, själva standarden verkar inte finnas på nätet. Enl Wikipedia standardiserar den tydligen just en viss resitsans per meter, snarare än en dimension. Ett dokument som utger sig för att tabulera tillåten resistans i standarden:
http://www.centralcables.co.uk/LinkClick.aspx?fileticket=OOkqIqIcowI=&tabid=68 Man får tydligen ha 7,41 ohm per km.
Koppars resitivitet är 1,72 ee -8, vilket med en area på 2,32 kvmm ger 7,413 ohm per km. Med korrekt avrundning så ligger man i så fall exakt på gränsen.
Ledare skall följa standard IEC60228, själva standarden verkar inte finnas på nätet. Enl Wikipedia standardiserar den tydligen just en viss resitsans per meter, snarare än en dimension. Ett dokument som utger sig för att tabulera tillåten resistans i standarden:
http://www.centralcables.co.uk/LinkClick.aspx?fileticket=OOkqIqIcowI=&tabid=68 Man får tydligen ha 7,41 ohm per km.
Koppars resitivitet är 1,72 ee -8, vilket med en area på 2,32 kvmm ger 7,413 ohm per km. Med korrekt avrundning så ligger man i så fall exakt på gränsen.
Fråga Uffe! http://se.prysmiangroup.com/en/index.html
Som du vet har Draka blivit uppköpt av Prysmian numera men som exempel kan tas konkurrenten Ericsson/NKT där det anges ett nominellt tvärsnitt på 1,8 mm med ett motstånd på 7,41 Ohm/km. Som Hempularen skriver verkar även din kabel ligga på gränsen, vilket tillverkaren önskar för att kunna maximera vinsten.
kontrollmät nu resistansen istället och återkom.
Som du vet har Draka blivit uppköpt av Prysmian numera men som exempel kan tas konkurrenten Ericsson/NKT där det anges ett nominellt tvärsnitt på 1,8 mm med ett motstånd på 7,41 Ohm/km. Som Hempularen skriver verkar även din kabel ligga på gränsen, vilket tillverkaren önskar för att kunna maximera vinsten.
kontrollmät nu resistansen istället och återkom.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag har fått förklarat att pga. av att man använt sig av PEX-isolering så har det tillåtit kabeltillverkarna att minska ner på kopparn utan att tumma på strömvärdet. (10 A för "1,5 mm2").
//Patrik
//Patrik
Ja, detta stämmer då det gäller 1 kV PEX-kablar då dessa tål en driftemperatur på 90 grader mot PVCns 70. I princip bör detta även gälla installationskabel men då dessa kom fick de av någon anledning nedgradera detta till 70.Patrik_Hed skrev:
Hur kan det stämma då de tabellerade strömvärdena skiljer mellan PEX och PVC, till PEX fördel ...Patrik_Hed skrev: