Jag har precis fått tillträde till en bostadsrätt från 40-talet och har tänkt att renovera 3 av totalt 6 rum. I de rummen som ska renoveras så är det ojordad el och vissa uttag är installerade någon gång senare än 40-talet. Då det är vissa uttag som kopplas ihop med utanpåliggande uttag så antar jag att det är ett hemmabygge, speciellt eftersom det är fult gjort. Det som ska göras vid renoveringen är väggar tak och nytt golv.

Jag fick en idé att jag skulle byta ut de ojordade uttagen till jordade för att ha det färdigdraget när jag sedan (om kanske ett halvår) låter en elektriker koppla resten. Hjälp kommer jag få av mina föräldrar som har bra koll på det hela, de har fixat mycket med el och vet vad de gör. Men jag har insett att jag inte får byta till jordat själv. Får jag byta de ojordade uttagen som är väggmonterade och behöver plockas ner när jag renoverar, alltså de som någon antagligen byggt dit själv förut? Eller får jag öht ha de uttagen där eller bör jag plocka bort uttagen när jag renoverar och använda skarvsladdar istället, som jag isf placerar i kabellister?

Sen hörde jag någon tipsa om att elkabel som går mellan två uttag inte får ligga i kabellist eller i/bakom golvlist utan måste vara fastmonterad direkt i väggen, stämmer det? Nu kanske jag inte får göra så iaf om jag måste plocka bort uttagen.

Ska du anlita en elektriker så låt denne vara med från början, jag är helt övertygad om att det blir både billigare och inte minst enklare. Hur och vad du ska/kan göra bestämmer ni tillsammans och h*n har säkert en del idéer som du som amatör aldrig skulle tänka på. Att komma och ta vid i ett projekt som delvis är påbörjat brukar kosta mycket tid och ofta är det "feltänkt", och att fixa det på ett bra och snyggt sätt är alltid inte lätt.

• Gilla
el_richard och 3 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med elmont. Förstår att du säkert tänker att elektriker är dyra och du vill vänta så länge som möjligt att anlita någon, men hittar du en bra firma nu som hjälper dig så kommer slutresultatet att bli mycket bättre!

• Gilla
Amplify
  • Laddar…
Lite oklart med vad du menar med att byta uttagen till jordade. Det kanske är självklart att du förstår det, men då måste även ledningarna bytas till ledningar med jord. Finns det någon särskild anledning till att du vill byta till jordat? Det är ingen direkt säkerhetsrisk med att ha ojordat i väntan på att du gör en total renovering. Tänk på att det inte är tillåtet att bara byta vissa uttag till jordat i ett rum, eller att jorda uttagen men inte lamputtagen. Allt i ett rum ska antingen vara jordat eller ojordat.

När du gör själva renoveringen i ett rum är det ju enklast att koppla ur och riva bort all gammal el i rummet, och ha "byggel" i rummet under tiden, dvs en kabelvinda som du drar från något annat rum.

Att ha skarvsladdar i kabellister är en dålig nödlösning som man undviker i det längsta. När du renoverar gör du det givetvis ordentligt och antingen fräser in nya rör i väggarna, eller drar utanpåliggande kulo-kablar som är snyggt klamrade. Att klamra kulo snyggt är en konst som duktiga elektriker kan. Räkna inte med att du kommer klara att göra det själv snyggt de första 1-5 försöken.

OM du ska göra detta själv så skaffa ordentligt med kunskap innan du börjar. Det finns inte utrymme att chansa.

Kontakta en elektriker.

Gå igenom vad du vill ha och fråga vad han tycker.

Ska du ha tv'n där etc?
Olika tändningar av belysning mm
Data uttag?
TV uttag?

Somsagt. Fundera på vad du vill ha och gör en enklare skiss över att detta vill du ha etc. Rådfråga vad han tycker och gör sen som han säger ;)
Spara pengar gör du genom att ringa och ha kontakt när olika moment är klara så han vet när han ska komma.
Att fräsa in rör mm förbereder du för att spara pengar.
Kommunikation är viktigt. Annars förlorar man pengar på backjobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.