Man följer bruksanvisningen som finns länkad på Clas hemsida. Det kan inte förklaras bättre än vad som sägs där i ord och bild.

• Gilla
Manitoba
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Man följer bruksanvisningen som finns länkad på Clas hemsida. Det kan inte förklaras bättre än vad som sägs där i ord och bild.
Fast det är just den som ställde till det.
Den N (nolla) jag har är inte den som leder till lampan. Måste det vara den?
Jag trodde nollan enbart var till för att den alltid skulle ha spänning.
Så är det på mina Fibaroprylar.

Ok, det framgick inte om du hade upptäckt bruxet eller inte.
Nollan är densamma överallt rent elektriskt (nästan) så det spelar egentligen ingen roll var den kommer ifrån. Du har rätt i att nollan behövs för pucken i sig enbart, och dess tryckknapp. Men sedan finns kravet att fas, nolla och skyddsjord naturligtvis måste komma från samma grupp som matar lampan.

Du kan alltså ha en kopplingsdosa matad från centralen,
varifrån tändtråd och nolla går till lampan, och
där även fas, nolla och tändtråd går åt ett annat håll till eltakopucken.

Sånt här är inte alltid helt kristallklart, det har du rätt i. Pucken har dubbla anslutningar för L och N, men inte för att fasen ska gå igenom pucken utan endast för att man ska kunna använda pucken som terminal för att skarva en ledning. Likaså syns av schemat att pucken inte matar någon nolla till lampan.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Din nolla i dosan är (troligen) elektriskt samma som går till lampan. Så du får koppla in dig på den.

Jag skriver (troligen) för att rent hypotetiskt skulle du kunna ha mer än en grupp i dosan, alltså fas från en annan säkring som går vidare till vägguttaget. En sådan dragning får anses som väldigt ovanlig eftersom det vore ett rätt grovt regelbrott att blanda flera grupper i samma dosa. Så om du i dosan har en fas, en nolla och en tändtråd, så har du det som behövs i ditt fall.

Vägguttag och lamputtag bryts med samma säkring om det är det som spelar roll.
Hittade en inkopplingsanvisning direkt vid lampan. Borde väl vara så jag ska göra men här har de N från dosdimmer till lampa. Den borde jag väl inte behöva?

Är jag på rätt väg om jag gör såhär:
Obruten fas in på L (dosdimmer) och på knapp som idag.
Tändtråd från knapp in på +A1.
Nolla in på -A2 samt byglad till N (dosdimmer).
Tändtråd till lamputtag från O med X i.

Inkoppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Johanna Erik och 1 till
  • Laddar…
Nolla till lampa behöver du ju förstås, men om du tar den från dimmerns plint eller en Wago i dosan spelar ingen roll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.