har en nyinstallerad beggad Thermia SVR80 VVB som löser JFB om man drar ned termostaten under vattentempen, låter jag termostaten stå på 60gr så värmer den vattnet då jag känner att matningskabeln blir varm. Är kopplad på enfas 2000W. Är det fel på termostaten? Om det varit fel på patronen borde den lösa när värmaren går kan jag tycka? Bifogat kopplingsschemat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Kan kanske vara så att termostaten ger så mycket kontaktstudsar att JFBn störs ut.
Du kan ju utesluta elementen genom att koppla om den, köra på ett element i taget och se om något av dem ger detta symptom.
Du kan ju utesluta elementen genom att koppla om den, köra på ett element i taget och se om något av dem ger detta symptom.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Om jag lyckas tolka schemat rätt, så används bara två av de 3 elementen vid enfas 2000w drift, så kan du lokalisera vilket av elementen som strular, så borde man kunna koppla om så att man byter det mot det oanvända elementet.
Om felet ligger på nollsidan (asluten med stickpropp? då kan vilken sida som helst vara nolla) så kan man tänka sig att spänningen mot jord är låg så länge kontakten mot nollan är sluten. När den bryts så får du full spänningen över felstället, strömmen blir högre och jfb löser ut.
Om felet ligger på nollsidan (asluten med stickpropp? då kan vilken sida som helst vara nolla) så kan man tänka sig att spänningen mot jord är låg så länge kontakten mot nollan är sluten. När den bryts så får du full spänningen över felstället, strömmen blir högre och jfb löser ut.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du borde åtminstone kunna notera en skillnad, antingen att JFBn håller eller löser.
Sedan har termostaten två kontaktbleck.
Det finns ett antal kombinationer att prova här för att ringa in felet till antingen termostaten eller värmeelement.
Det brukar finnas en "arbetsbrytare" på väggen för VVBn, får du samma symptom med den?
Men det behöver inte vara fel på VVBn, det kan vara läckströmmar i en helt annan apparat på en annan fas som gör att JFBn löser när strömmen till VVB bryts.
Sedan har termostaten två kontaktbleck.
Det finns ett antal kombinationer att prova här för att ringa in felet till antingen termostaten eller värmeelement.
Det brukar finnas en "arbetsbrytare" på väggen för VVBn, får du samma symptom med den?
Men det behöver inte vara fel på VVBn, det kan vara läckströmmar i en helt annan apparat på en annan fas som gör att JFBn löser när strömmen till VVB bryts.
Svårigheten är att patronerna förmodligen ''hänger ihop'' i ena anslutningspunkten. Dom kan vara svåra att dela elektriskt.
Jag tror tyvärr att det är ett jordfel i ett eller flera element. Den typen av fel är ganska vanligt i vvb. Utan jordfelsbrytare fungerarde dom länge eftersom mindre strömläckor hanterades av skyddsjorden och att en säkring kunde brinna av utan att kunden märkte något om dom var trefaskopplade. Även halverad effekt kunde bereda till tillräckligt med varmvatten för dom flesta hushåll genom att inkopplingstiden fördubblades.
Jag tror tyvärr att det är ett jordfel i ett eller flera element. Den typen av fel är ganska vanligt i vvb. Utan jordfelsbrytare fungerarde dom länge eftersom mindre strömläckor hanterades av skyddsjorden och att en säkring kunde brinna av utan att kunden märkte något om dom var trefaskopplade. Även halverad effekt kunde bereda till tillräckligt med varmvatten för dom flesta hushåll genom att inkopplingstiden fördubblades.
Nollan behövs ej. Det blir Y-kopplat och då blir det bara en virtuell jord i "mitten" (terminal 6) och alla faserna får var sitt element 220 V ( numera 230V).
Korr: Om du har JFB, så kan det kanske vara bra med att koppla in Nollan på #6, men i princip borde det inte behövas då JFB bör känna totalströmmen i L1+L2+L3, som ju ska vara 0 om inget fel finns.
Korr: Om du har JFB, så kan det kanske vara bra med att koppla in Nollan på #6, men i princip borde det inte behövas då JFB bör känna totalströmmen i L1+L2+L3, som ju ska vara 0 om inget fel finns.
Redigerat:
Spelar ingen roll. Se även tråden http://www.byggahus.se/forum/el/149447-3fas-motor-jordfelsbrytare.html där samma resonemang förs, fast för en motor.