Jag har:
1. Apparatkabel (2.5A, 250V) från HongKong (Apple)
2. Datorkabel, jordad med svensk stickpropp (10A - 16A, 250V)
Vill:
Få igång min Apple Airport Extreme (kabel 1 är originalkabeln) i ett svenskt uttag.
Fråga:
Kan jag skarva ihop sladd 1 med sladd 2 och köra min Airport Extreme utan att den brinner upp eller på annat sätt brakar ihop?

F
elare skrev:
Jag har:
1. Apparatkabel (2.5A, 250V) från HongKong (Apple)
2. Datorkabel, jordad med svensk stickpropp (10A - 16A, 250V)
Vill:
Få igång min Apple Airport Extreme (kabel 1 är originalkabeln) i ett svenskt uttag.
Fråga:
Kan jag skarva ihop sladd 1 med sladd 2 och köra min Airport Extreme utan att den brinner upp eller på annat sätt brakar ihop?
Välkommen till forumet!
Troligen funkar det, men är nog inte att rekommendera. Du får kolla vad det står på extremen. Det ser det nog rätt amatörmässigt ut att skarva ihop kablarna, en jordad med en icke-jordad. Skaffa en ny svensk apparatkabel. Det är väl en standardkontakt på den så det finns kanske på Kjell.com?

Köpa ny sladd är såklart ett alternativ. Men har 9+ elprodukter (har bott utomlands en längre tid) som behöver svenska uttag så tänkte att några kunde nöja sig med ett hembygge. Estetiken bryr jag min inte så mycket om då stickproppen kommer ligga dold i ett skåp.
Men så rekommendationen är alltså "Nej, skarva inte ihop 2.5A med 10-16A"?

Är det alltså samma problem om jag skruvar på en sån här stickpropp på apparatkabeln?
http://www.clasohlson.com/se/Stickpropp/Pr221841000

En schukostickpropp på en apparatsladd ser jag inga problem med. Det kan ju inte gå mer ström i kabeln för det. Det är värre om du skulle sätta ett sådant motsvarande uttag på en sladd med eurostickpropp, då är det möjligt att ta ut mer ström än vad stickproppen är tillåten för.

Att stickproppen är jordad ser dock inte så bra ut. Jag brukar pilla bort jordblecken i sådana fall.

Obs att apparaten ska vara dubbelisolerad, vilket alla produkter man köper idag utan jordad stickpropp är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.