Nu har jag stött på lite bekymmer när jag ska byta en rörelsevakt. Det finns på den gamla bara svarta trådar och på dosan är det inte de symboler jag är van vid...typ L, N och 0.
Så därför behöver jag er hjälp.

IMG_9847.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut på den som sitter idag.

IMG_9848.jpg
Skapa konto

Det här är den jag vill sätta upp.

Tack på förhand! :)

L ska vara svart då det är Ledare, oftast L1.
N är nolla och skall vara blå, tändkabel till lampan skall vara brun. är alla dina svarta så byt om du orkar annars får du mäta upp med summer vilken som ska till respektive.
har du bara svarta kablar i hela din elinstallation får du mäta från centralen för att ta reda på vilken som är ledare respektive nolla.

då jag inte ser jord på din nya kan du hoppa över den.

Din nya rörelsevakt kräver en nolla, vilket den gamla inte gjorde. Jag ser också en blå nolla i dosan som går nedåt, till ett uttag? Om den är tillräckligt lång så kan den grenas av med en toppklämma så att rörelsevakten får sin nolla.

Sedan måste du reda ut vilken av de svarta som är fas och tändtråd. Det spelade ingen roll hur de var kopplade i den gamla, men nu är det viktigt att koppla rätt. Om jag ser rätt sitter två st svarta på anslutningen till vänster, där ena ledaren sedan går vidare nedåt till uttaget? Denna är i så fall fas. Den andra svarta som sitter till höger är då tändtråd. Passa på att märka dessa på lämpligt sätt.

Den nya rörelsevakten kopplas sedan in enligt
L = Fas (svart)
N = Nolla (blå)
OUT(mitten) = Tändtråden (också svart)

Jag skulle rekommendera att både nollan och fasen förgrenas med en toppklämma i dosan så att rörelsevakten endast får en (1) ledare av varje sort till sig. Denna bild visar vad jag menar. Titta på den blå som ursprungligen gick igenom dosan odelad. Nu skarvas den i en toppklämma och en tredje tåt går till lamputtaget (=din rörelsevakt).

OverkopplingS.jpg
Skapa konto

pjapen skrev:
L ska vara svart då det är Ledare, oftast L1.
N är nolla och skall vara blå, tändkabel till lampan skall vara brun. är alla dina svarta så byt om du orkar annars får du mäta upp med summer vilken som ska till respektive.
har du bara svarta kablar i hela din elinstallation får du mäta från centralen för att ta reda på vilken som är ledare respektive nolla.

då jag inte ser jord på din nya kan du hoppa över den.
Första fas är enligt gällande regler "Brun".
Dvs svart = tändtråd.

men i detta fall är fas svart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.