1 263 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Triggar byggfläkten min PIR?
I mitt garage har jag en rörelsevakt i taket som sköter belysningen.
På sistone har jag dock upptäckt att det är tänd i garaget när det borde vara släckt.
Jag har försökt trigga den utifrån genom de fönster som finns, men då tänds det inte.
Nu har jag en teori om det kan vara byggfläkten som står snett nedanför så triggar den när värmen slås på.
Tror ni det kan vara så?
På sistone har jag dock upptäckt att det är tänd i garaget när det borde vara släckt.
Jag har försökt trigga den utifrån genom de fönster som finns, men då tänds det inte.
Nu har jag en teori om det kan vara byggfläkten som står snett nedanför så triggar den när värmen slås på.
Tror ni det kan vara så?
Mycket möjligt att det är så då IR detektorer reagerar på temperaturförändringar (varmare/kallare kropp passerar). Ett konstant flöde av värme/kyla på lite avstånd brukar gå bra, men då det startar att blåsa varm/kall luft så kan det trigga IR detektorer.
Hemma har jag haft en billig IR detektor från Clas Ohlssons som tände lampan då jag släckte i angränsande rum. När jag bytte strömställare i det rummet (tyckte den sprakade) slutade Clas Ohlsson detektorn att tända lampan. Troligen kan vissa reagera på nätstörningar också.
MVH
Anders
Hemma har jag haft en billig IR detektor från Clas Ohlssons som tände lampan då jag släckte i angränsande rum. När jag bytte strömställare i det rummet (tyckte den sprakade) slutade Clas Ohlsson detektorn att tända lampan. Troligen kan vissa reagera på nätstörningar också.
MVH
Anders
Medlem
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Jag har en närvarodeckare från Steinel i taket i garaget. Den får för sej att tända belysningen om det regnar och blåser mycket ute. Så dom är lite skumma de här apparaterna.
Klicka här för att svara