Hej

Hitta en tråd som handlade om elsäkerhetsbehörighet från ett annat land men den vars stängt så jag startar ett nytt.

Jag är utbildat i Tyskland till så kallat Elektriker für energie- und Gebäude teknik. enkelt översatt= elmontör. (i Tyskland finns det 6 olika el inriktning. it, automation, industrie, landselektriker, kraftnäts..)
Jag gick ett år i skolan och sen fortsatt jag utbildningen med läroavtal. (3,5år med 2,5år praktik.)
Färdig elektriker blir du efter avlagt Gesellenprüfung del I (1dag) och abschlussprüfung(2dagar). Då får du gesellenbrief som ger dig behörighet.
Nu vill jag översätta dessa papprena till Svenska men undrar och jag måste kontakta tyska myndigheterna angående nån förklaring vad en Gesellen brief är för nåt. Då som jag förstod så är man inte behörig i sverige/finland efter ett utbildning utan efter en utbildning och ett avlangd elsäkerhetsexamen.
Tacksam för svar snarast :)
Jonatan

Med de kunskaperna du besitter låter det som du på din höjd skulle kunna få ut en BB1:a, alltså en begränsad behörighet. Såvida du inte menar 1 år utöver ordinarie elutbildning?

Denna behörighet är mycket begränsad, i korthet får du expandera existerande installationer i begränsad omfattning.

Men ställ frågan till Elsäkerhetsverket direkt, annars finns kanske någon på forumet med liknande erfarenhet, men jag hade inte kämpat allt för mycket för att få ut en BB1:a. http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Fraga-oss/

Gesällbrev alt. Gesällprov tror jag det är du söker efter.
Du har då avlagt yrkesexamen.

Freddex skrev:
Gesällbrev alt. Gesällprov tror jag det är du söker efter.
Du har då avlagt yrkesexamen.
Du kanske tänker på validering av ECY-cert? Låter nästan så, detta har inget med behörighet att göra men inte fel om du kan få ut i vilket fall.
http://www.ecy.com/studie_och_yrkesvagledare/validering.asp

Håller med Slugge, det borde röra sig om vad som kallas begränsad behörighet här. Så lägg fram dina meriter och uppgifter till Elsäkerhetsverket för prövning så får du svar.

Jonatan Meyer skrev:
Nu vill jag översätta dessa papprena till Svenska men undrar och jag måste kontakta tyska myndigheterna angående nån förklaring vad en Gesellen brief är för nåt.
Jag svarar trådskaparen.
Det är gesällbrev = yrkesexamen.
Termen gesällbrev används dock inte så flitigt längre i Sverige utan kallas yrkesexamen vilket ger yrkesbevis.

Tack för svarena. Ju jag ska lägga fram mina meriter. Men undrar hur jag ska formulera vad en (Gesellenbrief) innebär. Tänkte då om det ytterligare behövs en dokument med förklaring då gesellenbriefpappret ser tunnt ut efternsom tyskarna vet vad gesellenbrief har för kvalifikationer.
*med 1år menade jag att jag gick till (berufsfachschule) som är yrkesförberädandeskola och med den fick jag godtjänt att börja direkt i 2:a året i läroavtalet.
*Ja avlagt yrkesexamen
MVH Jonatan

gesell.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hitta denna text från elsäkerhetsverkets hemsida.
Låter säkert som en dum fråga men vad innebär AB behörighet hittar just nu ingen internets sida som förklarar detta.
Kan man tolka på det viser att jag har rätt att få alla behörighet förutom AB då inte har meisterbrief?

AB=Allmän behörighet - inga begränsningar på vilka jobb du får utföra.
Finns även ABL - samma fast för lågspänning <1000 V.

Den sidan du visar tror jag undersöker hur behörighetssystemet ser ut i olika länder, detta för att Elsäkerhetsverket planerar att göra om vårt nuvarande behörighetssystem.

Nu är jag inte elektriker, jag har inte järnkoll på behörighetstermerna. Men AB står för allmän behörighet. Dvs. man får göra "vad som helst".

I Sverige är den normalt uppdelad på ABL och ABH, L står då för lågspänning (dvs. normal husinstallation/ industri osv). Och ABH för högspänning (elnät).

Yrkesexamen är en nivå som vanligen innebär att man får installera som anställd under en person med AB behörighet. I de flesta elinstallationsföretag finns bara en person med AB, och han har då ansvaret för vad ibland flera tusen yrkesmän gör. I Sverige finns inget formellt krav på att en "yreksman" som jobbar under en behörig skall ha någon examen, den behörige (med AB) ansvarar för att den anlitade yrkesmannen gör rätt. I praktiken (och jag tror att det även handlar om kollektivavtal med facket) så asntäller installationsföretagen inte personal som inte har minst yrkesbevis, även om de rent juridiskt inte behöver det.

Sedan har du de begränsade behörighetsnivåerna, men det handlar mest om ex. tvättmaskinsinstallatörer, som med den behörigheten får koppla in en maskin fast i en bef. anslutningsdosa. Alltså inte dra fram en matning till maskinen från centralen, vet inet exakt var gränsen går.

Jonatan Meyer skrev:
[bild]
Hitta denna text från elsäkerhetsverkets hemsida.
Låter säkert som en dum fråga men vad innebär AB behörighet hittar just nu ingen internets sida som förklarar detta.
Kan man tolka på det viser att jag har rätt att få alla behörighet förutom AB då inte har meisterbrief?
Där har svaret på din fråga och även lite på din ursprungliga. AB behörighet motsvarar som det står där Elektromeister och som nämnts tidigare är den vanligaste ABL där L står för lågspänning <1000 V (niederspannung).

Och i ditt fall kan du ev nå den mycket begränsade BB, inte mycket nytta av den vid självständigt allmänt arbete.

ok, då är saken biff, vad krävs det för att nå ABL, ett prov endast?

För ABL krävs en påbyggnadsutbildning samt 4 års praktik under behörig installatör. Sök "utbildning allmän behörighet" så hittar du massa info!

Mikael_L
GK100 skrev:
Och i ditt fall kan du ev nå den mycket begränsade BB, inte mycket nytta av den vid självständigt allmänt arbete.
Fast nyttan med en BB1 kan vara stor när man inte har en vanlig svensk elektriker-utbildning-karriär. Behörigheten bevisar en viss kompetensgrad och kan vara pappret som gör att man får ett elektrikerjobb, om man som sagt inte kommit in i yrket "den vanliga vägen".

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej

i förordningen andra kapitlet står vad som gäller EU och överföring av behörigheter.
Hur länge och på vilken nivå har du arbetat i Tyskland spelar ytdligen stor roll.
Enstaka arbeten är du per definition behörig att göra. Men om du vill jobba längre tid av stadigvarande karaktär måste du söka svensk behörighet.

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/ELSÄK-FS 2013-1_web.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.