Har idag en 3-fas spis, som skall bytas ut. Mitt problem är det att kablen som sitter där är gammal o saknar nolla, kan man använda den oisolerade flätan som finns innuti blykablen till nolla eller jord? Dagens spisar verka kräva separat nolla. Eller är det ny kabel som gäller? Problemet är att dra fram den, men allt går om man måste. Mvh.

Man kan göra så, men det är inte rätt. En variant är att låta en av faserna byta funktion till nolla så att spisen blir kopplad till två faser och nolla. Då kan du inte använda spisen fullt ut, men det gör man ändå så gott som aldrig. Bäst är att byta kabeln.

Byte av kabel som gäller, av två anledningar. Dels Avemo's anledning, dels har befintlig blykabel mer eller mindre nått sin tekniska livslängd.

Om du gör så som du har föreslagit så ökar risken för kabelbrand ganska rejält.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Att använda flätan som kombinerad nolla o skyddsjord ( PEN) är inte tillåtet i en gruppledning. Gruppledningar skall alltid ha separata noll och skyddsjord av säkrhetsskäl. En jordfelsbrytare
fungerar inte med din kombinerade variant.

Att köra tvåfasmatning som föreslagits fungerar dock säkerhetsmässigt, då uppfylls kravet på separata noll o skyddsledare.

DESSUTOM brukar "flätan" ha mindre area än vad dom "riktiga" ledarna har och tål därmed inte samma belastning. Så byt kabel och sov gott.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Om kabeln är frisk, med fyra ledare och en koncentrisk skärm eller mantel med biledare, och denna skärm/biledare är minst 1.5 mm², då kan den gå att använda som femledare med skyddsjorden i skärmen. Helst tillsammans med JFB för att eventualiteter.

Hmmm,
måste man inte anlita en behörig elektriker för sånt här?
De vet ju vad som gäller och vad man får och inte får göra i installationsväg.
Gör inget själv!
Troligen äventyras din brandförsäkring av en sådan åtgärd gjord av icke behörig person.

Tack alla!
Självklart ska en elektriker göra jobbet, ville bara spana i ämnet.
Ska försök finna en lösning att få fram en ny kabel.
Undrar vilken info. kunder får som köper från de stora varuhusen? lätt att tro det bara är att plugga i, om stickpropp är monterad?? Man kan lätt tro att det inte är någon skillnad på den nya spisen gentimot den som suttit där innan.

Den infon dom får är ytterst begränsad och ofta helt osaklig. Ofta får inte säljare lämna information om hur man ska gå till väga när man installerar och det helt enkelt för att dom inte förväntas ha sakkunskapen som krävs

Det är ju så att OM det sitter ett perilex uttag sedan tidigare. Då SKALL det vara fullkopplat, Dvs. 3 faser nolla och jord.

Men det har fuskats mycket med det. Förr i tiden så kopplades spisar in fast i en anslutningsdosa. Och det var vanligast med trefas 400V spisar, de behövde ingen nolla. Så det var standard att det drogs en 4 ledare (eller ev. tom. treledare där man nyttjade "skärmen" som jord).

Så någon gång på 70 talet började alla spisar levereras med perilex kontakt, men fortfarande var i princip alla 400V, behövde inte nolla.

Då låg det nära till hands att sätta upp ett uttag när man kome hem med den nya spisen, istället för att klippa kontakten och koppla in sig i den bef. dosan. Det blev perilex utan nolla. Ett solklart regelbrott även då. Jag är helt övertygad om att många elfirmor fuskade på det viset också.

Och detta ställer då till problem numera när de flesta hällar och spisar vill ha två eller trefas med 230V elementspänning. De måste alltså ha en nolla, annars blir de förstörda.

Men har du ett någorlunda nytt hus så är det väldigt långsökt att någon skulle ha installerat ett perilexuttag utan nolla.

• Gilla
kallemannen
  • Laddar…
Nejdu "hempularen" detta är precis vad som skett i mitt hus exakt. Eldosa på väggen, och vid spisbyte på 70-talet kompletterades det med ett utag som du beskriver. Så dags för ny matning nu helt klart. tackar tackar

kallemannen skrev:
Undrar vilken info. kunder får som köper från de stora varuhusen? lätt att tro det bara är att plugga i, om stickpropp är monterad?? Man kan lätt tro att det inte är någon skillnad på den nya spisen gentimot den som suttit där innan.
Förutom att personalen på stora vitvaruaffärer saknar kunskap så kan ofta inte kunderna redogöra för vilket matning de har. De flesta har nog inte ens dragit fram spisen innan de åker till det stora vita varuhuset. Men med lite kontrollfrågor borde det ändå vara enkelt att rekommendera en häll för antingen en eller två faser. Ska ugn med också blir det lite knivigare.

Kollat runt bland spisar med induktion, visar sig att en del har perilexkontakt andra en rektanguell trestiftad kontakt och vissa saknar kabel helt. När man har perilexkontakten antar jag att faserna är fördelade till olika förbrukare i spisen, för att då hålla nere storleken på säkringen? Vad jag dock såg är att det saknades ett stift i den trots allt. Alltså inte fullbestyckad, används inte alla faserna då eller? Säkringens storlek talas sällan om, tyvärr.

Ja, dessa hällar finns vanligen för en eller två faser.

Om du tittar på bilderna här http://www.byggahus.se/forum/kok/246021-installera-induktionshall-varmluftsugn.html och här http://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn så kommer du troligen se att det är stiftet för en fas som saknas. Vi har ännu inte sett hällar som vill ha tre faser, utan två verkar vara max.

Och ja, 2 x 16 A är ju mer än 1 x 20 A, så en tvåfashäll är bättre alla gånger.

För de som saknar anslutningskabel får man läsa informationen noga. T.ex en märkeffekt på under 5 kW tyder på enfas, och du vill inte ha en enfashäll.

Vad jag förstår har du 4 ledare i kabeln till spisen idag. Det räcker ju precis till 2 faser, nolla och skyddsjord. Ingen ugn med i spelet?

Det är samtidigt sant att ett perilexuttag ska ha alla tre faser... Om man tvingas till undantag här måste det åtminstone märkas upp ordentligt. Att en fas saknas är i och för sig inte så allvarligt, det är betydligt värre ifall nollan skulle saknas, då är det big no no med ett perilexuttag - risken är för stor att någon eldar upp sin nya häll.

Ja, observera att jag skrev i mitt inlägg ovan att perilex uttag skall vara fullbestyckade. Den apparat som kopplas in kan givetvis välja att nyttja en, två eller tre faser. Och kan då ha en delbestyckad kontakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.