tommib
Hej!

Nu är det dags för mer kabel i krypgrunden. Tidigare drog jag fram en 5G1,5 till fasadbelysning och markiser. Hade tänkt dra rör först med det blev en EKLK klamrad i betonggrunden. För att förtydliga är den aktuella krypgrundan ca 2 m hög, väggar och bjälklag av gjuten betong samt leca och täckplast på markytan. Det sitter en avfuktare där inne och enda kontakten med omvärlden är en inspektionslucka som är ca 25x50 cm och jag knappt kommer igenom.

Till frågan då...

Det var väldigt tråkigt att borra hål för varje enskild kabelklammer och plugga. Det går inte att spika i klammer. Finns det något bra sätt att slippa göra detta för nästa fem kablar som ska förläggas i utrymmet? Mina tankar är antingen mindre kabelstege (var köper man det som privatperson???) eller vajer som kabeln buntas fast i. Är den förläggningstypen ok? Har sett förslag på det i andra trådar... Hur många EKLK (3G1,5 resp 5G1,5) kan man hänga i en 3 mm stålvajer?
Plan C är att dra kabeln i VP-rör men det blir nästan lika mycket skruvande och tradigt att dra igenom kabeln i rören.
Slang med FK var ju inte ett alternativ då jag frågade detta sist, annars skulle det spara en kabel (måste få fram styrning till två markiser, bägge behöver PE+N+Upp+Ner)

Varför ska jag dra så mycket kabel? Det ska fram utanpåliggande uttag på fasaden i alla fyra hörn av huset för att koppla in utebelysning som ska styras via reläer i/vid centralen...

Det finns pistoler som man skjuter fast klammer med, minns inte om de drivs av krut eller gas, men kolla med nån uthyrningsfirma så kan de säkert hjälpa dig!

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Enklast är väl att sätta fast tryckimpregnerad plank där du vill dra kablarna och fästa kablarna i plankan med spikklammer.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tanken har slagit mig med tryckimpregnerat men jag skulle helst vilja undvika trä där nere, även om det just nu är snustorrt... Det kanske är oundvikligt dock eftersom det verkar vara omöjligt att få tag på kabelstegar som privatperson. Borra hål för 200 plugg tänker jag inte göra, det fick jag nog av med den förra kabeln.
Tack för tipsen alla!

S
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tack SueCia!
Precis det där letade jag efter, en fullstor kabelstege kändes lite att ta i men jag visste att jag sett sådana plåtar någonstans. Nu måste jag bara hitta någon som vill sälja det till mig också...

Finns det du vill ha på Solar eller Ahlsell så kan du köpa det via evbutiken.se, bara att skicka ett mail så fixar dom det.

Ja, köp in en krutdriven bultpistol, vissa kommer kanske säga det är omotiverat för att fästa en kabel men har man pengar och motiv så.. Sen ska man egentligen vara utbildad för att köra krutdrivna verktyg.
Annars varför inte bara klamra upp ett VP-rör med öppna svängar?

Klamringsband gillar jag.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag skulle nog hålla med JLov i detta fallet, även om jag inte är professionell montör.

Klamringsband är kanon, men måste likväl fästas ganska tätt vilket verkar vara det TS helst av allt vill undvika ;)

Billigast / enklast torde vara att förlägga en markslang med klammerband och sedan putta i kablarna där

Jag har vajerspänt i min krypgrund för matningen till avfuktare, ut till trädgård mm.

Jag och elektrikern valde den lösningen eftersom jag har hängt upp ljusslang i samma bärvajer, plus att det var enkelt. Vajern är dragen genom lyfthålen i betongbjälkarna som krypgrunden är bygd av, så det behövdes inga nerpendlade stöd för vajern längs vägen. Bara ett kemankare i vaje ände.

Butiker som är anslutna till Elkedjan kan beställa hem nästan allt installationsmateriel åt dig.
Hittar ingen länk nu men de har en katalog med installationsmateriel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.