Ja, säkerheten höjs även då men inte lika mycket som när JFBn sitter i ett jordat uttag om den anslutna utrustningen har jordad kontakt, om anslutna utrustningen är ojordad så kvittar det om JFBn sitter i jordat/ojordat uttag.

Jag tar till mig och förstår allt ni säger. Säkerheten är viktig och jag vill att det ska bli rätt. Jag tycker det låter konstigt dock att man ska vara tvungen att jorda allt för man kopplar in ett kylskåp. Man ändrar ju inget i installationen, bara kopplat in en apparat. När jag fick nytt kylskåp bytte de bara ut det gamla. Det var ingen som brydde sig om att alla uttag inte var jordade.

Ojordade rum är ju också farligt. Om en apparat blir spänningsförande så finns ju inget som skyddar. Har man dessutom inte jordfelsbrytare finns ju inte det skyddet heller. Det finns ju element man kan få kontakt med.

Alltså det kan ju inte vara olagligt att koppla in en kyl i ett kök med blandat ojordat och jordat? Det finns ju redan sedan tidigare. Om jag utrustar uttagen med jordfelsbrytare så borde det väl vara hyffsat säkert? Dessutom är det ju vid fall av avsaknad av jord i kombination med spänningsförande del som jordfelsbrytaren ska skydda.

Det är lika fel som att dra en förlängningssladd mellan ojordat/jordat rum. Så länge avstånden är stora nog var det tidigare tillåtet med ojordade uttag då allt anslutet som kunde bli strömförande skulle vara utom räckhåll från något som var jordat. Tanken var att anslutningskablar var under 2 meter och till det räckvidden för en person.

Genom att flytta jorden närmre det ojordade uttaget har du ökat risken rejält. Sådana förlängningssladdar är inte tillåtna.

Dessutom tror jag att en sådan sladd i sig skulle räknas som fast installerad, och ska då förläggas bättre än ditt förslag.

Antingen låter hon jorda hela rummet, eller så kan hon kanske byta ut de ojordade uttagen mot euro-uttag? Sådana får finnas i rum med jordade uttag då man bara kan ansluta apparater med förstärkt jordning i dem.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok bra info. Ska fundera ut bästa lösningen. Vad är det lägsta tillåtna avståndet mellan jordat föremål och ojordat uttag?

Idag vet jag inte om man kan åberopa det alls. Jag skulle aldrig låta någon dra jord närmre ojordat i samma rum.

De rimliga alternativen tycker jag är att ta bort de ojordade uttagen helt, eller att byta dem till eurouttag (de platta uttagen som de mesta saker har numera) . Saker som inte har förstärkt isolering har inte i ojordade uttag att göra.

• Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Får man byta till eurouttag utan behörighet?

Ja det får du göra utan behörighet.

Lösningen med eurouttag är inte helt ren men är ändå ett utmärkt val i detta fall.

Den lösa installationen genom köksskåp är inte heller helt ren o vit... Att förändra den fasta installationen med eurouttag kan faktiskt ses som behörighetskrävande eftersom det görs i syfte att upprätthålla de två skyddsbarriärerna. Då kan man lika gärna ta ett steg till och göra en fast installation av uttaget till kylen, med riktig installationskabel och uttag. Dvs, ska man tumma på något så är det bättre att tumma på behörighetsreglerna än på säkerhetsreglerna. Resultatet av detta blir en installation, om du gör den snyggt och ordentligt, som blir nästan helt invändningsfri i en experts ögon, i motsats till ett skarvsladdställ som kommer att sticka i ögonen. Detta är dock ingen uppmaning åt något håll ;) Man får samtidigt betänka att det är en hyresrätt, ifall det måste återställas vid flytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.